با توجه به شاخص‌های اقتصادی در ایران به نظر می رسد لغو تحریم ها در حوزه های انرژی و دیگر حوزه ها کمک شایانی به بهبود اوضاع اقتصاد ایران نکند.

لغو تحریم‌ها مشکل اقتصاد ایران را حل نمی‌کند

به گزارش قدس آنلاین،  به نقل از نشنال اینترست، طی روزهای گذشته تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران لغو شد اما با توجه به کاهش شدید قیمت نفت و همچنین عملکرد ضعیف اقتصاد ایران این کشور از لغو تحریم‌ها آنگونه که حامیان و منتقدان توافق هسته‌ای به آن امید داشتند سود نخواهد برد.

تحریم‌های ایران در بسیاری از حوزه‌ها از جمله حوزه انرژی، خودرو، بیمه،‌کشتیرانی و خطوط هوایی لغو شده است و ایران در حال حاضر می‌تواند پس از یک دهه با بازار جهانی آزادانه باز گردد اما لغو این تحریم‌ها در شرایط بد کنونی اقتصاد ایران خیلی به کار نخواهد آمد.

در حال حاضر قیمت نفت به شدت کاهش یافته و نفت برنت به حدود 28 دلار در هر بشکه رسیده است. کارشناسان حوزه انرژی معتقدند که دوره زمانی پایین ماندن قیمت نفت برای مدت زمان طولانی ادامه خواهد یافت که همین امر بهبود اقتصادی ایران را که به درآمدهای نفتی وابسته است، مشکل خواهد کرد.

از سوی دیگر ایران در نظر دارد که در فاصله زمانی کوتاه صادرات نفت خود را 500 هزار بشکه و طی سال جاری یک میلیون بشکه افزایش دهد. این امر به افزوده شدن روزانه یک میلیون بشکه‌ به 1.5 میلیون بشکه مازاد کنونی در بازار جهانی منجر خواهد شد اما اینطور به نظر نمی‌رسد که رقبای ایران در بازار جهانی شامل عربستان و روسیه علاقه‌ای برای باز کردن فضا برای ورود نفت ایران به بازار جهانی داشته باشند.

شرایط به گونه‌ای است که عربستان به بهانه بیرون راندن دیگر رقبا از بازار جهانی تولید خود را در سطح بسیار بالایی نگه داشته است از سوی دیگر طی سال گذشته تنش‌های سیاسی بین عربستان و ایران افزایش شدیدی داشته و همین امر دستیابی اوپک را به یک توافق برای ایجاد تعادل و افزایش قیمت نفت را غیر ممکن کرده است.

یکی دیگر از چالش‌های پیش روی ایران در بهبود شرایط اقتصادی شاخص‌های ضعیف اقتصاد کشور است. سازمان شفافیت بین‌الملل رتبه شفافیت ایران را 136 از 175 کشور مورد بررسی قرار داده است. از سوی دیگر مؤسسه باسل ایران را در زمره کشورهایی با میزان بیشترین پولشویی در جهان قرار داده است.

از سوی دیگر بانک جهانی رتبه تسهیل در تجارت ایران را 118 از 189 اعلام کرده است به همه این‌ها باید پیش‌بینی ضعیف صندوق بین‌المللی پول نسبت به اقتصاد ایران را افزود به گونه‌ای که ماه گذشته این صندوق رشد اقتصادی سال 2016 ایران را نزدیک به صفر پیش‌بینی کرد و اعلام کرد در این مدت نرخ بیکاری 1.5 درصد در ایران افزایش خواهد یافت و واردات کشور نیز 10 درصد افت خواهد کرد.

از سوی دیگر صندوق بین‌المللی پول نسبت به شرایط نامطلوب بدهی ایران در کنار نظام بانکی نامتوازن کشور هشدار داده است.

از سوی دیگر مخاطرات تجارت در ایران بانک‌های بین‌المللی ایران را نیز از کشور دور نگاه خواهد داشت. به طور کلی طی سال‌های گذشته بسیاری از بانک‌های خارجی به دلیل همکاری با ایران و به بهانه نقض تحریم‌ها میلیاردها دلار از سوی آمریکا جریمه شده و علاقه قابل توجهی برای بازگشت به ایران ندارند.

از سوی دیگر این بانک‌ها ضمن توافق با وزارت دادگستری آمریکا در زمینه پرداخت جرایم خود متعهد شده‌اند که فعالیت‌های خود را با ایران گسترش ندهند.

از سوی دیگر این دیدگاه وجود دارد که لغو تحریم‌ها حدود 100 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را در دسترس مسئولان قرار خواهد داد اما با توجه به گفته ژاکُب لو، وزیر خبرگزاری آمریکا که اعلام کرده است که حجم قابل توجهی از این پول گرفتار وام‌های غیر قابل اجرا است و از سوی دیگر بخشی از آن نیز برای حفظ ارزش ریال و همچنین توسعه زیرساخت‌ها صرف خواهد شد این حجم مالی برای ایران زیاد نخواهد بود.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.