رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مقدمه گشایش یک هزار ال.سی فراهم و دیروز(دوشنبه) نیز گشایش ها آغاز شده است، اعلام کرد: بخش عمده ال.سی ها برای تامین مواد اولیه کارخانه ها گشایش می یابد و با این تخصیص پیش بینی می کنیم تولید دوباره تحرک یابد.

نخستین گشایش ال.سی ها برای تامین مواد اولیه تولیدکنندگان/توضیحات درباره برخورد با صرافی های غیرمجاز

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، ولی الله سیف روز سه شنبه در حاشیه همایش اجلاس فعالان اقتصادی غیردولتی در جمع خبرنگاران به آزاد شدن 32 میلیارد دلار منابع ارزی بلوکه شدن با اجرایی شدن برجام و لغو تحریمها اشاره کرد و گفت: 28 میلیارد دلار آن متعلق به بانک مرکزی و چهار میلیارد دلار آن با تبدیل به ریال به عنوان سهم دولت به خزانه واریز می شود.

** نرخ ارز
وی به سیاست ارزی دولت پس از اجرای برجام نیز اشاره کرد و گفت: سیاست دولت این است که نرخ ارز را به سمت یکسان سازی پیش ببرد اما 6ماه پس از اجرای برجام، زمان نیاز داریم که بتوانیم به قیمت ارز تک نرخی برسیم.
سیف گفت: دولت به هیچ عنوان سیاست اعلام دستوری نرخ سود را در دستور کار ندارد، زیرا بانک یک بنگاه اقتصادی است که باید از آن مراقبت و مشکلات پیش روی آن از میان برداشته شود.
وی تصریح کرد: چنانچه از یک بانک به عنوان یک بنگاه اقتصادی بخواهیم نرخ سود تامین منابع خود را با قیمتی بالاتر از نرخ ارائه تسهیلات تامین کند، آنگاه ضرر و زیان را متوجه او خواهیم کرد؛ البته مراقبت می کنیم که نرخ بازار بین بانکی نیز به روند کاهشی خود ادامه دهد؛ بنابراین به هیچ عنوان به دنبال تعیین دستوری نرخ سود نیستیم.

** پلمب صرافی های غیرمجاز
سیف درباره پلمب تعطیلی صرافی های غیرمجاز که از دیروز کلید خورد نیز توضیح داد: بانک مرکزی دستورالعملی درباره خرید و فروش ارز در بازار آزاد دارد که رعایت آن از سوی همه صرافی ها الزامی است و براساس آن، چنانچه صرافی این دستورالعمل را نقض کند باید پاسخگو باشد.
وی در ادامه اضافه کرد: به دلایل یاد شده، بانک مرکزی با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی برای جلوگیری از اختلال در بازار ارز، تعدادی از صرافی هایی بدون مجوز و یا واحدهایی که مجوز آنها یک سال قبل باطل شده بود را پلمب کرد زیرا این صرافی ها اختلال در بازار ایجاد می کنند.

** منابع بلوکه شده ایران
رئیس کل بانک مرکزی همچنین درباره جابه جایی منابع بلوکه شده ایران در خارج کشور نیز گفت: بخش عمده ای از منابع بلوکه شده ایران آزاد شده و امروز نیز ایمیل ها و سوئیفت هایی را به طرف های بانکی خود در کشورهای دیگر ارسال کردیم تا بتوانیم جابه جایی وجوه خود را میان بانک های خارجی صورت دهیم.
وی افزود: جابه جایی اموال بلوکه شده ایران از یک بانک به بانک دیگر خارجی برای این است که اطمینان داشته باشیم طرف های بانکی ما در خارج از کشور، مفاهیم اصلی راهنمایی های برجام را درک کرده اند و بدانند که تحریم ها برداشته شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.