حجم معاملات قراردادهای آتی سکه در هفته گذشته در بورس کالای ایران به ۹۱ هزار و ۳۱۷ قرارداد و ارزش آن به بیش از هشت هزار میلیارد و ۸۰۴ میلیون ریال رسید؛ این در شرایطی است که حجم معاملات آتی سکه در دو هفته اخیر ۲۹ هزار و ۷۵۷ قرار داد بود و این نشانه رشد ۲۰۶ درصدی حجم معاملات است.

رشد ۲۰۶ درصدی حجم معاملات آتی سکه در بورس کالا

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، در هفته اخیر در بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیشترین حجم معاملات با 49 هزار و 126 قرارداد و ارزش بیش از چهار هزار میلیارد و 768 میلیون ریال، به قرارداد تحویل تیر سال آینده اختصاص داشت.
این در شرایطی است که سررسید تازه وارد شهریورماه سال 95 با حجم 28 هزار و 839 قرارداد و به ارزش بیش از 2 هزار میلیارد ریال در جایگاه دوم قرار گرفت.
رتبه سوم معاملات به قرارداد آتی سکه تحویل اردیبهشت با 9 هزار و 214 قرارداد به ارزش 887 میلیارد ریال اختصاص یافت.
در این بین، قرارداد تحویل اسفند نیز با 2 هزار و 380 قرارداد به ارزش بیش 288 میلیارد ریال در جایگاه چهارم معاملات قرار گرفت.
این در شرایطی است که سررسید دی ماه که حجم معاملات کمتری را نسبت به سایر سر رسیدها تجربه کرد و با یک هزار و 116 قرارداد و ارزش بیش از 106 میلیارد ریال، در رده آخر سررسیدهای بازار آتی سکه قرار گرفت.
از طرفی بررسی روند معاملات آتی سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته نشان می دهد که بهای سکه در سر رسیدهای مختلف به غیر از سر رسید نزدیکتر با کاهش روبه رو شد؛ به طوری که سکه سررسید دی ماه با افزایش یک صدم نسبت به معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته، با نرخ 9 میلیون و 300 هزار ریال معامله شد.
همچنین سکه تحویل اسفند نیز با قیمت 9 میلیون و 270 هزار ریال به فروش رسید که افت 0.34 درصدی را در روز پنجشنبه به ثبت رساند. قرارداد تحویل اردیبهشت نیز با قیمت 9 میلیون و 270 هزار ریال معامله شد و کاهش 0.45 درصدی را در این روز تجربه کرد. سکه تحویل تیر سال آینده با قیمت 9 میلیون و 300 هزار ریال مورد معامله قرار گرفت و با افت 0.53 درصدی نسبت به روز چهارشنبه گذشته روبرو شد. در آخر نیز سکه سر رسید شهریورماه با کاهش 0.73 با قیمت 9 میلیون و350 هزار ریال معامله شد.
نکته قابل توجه در معاملات پنجشنبه هفته گذشته بازار آتی است که قیمت سکه در سر رسید دی ماه امسال و تیرماه سال آینده با یک قیمت و در مرز 9 میلیون و 300 هزار ریالی معامله شدند؛ با این تفاوت که سکه دی با روند صعودی و سکه تیر با روند کاهشی معاملات را به پایان رساندند.
از سویی قیمت سکه نقدی در پنجشنبه گذشته همراه با متغیرهای کلیدی بر قیمت سکه یعنی طلای جهانی و نرخ ارز، با روند صعودی رو به رو شد؛ به طوری که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به قیمت 9 میلیون و 290 هزار ریال رسید. نیم سکه نیز با قیمت چهار میلیون و 700 هزار ریال، ربع سکه با قیمت دو میلیون و 540 هزار ریال و سکه یک گرمی با نرخ یک میلیون و 700 هزار ریال در این روز به فروش رسید.
نوسانات مربوط به شاخص سهام در بازارهای مالی بین المللی به خصوص چین و احتمال افزایش مجدد نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا می تواند تاثیر زیادی بر قیمت طلا در روزهای آینده داشته باشد.
تحلیلگران معتقدند انتشار آمارهای اقتصادی آمریکا در روزهای آینده تاثیر زیادی بر ارزش دلار و قیمت جهانی طلا خواهد داشت که این موضوع می تواند تاثیر زیادی بر بهای سکه در بازار داخلی بگذارد. از طرفی گمانه زنی های زیادی در خصوص سیاست های پولی فدرال رزرو آمریکا در سال 2016 مطرح شده و به نظر می رسد روند افزایش نرخ بهره آمریکا تاثیر مهمی بر قیمت طلا و در نهایت بهای سکه خواهد داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.