خبرگزاری رویترز با توجه به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و لغو تحریم های اقتصادی و مالی علیه ایران نوشت در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس، اقتصاد امروز ایران کمترین وابستگی را به نفت دارد و کشورهای عرب منطقه بیشترین زیان را از کاهش بهای نفت متحمل خواهند شد.

رویترز: ضرر کشورهای عربی از سقوط قیمت نفت/ اوج گرفتن اقتصاد ایران در پی لغو تحریم ها

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا،رویترز درباره دوران پسا تحریم افزود: این رخداد، توازن قدرت اقتصادی در خلیج فارس را برهم خواهد زد. در یک دهه گذشته که ایران زیر فشار تحریم ها بود، بازرگانی و سرمایه گذاری به سود کشورهای عرب صادرکننده نفت در حاشیه خلیج فارس تغییر کرده بود و از جمله به اقتصاد 650 میلیارد دلاری و نفتی عربستان منجر شد.
رویترز اضافه کرد: اکنون کاهش بهای نفت بر رشد اقتصادی کشورهای حاشیه خلیج فارس اثر منفی گذاشته است. اما ایران با اقتصادی متنوع تر که شامل بخش های غیرنفتی مانند کشاورزی و خودروسازی نیز می شود، می تواند در چنین شرایطی اوج بگیرد.
به نوشته رویترز، «طرح فروش هواپیماهای ایرباس به ایران، نشان دهنده ظرفیت های ایران است. ایران کشوری با 80 میلیون جمعیت و بازده اقتصادی 400 میلیارد دلار در سال است و در بیش از دو دهه اخیر، بزرگترین اقتصادی است که به نظام مالی بین المللی باز می گردد.»
این خبرگزاری انگلیسی یادآور شد اکنون با توجه به امکان صادرات در ایران، بخشی از صنایع ایران احیا خواهد شد. این شرایط، بویژه توازن قدرت اقتصادی را در منطقه تغییر خواهد داد؛ زیرا اقتصاد ایران تنوع بیشتری نسبت به کشورهای عرب همسایه دارد و در بخش هایی مانند کشاورزی و خودروسازی دارای بازده فراوان است.
به گزارش ایرنا، بر اساس تحلیل رویترز؛ شرکت های نفتی، شرکت های خدماتی و خرده فروشی، بیش از دیگر بنیادهای صنعتی و اقتصادی به سرمایه گذاری در ایران تمایل دارند؛ زیرا «ریسک اقتصادی کمتری» خواهند داشت. هرچند صنایع تولیدی نیز در ایران برای سرمایه گذاران خارجی دارای جذابیت است. از جمله شرکت های پژو سیتروئن و رنو از فرانسه تصمیم دارند به بازار ایران بازگردند. شرکت دایملر آلمان نیز هفته گذشته اعلام کرد که پس از لغو تحریم ها به صنایع ایران بازخواهد گشت.
با این حال، رویترز تاکید کرد ایران برای دستیابی به هدف رشد اقتصادی 8 درصد، باید به اصلاحات اقتصادی تن دهد.
شنبه شب (26 دی ماه 94/16 ژانویه 2016) با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست مذاکرات قدرت های بزرگ شامل آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، فرانسه و آلمان را با ایران برعهده داشت، دیشب اعلام کرد که همه تحریم های اقتصادی و مالی غرب به موجب گزارش آژانس برداشته خواهد شد.
«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیشب در بیانیه ای مشترک روز 26 دی را به عنوان روز اجرای برجام اعلام کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.