قدس: مشاور عالی شهردار مشهد، در دومین نشست بررسی برنامه های مشهد ۲۰۱۷، با انتقاد از کوتاهی مسؤولان کشوری در موضوع جابه‌جایی اجلاسیه وزیران فرهنگ و ارتباطات کشورهای اسلامی گفت: پایتخت فرهنگی اسلامی هنوز توسط مسؤولان کشور جدی گرفته نشده است.

 «پایتخت فرهنگی اسلامی» هنوز جدی گرفته نشده است

علی اصغر عنابستانی، در ستاد مشهد 2017، در دومین نشست بررسی برنامه‌های مشهد 2017 که در دفتر ایکنای خراسان رضوی برگزار شد، با انتقاد از اهمال مسؤولان کشوری در موضوع جابه‌جایی اجلاسیه وزیران فرهنگ و ارتباطات کشورهای اسلامی گفت: پایتخت فرهنگی اسلامی توسط متولیان امر در دولت و مسؤولان کشوری جدی گرفته نشده و به یک گفتمان غالب ملی که همگی بخواهند از این فرصت استفاده کنند، تبدیل نشده است.
مشاور عالی شهردار در رابطه با جابه‌جایی محل اجلاسیه وزیران فرهنگ و ارتباطات کشورهای اسلامی از مشهد به شهر سنار سودان گفت: گرچه اصل موضوع به شهرداری ارتباطی نداشت و ما نسبت به آن موضعی نداشتیم، اما فرصت مغتنمی از دست رفت.
عنابستانی از بی‌توجهی مسؤولان به این موضوع گله کرد و ادامه داد: به نظر من در این مورد هیچ گونه دیپلماسی صورت نگرفته که بخواهیم آن را ضعیف بدانیم
وی درباره پیگیری‌های شهرداری در این زمینه گفت: با وجودی که این موضوع مستقیماً ارتباطی به شهرداری نداشت، اما ما پیگیری‌های پس از این موضوع را انجام داده، با نمایندگان مجلس و وزارتخانه رایزنی کردیم؛ گرچه فقط در یک مرحله 196 نماینده به این بی‌توجهی اعتراض کردند، ولی تا این لحظه ما هنوز هیچ تحرک جدی را شاهد نبودیم.
جانشین شهردار مشهد در ستاد مشهد 2017 ادامه داد: گرچه معاون وزیر خارجه قول پیگیری داده اند که مسؤولیت این پیگیریها هم بر عهده اداره کل سازمان های بین المللی در وزارت خارجه است، اما به نظر می‌رسد، اگر وزیر ارشاد از موضوع تغییر پایتخت فرهنگی اسلامی در صحن عمومی اجلاس مسقط خبر داشته‌اند، با بیان ساده‌ای از تفاوت‌ها و امکانات شهر مشهد در مقابل شهر سنار، براحتی می‌توانستند از جابه جایی این اجلاسیه جلوگیری کنند؛ زیرا، آشنایی بسیاری از حاضران در جلسه سبب عدم درک توانایی‌های شهر مشهد و انتقال اجلاسیه به شهر سنار شده است.
عنابستانی درباره اهمیت این اجلاس افزود: ما معتقدیم با برگزاری یک اجلاسیه در حد وزیران 52 کشور اسلامی همراه هیأت‌های گوناگون می‌توانستیم روند تبدیل شدن مشهد به یک مرکز تعاملات بین‌المللی را آغاز کنیم.
مشاور عالی شهردار در مورد برنامه‌های جایگزین این اجلاسیه گفت: گرچه اجلاس وزیران فرهنگ و ارتباطات کشورهای اسلامی نقطه آغاز بسیار مناسبی برای تشکیل مرکز تعاملات بین‌المللی در مشهد بود، اما با این شرایط ما برای برگزاری اجلاسیه‌های دیگری در طرح و برنامه خود برای سال 2017 در مشهد، مانند اجلاسیه شهرداران، برند حلال، اجلاسیه قرآنی و ... برنامه‌ریزی کرده‌ایم.
عنابستانی اظهار داشت: با توجه به اینکه در حالت خوش‌بینانه این فرصت تا 10 سال دیگر به دست نخواهد آمد و در این شرایط جهانی ما نیاز به چنین فرصت‌هایی داریم از همین رو انتظار می‌رود، همه مسؤولان کشوری موضوع پایتخت فرهنگی اسلامی را جدی بگیرند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.