وزیر انرژی عمان روز پنجشنبه اعلام کرد این کشور تصمیم دارد به طرح واردات گاز از ایران در دوران پساتحریم سرعت ببخشد.

عمان طرح واردات گاز از ایران را سرعت می بخشد

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، «محمد بن حَمَد الرُمحی» وزیر انرژی عمان در گفت و گو با خبرگزاری رویترز گفت: من بسیار خوشبینم اکنون که تحریم ها لغو شده است، طرح خط لوله گاز با سرعت بیشتری اجرا شود.
الرُمحی با اشاره به دوران پساتحریم در ایران گفت: ما مشکلات فراوانی داشتیم. اما اکنون می توانیم کمپرسور و لوله سفارش دهیم و از مشاوره فنی استفاده کنیم. همچنین می توانیم با بانک ها برای دریافت خدمات مالی رایزنی کنیم. اوضاع فرق کرده است.
وزیر انرژی عمان گفت امیدوار است طراحی کلی پروژه (FEED) تا پنج ماه آینده تمام شود و مرحله مهندسی، تامین تجهیزات و ساخت (EPC) تا پایان سال جاری میلادی یا در سه ماهه نخست سال آینده آغاز شود.
وی گفت مرحله مهندسی و ساخت حدود دو سال طول خواهد کشید و عمان از سال 2019 گاز ایران را وارد خواهد کرد.
قرار است عمان از گاز ایران هم برای مصارف داخلی استفاده کند و هم آن را به کشورهای دیگر صادر کند.
خط لوله ایران به عمان، ظرفیت انتقال یک میلیارد فوت مکعب گاز در روز را خواهد داشت و این ظرفیت می تواند با توجه به نیاز بازار، تا 1.5 میلیارد فوت مکعب نیز افزایش یابد.
محمد بن حمد الرمحی ابراز امیدواری کرد که صادرات گاز ایران، کشور عمان را به یکی از کانون های تجارت گاز در منطقه تبدیل کند.
قرارداد فروش گاز ایران به عمان در سال 2013 امضا شد؛ هرچند اجرای آن به دلیل تحریم متوقف ماند. این قرارداد 60 میلیارد دلاری، برای 25 سال اعتبار دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.