قدس آنلاین- تبریز: قطعه پنجم اتوبان پاسداران به طول تقریبی ۲ کیلومتر روز گذشته به اتمام رسید و بلافاصله پس از تکمیل، با دستور ویژه شهردار تبریز، در دسترس شهروندان قرار گرفت. نگاهی به ضرورت فنی و ترافیکی اجرای این پروژه، می تواند تاثیرات عمرانی و حتی اجتماعی آن را مشخص کند.

روان سازی ترافیک حوزه شمالی شهرتبریز، با حرکت در مسیر ایمن و پایدار

به گزارش قدس آنلاین از تبریز, بهسازی و تکمیل اتوبان پاسداران در قطعه پنجم، با هزینه‌ای بالغ بر 550 میلیارد ریال اجرا شده است. دکتر نجفی، در آخرین روز اجرای قطعه پنجم، در محل پروژه حاضر شده و پس از تکمیل جزئیات فنی، دستور برچیده‌شدن موانع فیزیکی و بهره‌برداری از پروژه را صادر کرد.
 

نمایی از عملیات تحکیم و تقویت لایه های زیرین اتوبان پاسداران در قطعه پنجم
 
اجرای پروژه تحکیم و پایدارسازی اتوبان پاسداران، با هدف جبران نقطه‌ضعف‌های زیرسازی در گذشته صورت گرفت. ضعف‌هایی که متاسفانه با تصادفات زنجیزه‌ای و هزینه‌های انسانی قابل‌توجهی همراه بود و ذهن هر شهروندی را متوجه این سوال می‌کرد که چرا باید شریان مهم ترافیکی شهر،  تا این حد سست و خطرساز باشد؟ چرا باید نقش و جایگاه عمرانی چنین مسیری، در حد یک خیابان فرعی هم جدی گرفته نشود؟ در راستای پاسخ‌دهی به همین سوال بود که تیم عمرانی شهرداری تبریز، از دو سال گذشته، بازسازی اتوبان پاسدران را به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ترافیکی شهر، مد نظر قرار داد.

محبوب عبداله‌پور، معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز، با اشاره به جایگاه مهم اتوبان پاسداران در روان‌سازی ترافیک شمال شهر گفت: ضلع شمال شرق این پروژه شامل قطعه پنجم بوده و شاهرگ اصلی تردد درون‌شهری به شمار می‌رود. این مسیر  در واقع، ضلع ثابت سه رینگ ترافیکی شهر است.
 

 

پروژه پس از تقویت و تحکیم لایه های زیرین، وارد مرحله فشرده سازی شد
 
عبداله‌پور نبود زیرسازی اصولی را در گذشته، مهم‌ترین ضعف پروژه اتوبان پاسداران عنوان و خاطرنشان کرد: متاسفانه در گذشته، در اجرای لایه‌های زیرین این مسیر مهم و محوری، از خاک‌های نامرغوب دستی استفاده شده بود. در کنار این ضعف، جاری‌شدن آب‌های زیرسطحی عون‌بن‌علی به بدنه اتوبان، معضل دیگری بود که بدنه اتوبان را سست می‌کرد.


اجرای زهکشی به منظور انتقال آب های سطحی 


 

ادامه عملیات زیرسازی در لایه های فوقانی

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز با بیان این‌که این دو عامل موجب نشست اتوبان، موج‌دار شدن مسیر تردد و بروز تاسفات شدید و زنجیزه‌ای می‌شد، اضافه کرد: اجرای پروژه تحکیم و پایدارسازی اتوبان، با محوریت تقویت زیرسازی‌ و انتقال‌ اصلی آب‌های جاری‌شده از عون‌بن‌علی مورد توجه قرار گرفت.

وی  متذکر شد: تیم عمرانی پروژه، با اجرای حفاری‌های گسترده، حجم انبوهی از خاک‌های سست و بی‌کیفیت لایه‌های پایینی را برداشته و زیرسازی‌های لازم را با اجرای لایه‌گذاری‌های استاندارد و مطمئن، در مسیر اجرای پروژه آغاز کرد. این حجم حفاری در مسیر اجرای پروژه، نشان‌دهنده عظمت تلاش عوامل اجرایی و فنی است.

عبداله‌پور  با اشاره به سرازیرشدن آب دامنه‌های عون‌بن‌علی به بدنه اتوبان  اظهار داشت: این معضل با اجرای زهکشی و هدایت اصولی آب در طرفین اتوبان، رفع شد که به نوبه خود، نیازمند محاسبات دقیق و پیچیده بود.

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز، تفکیک آسفالت‌تراشه‌های قدیمی اتوبان را در راستای استفاده مجدد و بهینه‌سازی منابع، از ویژگی‌های ارزشمند پروژه خواند و گفت: آسفالت‌تراشه‌های تفکیک‌شده پس از عملیات فشرده‌سازی، در برخی لایه‌های زیرسازی مسیر و یا در آسفالت‌ریزی برخی مسیرهای فرعی شهر مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با اشاره به این‌که پس از حل معضل آب‌های سطحی و اطمینان از زیرسازی‌های قوی، عملیات روسازی استاندارد اجرا شد، ادامه داد:  به این ترتیب، هم‌اکنون این اتوبان در قطعه پنجم، از آسفالتی همگن و یکنواخت برخوردار است و با دستور ویژه‌‌ای که دیروز شهردار محترم صادر کردند، بلافاصله پس از اتمام در دسترس شهروندان قرار گرفت.  

قطعه پنجم توبان پاسداران، دقایقی پس از افتتاح
 
مهدی یوسفی، شهردار منطقه یک تبریز نیز در خصوص اهمیت اجرای این پروژه گفت: قطعه پنجم اتوبان پاسداران به طول تقریبی 2 کیلومتر با اعتباری بالغ بر 550 میلیارد ریال اجرا شده ‌است.

وی با بیان این که هر کیلومتر از اجرای این پروژه، هزنه ای حدود 2 میلیارد تومان داشته است، اظهار داشت: پروژه پاسدران از برنامه‌های کلیدی شهرداری منطقه یک بوده و با گذشت کمتر از یک روز از بهره‌برداری، تاثیرات ارزنده آن، در روان‌سازی ترافیک میسر میدان آذربایجان به میدان فهمیده کاملاً بارز است.


قطعه پنجم اتوبان پاسداران دقایقی پس از تکمیل و افتتاح
 
گفتنی است با دستور شهردار تبریز، قطعه پنحم عملیات تحکیم و بهسازی اتوبان پاسداران، بلافاصله پس از اتمام پروژه و آماده‌شدن خطی کشی‌های مسیر، افتتاح شده و در دسترس شهروندان قرار گرفته است. دکتر صادق نجفی،  در آخرین مرحله اجرایی قطعه پنجم اتوبان پاسداران حضور یافته و بلافاصله پس از اتمام پروژه، دستور رفع موانع ترافیکی و بهره‌برداری رسمی از پروژه را خارج از مراسم و تشریفات افتتاح، صادر کرد. 
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.