معاون وزیر اقتصاد، روابط ایران و چین را فراتر از یک رابطه ساده اقتصادی دوجانبه دانست و گفت: در دوران پسا تحریم باید از همه فرصت های موجود برای گسترش بیشتر روابط ایران و چین استفاده کرد.

معاون وزیر اقتصاد: روابط ایران و چین فراتر از یک رابطه ساده اقتصادی دوجانبه است

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، به گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی، محمد خزاعی با تاکید بر اراده تهران و پکن برای توسعه روابط دوجانبه گفت: در نشست اتاق فکر بین دو کشور که با حضور مقام های بلند پایه چینی برگزار شد، موضوع طرح جاده ابریشم مورد بررسی قرار گرفت.
وی با بیان اینکه در این سفر رئیسان جمهوری دو کشور 17 سند مهم همکاری را امضا کردند، درباره طرح جاده ابریشم نیز گفت: در مسیر طرح جاده ابریشم و «یک راه، یک کمربند» که توسط دولت چین مطرح شده است، 65 کشور قرار خواهند گرفت؛ ایران به عنوان یکی از محوری ترین کشورهای این مسیر تعریف شده است.
خزاعی با اشاره به نقش مهم اقتصادی و سیاسی چین در جهان و منطقه، افزود: تاسیس بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا که جمهوری اسلامی ایران از اعضاء موسس آن است از ابتکارات جمهوری خلق چین بوده که می تواند به عنوان منبعی مطمئن برای تامین مالی خارجی کشورمان عمل کند.
خزاعی همچنین یادآور شد: حضور موثر و سازنده کشورمان در تعاملات منطقه ای و جهانی بعنوان یک قدرت اقتصادی و سیاسی انگیزه پکن را برای ایجاد روابط راهبردی با ما دو چندان کرده است به همین سبب، سفر رئیس جمهوری چین به ایران در موقعیت کنونی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین شامگاه گذشته در صدر هیات بلند پایه وارد فرودگاه مهرآباد شد و صبح شنبه در مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد مورد استقبال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری قرار گرفت.
رئیسان جمهوری دو کشور پیش از ظهر امروز باهدف تعمیق و تحکیم مناسبات و همکاری های مشترک، 17 سند و یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.
یادداشت تفاهم ارتقاء کمربند اقتصادی جاده ابریشم و ایجاد جاده ابریشم دریایی قرن 21 از جمله اسنادی است که توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران و رئیس کمیسیون توسعه و اصلاحات چین امضاء شد.
ﺑﺮاﺳﺎس آﻣﺎرهای رسمی، در ﺳﺎل 2014، ﻣﯿﺰان رواﺑﻂ ﺗﺠﺎری دوﺟﺎﻧﺒﻪ ﭼﯿﻦ و اﯾﺮان ﺑﻪ 51 ﻣﯿﻠﯿﺎرد و 851 ﻣﯿﻠﯿﻮن دﻻر رﺳﯿﺪ ﮐﻪ در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ دوره ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺳﺎل ﮔﺬﺷﺘﻪ 31.5 درﺻﺪ اﻓﺰاﯾﺶ داﺷﺖ.
از اﯾﻦ ﻣﯿﺎن، ﻣﯿﺰان واردات ﭼﯿﻦ از اﯾﺮان 27 ﻣﯿﻠﯿﺎرد و 506 ﻣﯿﻠﯿﻮن دﻻر و ﻣﯿﺰان ﺻﺎدرات ﭼﯿﻦ ﺑﻪ اﯾﺮان 24 ﻣﯿﻠﯿﺎرد و 345 ﻣﯿﻠﯿﻮن دﻻر اعلام شده اﺳﺖ.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.