قدس/ پروین محمدی: درمان بیماران هموفیلی با روش «سینووکتومی» در مشهد امکان پذیر شد.

درمان بیماران هموفیلی در مشهد ممکن شد

این مطلب را مسؤول کلینیک سرور و فوق تخصص انکولوژی هماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در جمع خبرنگاران عنوان کرد و افزود: 900 بیمار هموفیلی تحت کنترل، مراقبت و درمان‌های این کلینیک هستند و خوشبختانه امروز با آمادگی تیم درمان هموفیلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌توانند از روش «رادیوسینووکتومی» یعنی تزریق ماده فسفر رادیواکتیو در فواصل مفصلی که سال‌هاست در دنیا و تهران انجام می‌شود، استفاده کنند و بدین وسیله از تخریب مفصل و ناتوانی در تمام طول عمر جلوگیری نمایند.
دکتر زهرا بدیعی در این خصوص توضیح داد: این کار از دو سه ماه پیش با هماهنگی بخش هسته‌ای بیمارستان قائم(عج) آغاز شده و فعالیت‌های ابتدایی درخصوص تشکیل تیم متشکل از متخصصان روماتولوژی، انکولوژی هماتولوژی، ارتوپدی، کارشناسان فیزیوتراپی و پزشکی هسته‌ای و.... صورت گرفته و هم اکنون از بین 900 بیمار هموفیلی با انتخاب 18 نفر تزریق سینوکتومی چهار نفر تحت درمان با این روش قرار گرفتند که پاسخ خوبی به آن داده‌اند.
این دانشیار دانشگاه خاطرنشان کرد: از سال 82 با شروع فعالیت بخش هموفیلی در کلینیک سرور اقدام‌های مؤثری برای مراقبت و درمان هموفیلی‌ها صورت گرفته که امروز استفاده از روش «سینووکتومی» گام مؤثری در درمان این بیماران به شمار می‌آید.
وی با اشاره به اینکه هموفیلی عمدتاً در جنس مذکر مشاهده می‌شود و بندرت در خانم‌ها (دختربچه‌ها) بروز می‌کند، اظهار داشت: هموفیلی یک اختلال خونریزی دهنده ارثی است که بر اثر کمبود فاکتور 8 و 9 در خون ایجاد می‌شود و بیمار دچار خونریزی در مفصل می‌گردد. این خونریزی گاهی بدون علت و در مواردی با فشار به مفصل، ضربه، کار زیاد و... اتفاق می‌افتد. بتدریج غشای مفصلی ضخیم شده و کم کم در صورت خونریزی‌های مکرر سبب تخریب مفصل می‌شود که همین موضوع موجب پوکی استخوان و از بین رفتن دوام و قوام استخوان‌ها نیز می‌گردد.
وی یادآور شد: از این رو با استفاده از روش سینووکتومی می‌توانیم جلو تخریب مفصل و یک عمر ناتوانی را در بیماران هموفیلی بگیریم و کمک کنیم تا بیمار هموفیلی از کار افتاده و خانه نشین نشود، زیرا در صورت ادامه روند بیماری و تخریب مفصل، حرکت برای بیمار دشوار شده و از امور زندگی و اجتماع باز خواهد ماند.
وی افزود: انتخاب بیمار برای سینووکتومی با متخصصان روماتولوژی و ارتوپدی است که در صورت مناسب بودن شرایط بیمار برای استفاده از این روش، با تزریق ماده فسفر رادیواکتیو جلو پیشرفت بیماری و تخریب مفصل گرفته خواهد شد.
دکتر بدیعی در زمینه مزایای این روش به خبرنگار ما گفت: کاهش درد، انجام درمان به صورت سرپایی و بدون نیاز به بستری، کاهش مصرف فاکتور انعقادی، کاهش هزینه‌ها و... از جمله مزایای این روش درمانی است، زیرا در غیر این صورت بیمار به تزریق‌های مکرر فاکتور 8 و... نیاز دارد که بسیار پرهزینه است، اما درمان با این روش یک نوبت کافی است و در موارد خاص ممکن است به 2 یا 3 نوبت تزریق نیاز باشد که باز هم هزینه کمتری نسبت به تزریق فاکتور انعقادی دارد.
وی به تولید فسفر رادیواکتیو در ایران اشاره کرد و گفت: خوشبختانه موارد لازم در کشورمان موجود و تهیه می‌شود و به تجهیزات خاصی هم نیاز ندارد و این روش می‌تواند بار سنگین هزینه‌های درمان هموفیلی را از دوش دولت بردارد، زیرا هزینه درمان بیماران هموفیلی براساس طرح تحول نظام سلامت از سوی دولت پرداخت می‌شود و برای بیمار رایگان است.
رئیس کلینیک سرور در پاسخ به خبرنگار ما یادآور شد: این کلینیک همه خدمات مورد نیاز بیماران هموفیلی، تالاسمی، اختلالات خونی و... را به بیماران ارایه داده و به طور شبانه روزی آماده پاسخگویی به بیماران هموفیلی است.
وی با بیان اینکه «رادیو سینووکتومی» یکی از روش‌های نوین در بیماری‌های مفصلی است، افزود: بیشترین موفقیت این روش در بیماران هموفیلی بوده و در واقع با حذف غشای داخل مفصل به وسیله مواد رادیواکتیو، بیماری از فرم شدید و تخریبی به فرم خفیف و قابل کنترل تبدیل شده و بیشترین اثر بخشی را در بیماران هموفیلی خواهد داشت.
دکتر بدیعی هدف اصلی استفاده از روش «رادیو سینووکتومی» را حفظ مفصل برای جلوگیری از تعویض و استفاده از پروتز، کاهش درد و کاهش هزینه‌های درمانی ذکر و اظهار امیدواری کرد: با این روش (خارج کردن غشای مبتلا با آرتروسکوپی) و جلوگیری از خونریزی‌های مکرر که موجب از بین رفتن مفصل و استخوان بیمار می‌شود به این قشر مظلوم و درد کشیده کمک شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.