۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰
کد خبر: 338855

پایگاه خبری «مارکت واچ» آمریکا اعلام کرد، قیمت طلا ماه گذشته به کمترین سطح خود در بیش از ۶ سال گذشته رسید و برای سومین سال متوالی کاهش یافت. با این وجود، بسیاری از بازیگران بازار همچنان تمایلی به پیش بینی کف قیمت ندارند و چشم انداز قیمت را همچنان نزولی می بینند.

بهای طلا تا کجا کاهش می یابد؟

به گزارش قدس آنلاین و  به نقل از ایرنا، حتی افزایش هفته گذشته قیمت به بالاترین سطح آن در دو ماه گذشته نیز برای متقاعد کردن اکثریت تحلیلگران به اینکه قیمت کمتر از یک هزار و 50 دلاری هر اونس طلا در نیمه دسامبر (24 آذر)، یک کف قیمت کوتاه مدت است، کافی نبود.
در پی آغاز اجرای برنامه افزایش نرخ بهره در آمریکا در ماه دسامبر (آذر) گذشته که برای نخستین بار در 10 سال گذشته اتفاق افتاد و چشم انداز افزایش بیشتر آن در سال 2016، قیمت طلا در معاملات آتی 17 دسامبر (26 آذر) بازار لندن به یک هزار و 49 دلار و 60 سنت در هر اونس رسید که کمترین قیمت از اکتبر 2009 (آبان 88) است.
طلا، سال 2015 را با 10.5 کاهش به پایان رساند.
اما افت شاخص های سهام و نگرانی از رشد اقتصاد چین، موجب شد تا در آغاز سال 2016 تقاضای طلا افزایش یابد و قیمت آتی آن در تاریخ هفتم ژانویه (17 دی) به یک هزار و 107 دلار و 80 سنت برسد.
اکنون بسیاری از ناظران بازار، امکان افت قیمت طلا به کمتر از یک هزار دلار را پیش بینی می کنند، با این حال برخی نیز معتقدند در قیمت های زیر یک هزار دلار، امکان برگشت موج افزایش بهای طلا وجود دارد.
«چینتان کارنانی» تحلیلگر ارشد بازار در شرکت مشاوره ای «اینساینا» گفت: در چشم اندازی که از (بازار) طلا می بینم، کف قیمت قابل تعیین نیست. علاقه مند دانستن حداقل قیمت طلا در بلندمدت هستم.
کارنانی ادامه داد: انتظار می رود به حداقل رسیدن قیمت طلا در بلندمدت در ماه ژوئن (خرداد) اتفاق بیفتد؛ زمانی که نرخ برابری بلندمدت دلار آمریکا در مقابل سایر ارزها به حداکثر مقدار خود رسیده و سپس شروع به کاهش می کند. همچنین حداقل قیمت طلا در بلندمدت زمانی اتفاق می افتد که سرمایه گذاران تصویر روشنی از تغییرات نرخ بهره آمریکا داشته باشند.
این بدان معنی است که طلا می تواند در سال 2016 نیز همچنان کاهش یابد و قیمت های کمتر از یک هزار دلار در هر اونس را نیز تجربه کند.
«پیتر گرنت» تحلیلگر ارشد بازار در صندوق سرمایه گذاری فلزات گرانبهای «یو.اس گلد» گفت: ما تا به حال برای طلا یک کف قیمت پیش بینی نکرده ایم.
«لارا مگنوسن» تحلیلگر و مدیر سبد دارایی در شرکت سرمایه گذاری التگرایس نیز گفت: با توجه به فشارهای وارده بر قیمت طلا، اگر واردات چین کاهش یابد و نرخ برابری دلار در مقابل سایر ارزهای اصلی بالا بماند، قیمت طلا می تواند تا 900 دلار در هر اونس نیز کاهش یابد.
مگنوسن اضافه کرد: با این حال با توجه به ناپایداری ضریب اطمینان سرمایه گذار، قیمت طلا افزایش نیز می یابد.
وی اظهار داشت: التگرایش(یک شرکت سرمایه گذاری در آمریکا) قیمت طلا در پایان سال 2016 را یک هزار و 40 دلار در هر اونس پیش بینی کرده است اما قیمت ها می توانند به بیش از این سطح نیز برسند اگر اقتصاد چین رشد کند یا بانک مرکزی آمریکا افزایش نرخ های بهره را به تاخیر بیاندازد.
با این وجود، هم اکنون نشانه های زیادی مبنی بر بدبینی نسبت به افزایش قیمت طلا در آینده وجود دارد؛ همچون افزایش نرخ برابری دلار در مقابل سایر ارزها، کاهش بهای نفت به کمتر از 30 دلار در هر بشکه و کاهش نرخ تورم؛ بنابراین انتظار می رود در آینده شاهد رویگردانی سرمایه گذاران از بازار طلا باشیم.
قیمت هر اونس طلا دیروز (جمعه) در پایان معاملات بازار لندن به یک هزار و 93 دلار و 75 سنت رسید در حالی که در بازار نیویورک هر اونس طلا به قیمت یک هزار و 91 دلار به فروش رسید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.