پژوهشکده شورای نگهبان گزارشی را مبنی بر 'آشنایی با فرایند انتخابات مجلس شورای اسلامی؛ با تأکید بر حقوق و تکالیف داوطلبان' منتشر کرد که بخش پنجم و پایانی آن به اعلام نتایج و تصویب اعتبارنامه اختصاص دارد.

آشنایی با مرحله اعلام نتایج و تصویب اعتبارنامه در انتخابات مجلس

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، در این بخش آمده است:
بعد از رسیدگی به شکایات، شورای نگهبان نظر خود را راجع به همه حوزه های انتخابیه اعلام می نماید. نتیجه انتخابات بعد از تأیید شورای نگهبان قطعی و الزم الاجراست و نهایی محسوب می شود. ستاد انتخابات کشور موظف است نظریه شورای نگهبان را پس از وصول، بلافاصله به منظور اقدام قانونی به فرماندار یا بخشدار مرکز حوزه انتخابیه ابلاغ نماید. بر اساس قانون، فرمانداران و بخشداران مرکز حوزه انتخابیه موظفند پس از اعلام ستاد انتخابات کشور مبنی بر صدور اعتبارنامه منتخبین، حداکثر ظرف چهل و هشت ساعت نسبت به صدور اعتبارنامه های نمایندگان مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه اقدام نمایند.
'اعتبارنامه منتخبین به دستور وزارت کشور و با مهر و امضای اعضای هیئت اجرائی و هیئت نظارت در پنج نسخه( یک نسخه برای شورای نگهبان) ظرف مدت چهل و هشت ساعت تنظیم و صادر می گردد'.
'در صورتی که هریک از اعضای هیئت های اجرائی و نظارت پس از اعلام نظر شورای نگهبان از امضاء اعتبارنامه خودداری کنند، متخلف از قانون محسوب و تا ده سال از عضویت در هیئت های اجرائی و نظارت محروم خواهند شد و اعتبارنامه با امضاء وزیر کشور و یک رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات کشور معتبر خواهد بود.'
یک نسخه از اعتبارنامه به منتخب یا نماینده وی که کتبا معرفی می شود و برای دریافت آن به فرمانداری یا بخشداری مرکز حوزه انتخابیه مراجعه نموده تحویل می شود. پس از صدور اعتبارنامه برای دو سوم مجموع نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اداره کل قوانین مجلس شورای اسلامی مراتب را به منظور فراهم نمودن مقدمات افتتاح مجلس شورای اسلامی به استحضار وزیر کشور می رساند. جهت نظارت اعضای مجلس بر روند انتخابات، لازم است اعتبارنامه نمایندگان توسط مجلس نیز تصویب شود.
بدین منظور اعتبارنامه نمایندگان به مجلس نیز ارسال می شود و هیئت رئیسه مجلس موظف خواهد بود تا فهرستی از اعتبارنامه ها را در اختیار نمایندگان قرار دهد تا آنها نیز بتوانند در صورت لزوم، به اعتبارنامه منتخبان انتخابات اعتراض نمایند. تفصیل تشریفات مربوط به بررسی اعتبارنامه ها در مجلس، در آئیننامه داخلی مجلس آمده است. با تصویب اعتبارنامه، منتخبین رسما و قانونا عضو مجلس شورای اسلامی محسوب می شوند و از کلیه حقوق و تکالیف نمایندگان مجلس برخوردار خواهند بود. قابل ذکر است که بر اساس تبصره 2 ماده 8 قانون انتخابات مجلس 'چنانچه انتخابات یک یا چند حوزه انتخابیه متوقف یا باطل گردد و یا اعتبارنامه منتخبین مورد تأیید مجلس واقع نشود، وزارت کشور مکلف است با هماهنگی شورای نگهبان، حداکثر ظرف مدت هفت ماه، انتخابات مجدد را همزمان در حوزه های انتخابیه مذکور برگزار نماید. مهلت هفت ماه، از تاریخ تعیین وضعیت آخرین حوزه در بین حوزه های انتخابیه موردنظر محاسبه می شود.'
در انتخابات مجدد نیز مشابه فرایندی که در این نوشتار مختصرا بیان شد، طی میشود و البته مالک انتخاب در آن، اکثریت نسبی آرا می باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.