۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 341269

بازار کفش چینی ،صنعت کفش دوزی همدان را از بین برده است.

کفشدوز خانه همدان تعطیل شده است!
قدس آنلاین همدان / محمودشهرام فرد: سالهاست ؛خبری از صدای چکش و بوی چرم،  از کفاش خانه همدان به مشام نمی رسد .
همدان در روزگاران قدیم یعنی بیش از یکصد سال قبل ،تولید کننده وصادر کننده چرم بوده ،این صنعت در همدان چندان طولانی است که این شهر را بنام دباغخانه می شناختند.
ازسال 1309 باتغییر شکل شهر همدان ،تولیدات صنعت چرم این شهر ،بیشتر به منظور صادرات تهیه وبه اقصی نقاط جهان ارسال می شد.
درمرکز بازار بزرگ وسنتی همدان ،تنها بازاری که دو راسته داشت ،بازار کفشدوز خانه بود که از حجر ه های متعد ومتحد الشکلی ،تشکیل شده بود.
این دوبازار تا بیش ازدودهه قبل  ،کم وزیاد در حرفه تولید کیف وکفش وکالاهای چرمی فعال بود ولی با ورود به دهه هفتاد ،صنعت تولید چرم به یکباره والبته با ورود کالای چینی ،از میدان رقابت خارج شد.
یکی ازاین راسته بازارها کلا" تغییر شغل داده وراسته دیگر هم به مرکز فروش تولیدات کفش چینی تبدیل شده است.
کفش درجه چندم چینی به یک چهارم قیمت کفش تولید داخلی به مردم عرضه می شود .
از معایب بی شمار کفش بی کیفیت چینی که ؛چه بلایی بر سره پای مردم وصنعت کفش ما آورده هر چه بگوئیم ،کم گفته ایم.
تولید وصنعت ما هم تعطیل وصاحبانش بیکار وخانه نشین شده اند.
خبرنگار قدس آنلاین با گذر از بازار کفش همدان با تنی چند ازبازاریان وخریداران کفش گفتگو کرده است؛محمدیان از تولید کنندگان قدیمی بازار همدان به خبرنگار ما می گوید:بیش از چهل سال تولید کننده کیف ،کفش،کمربند ودهها کالای دیگر چرمی بودم ولی با
ورودکالاهای چینی ، نتوانستم به تولید ادامه داده وفروشنده کالای بی کیفیت، رقیب خود شدم!
وی افزود:کالای چینی ارزان ومشتری بی پول  ،دست به دست هم داد تا صنعت چند ده ساله ایرانی از رونق داخلی افتاد وبازار خارجی هم گریبانگیر سیاست های خصمانه وتحریمهای ظالمانه قرار گرفت تا  اینکه این حرفه از نفس افتاد .
وی در ادامه گفت:الان در بازار کفش همدان حتی یک نفر نیز در بخش تولید فعال نیست  واکثر همکاران قدیمی من یا تغییر شغل داده  ویا مثل من فروشنده کفش چینی شده اند.
ستاری یکی دیگر از بازاریان همدانی به خبر نگار ما می گوید: کیف وکفش دست دوز همدان روزگاری نه در ایران بلکه درخیلی از کشورهای جهان مشتری داشت.
این کالا، از بهترین پوست گاوی وگوسفندی تهیه وتولید می شد ،یک جفت کفش دست دوز همدان بیش ازچند سال دوام داشت درتابستان خنک ودرزمستان گرمای پا راحفظ می کرد، کمربند تولید همدان  هم بیش از ده سال به کمر بسته می شد وکیفیت خود را همچون روز اول نگه می داشت.
وی افزود:  کفشهای تولید چین شاید ظاهری زیبا داشته باشدولی درتابستان عرق  و در زمستان هم نم داده وپا درون آن یخ می زند و در ضمن هیچ کفش درجه 3 چینی بیش از چند ماه دوام نخواهد داشت.
 مرتضوی یکی از شهروندان همدانی با گلایه ازورود کفش وکالای چینی به خبرنگار ما می گوید: صنعت تولید داخل درایران ،تحت تاثیر کالای ارزان وبی کیفیت چینی نابود شده است.
وی افزود:کفش دست دوز یکی از تولید کنندگان همدانی راچندین سال پوشیدم ،این کفش به شکلی طراحی ودوخته شده بود که وقتی می پوشیدم درآن احساس راحتی وآرامش می کردم،هم سبک بود وهم مقاوم ، شاید باورنکنید بااین کفش من بارها به کوه الوند هم صعود کرده بودم. ولی متاسفانه از روزی که بازار کفش همدان روبه خاموشی گذاشت وجای خود را به کفش درجه چندم چینی داد ،هر 3ماه یکبار کفش می خرم و این کفش وسیله عذاب من شده است.
پا درون آن تاول زده ،تابستان بو گرفته وزمستان یخ می زند. 
الان سالهاست به دنبال یکی از تولید کنندگان قدیمی بازارکفش می گردم تا  شاید بتوانم از وی تقاضا کنم چند جفت کفش برایم بدوزد که دیگر تا پایان عمرم !نیاز به کفش چینی نداشته باشم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.