یادمان پنجاهمین سال تأسیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صبح پنج‌شنبه ۲۴ دی‌ماه در سالن آمفی‌تئاتر اداره‌کل کانون پرورش فکری استان سمنان برگزار شد.

تولید خاطرات منجر به تولید محتوا می‌شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط‌عمومی اداره‌ کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، یادمان پنجاهمین سال تأسیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری مراکز فرهنگی‌هنری سه‌گانه شهرستان سمنان صبح پنج‌شنبه 24 دی‌ماه در سالن آمفی‌تئاتر اداره‌کل کانون پرورش فکری برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در آیین پاسداشت نهاد تخصصی کودک و نوجوان که «پنجاهمین پگاه» نام داشت، از اعضا و مربیان پیشکسوت کانون پرورش فکری در حضور مهدی جمال مدیرکل کانون پرورش فکری، عباس دانایی فرماندار شهرستان سمنان، مدیران دستگاه‌های اجرایی، اعضای قدیم و جدید و مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری شهرستان سمنان تجلیل به‌عمل آمد.

مهدی جمال ضمن خیرمقدم به میهمانان اظهار داشت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از پنجاه‌سال قبل، افتخار این را داشته تا در عرصه‌های فرهنگی پیش‌قدم باشد و امروز همه‌ی ما اینجا جمع شدیم تا مروری بر خاطرات خود داشته‌باشیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری، تولید خاطره را یکی از فعالیت‌های ارزنده و شاخص کانون پرورش فکری دانست و گفت: اگر خاطره‌ای وجود نداشته باشد بی‌شک محتوایی اتفاق نخواهد افتاد و اگر شخصی از دوره‌ی نوجوانی خود به‌خوبی یاد می‌کند تولید محتواست که ذهن او را آرامش می‌بخشد.

جمال در ادامه افزود: تولید خاطرات منجر به تولید محتوا می‌شود و مربیان در کارگاه‌های کانون پرورش فکری در مسیر تولید محتوا گام بر می‌دارند.

وی کانون پرورش  فکری را جزء پنج شاخص اصلی کشور قلمداد کرد و بیان داشت: امروزه در کانون پرورش فکری از نیروهایی استفاده می‌شود که خود خالق اثرند و مخاطب‌گیری کودک و نوجوان نیز افراد متخصص خود را می‌طلبد و امری آسان نیست.

جمال با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در دیدار با مربیان کانون کشور مبنی بر اینکه جایی را سراغ نداریم؛ الا کانون پرورش فکری که کار کودک و نوجوان می‌کند؛ چون کار تخصصی است، تأکید کرد: تولید محتوا منجر به جریان‌سازی فرهنگی می‌شود و این امر با حرف و سخن عملی نخواهد شد؛ بلکه باید برای آن اقداماتی انجام داد.

مدیرکل به حضور حساس‌ترین گروه سنی در مراکز کانون پرورش فکری اشاره کرد و گفت: از آنجا که گروه سنی 6 تا 17 سال به‌راحتی قابل‌تغییرند، مربیان توانمند با سعه‌ی صدر کودکان و نوجوانان را که شاید ده‌ها مشکل در خانه داشته‌باشند جهت می‌دهند؛ جه بسا که این جهت‌دهی حتی ممکن است در تحکیم بنیان خانواده اثرگذار باشد.

جمال همچنین عنوان کرد: جریان‌سازی فرهنگی در کانون به‌طور جدی پیگیری می‌شود تا بتواند نشاط اجتماعی را پویاتر از قبل نگه دارد.

مدیرکل در ادامه گزارش کوتاهی از تاریخچه‌ی تأسیس مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری استان سمنان ارائه داد و گفت: کلنگ اولین و قدیمی ترین مرکز فرهنگی‌هنری سال 1347 در محدوده‌ی جغرافیایی میدان امام پشت پارک ملت در سمنان زده‌شد و مربیان در سالن یکی از مدارس به‌صورت استیجاری به فعالیت پرداختند تا اینکه با تأسیس ساختمان و احداث این مرکز در سال 1351، مربیان فعالیت خود را به‌صورت رسمی آغاز کردند. پس از آن دو مرکز فرهنگی‌هنری، یکی در شهرستان دامغان و دیگری در شهرستان مهدی‌شهر احداث شد. با پیروزی انقلاب اسلامی تعداد 19 مرکز فرهنگی‌هنری از محل اعتبارات مناطق محروم، استانی و سفر مقام‌معظم رهبری ساخته و راه‌اندازی‌شد و در حال حاضر تعداد آن به 22 مرکز فرهنگی‌هنری رسیده که 16 مرکز آن ثابت، 3 مرکز سیار روستایی، یک مرکز سیار شهری و دو مرکز کتابخانه پستی است و مربیان در این مراکز فرهنگی‌هنری مشغول خدمت‌رسانی به اعضای کودک و نوجوان هستند.     

جمال در پایان، اعضای مراکز فرهنگی‌هنری را سرمایه‌های کانون پرورش فکری خواند و تصریح کرد: کانون‌شناسان انسان‌های مؤفقی بوده‌اند.

عباس دانایی عضو پیشکسوت مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون پرورش فکری سمنان در جایگاه فرماندار این شهرستان، ضمن ابراز خرسندی از حضورش در ویژه‌برنامه‌ی یادمان پنجاه‌سالگی کانون، دفتر خاطرات ذهنش را ورق زد و از ورودش به اولین و قدیمی‌ترین مرکز فرهنگی‌هنری کانون استان که در گذشته، «باغ کودک» شناخته می‌شد سخن گفت.

فرماندار سمنان در قیاس کانون با مدرسه عنوان کرد: مدرسه محلی برای تعلیم و آموزش بوده و هست؛ اما کانون محل همدلی و همزبانی و مکان مناسب برای کسانی است که با عشق و علاقه وارد می‌شوند و به فعالیت می‌پردازند؛ چراکه برای ورود به این مکان و شرکت در کارگاه‌ها کوچک‌ترین اجباری در کار نیست.

دانایی با اشاره به سه محور «مرکز، نوع فعالیت و مربیان» تأکید کرد: این سه رکن و بخش اساسی، مجموعه‌ی فعالیت‌های کانون پرورش فکری را شکل می‌دهند.

فرماندار در پایان خواستار شد غیر از کارهای فرهنگی که در اساسنامه‌ی کانون پرورش فکری است به دنبال این باشیم که کارآفرینی‌های جدیدی از همین مجموعه‌‌ی کانون کلید بزنیم و شرایط ویژه‌ای را برای قشر 6 تا 17 ساله‌ی امروز را مهیا کنیم.

فضل‌الله موحدی دیگر سخنران این برنامه که خود از اعضای فعال و پیشکسوت مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون پرورش فکری سمنان بوده، در ابتدای سخنانش از مربیان کانون پرورش فکری به‌عنوان نجیب‌ترین، خوب‌ترین و پاک‌ترین نیروهای نظام جمهوری اسلامی نام برد و حدود پنج‌سال حضورش در این مجموعه‌ی فرهنگی‌هنری را به‌عنوان مدیر کل، بهترین دوران خدمت 33ساله‌ی خود در دولت عنوان کرد.

موحدی در پایان سخنانش با اشاره به خاطرات دوران کودکی و نوجوانی‌اش، خطاب به والدین تأکید کرد: اگر می‌خواهید خلاقیت فرزندان‌تان در یک محیط امن رشد پیدا کند، فکرشان سالم باشد و خوب پرورش یابند آنها را به مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری بسپارید؛ چراکه کانون پرورش فکری محیط امنی برای تمام کودکان و نوجوانان 6 تا 17 سال بوده و هست.

گفتنی است پخش کلیپ، خوش‌آمدگویی عضو کودک به گویش سمنانی، روایت‌خوانی اعضای نوجوان در خصوص کانون و مربیان، اجرای موسیقی سنتی و همخوانی سرود آوای کانون توسط اعضا و مربیان و میهمانان، خاطره‌گویی دو عضو پیشکسوت، برش کیک پنجاه‌سالگی، شاهنامه‌‌ و پرده‌خوانی عضو پیشکسوت، اهدای جوایز و تجلیل از عضو کودک برگزیده اولین مسابقه بین‌المللی میراث فرهنگی ناملموس در نقاشی کودکان و رونمایی از تمبر تصویر عضو نوجوان به پاس رتبه‌های برگزیده در فراخوان‌ها و جشنواره‌های استانی، کشوری و بین‌المللی از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این یادمان بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.