استاندار خراسان رضوی از کاهش ۳،۴ درصدی نرخ بیکاری استان در پاییز امسال نسبت به تابستان خبر داد.

کاهش نرخ بیکاری خراسان رضوی به ۱۰،۸ درصد /پیشرفت فیزیکی پروژه های مصوب سفر هیات دولت ۸۶ درصد است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، علیرضا رشیدیان در جلسه شورای اداری افزود : نرخ بیکاری استان در فصل تابستان 14.2 درصد بود که با همکاری مطلوب دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی و همکاری های نظام مالی و بانکی این رقم در پاییز امسال 10،8 درصد کاهش یافت .
وی با بیان اینکه در سه ماهه آخر پارسال استان به یکباره با جهش ناگهانی نرخ بیکاری مواجه شد، گفت : این موضوع با همکاری بخش های دانشگاهی ، دولتی ، خصوصی و بانکی استان بررسی شد و موافقیت کنونی نتیجه برنامه ریزی های دستگاه ها و تلاش های بخش های مختلف و همراهی های و همکاری ها بود که جهشی در ارتقا وضعیت نرخ اشتغال شاهد بودیم .
وی اظهار کرد : این جهش وضعیت استان را از رتبه سوم نرخ بیکاری در کشور به جایگاه 16 ارتقا داد و در واقع خراسان رضوی اکنون جزو مناطق دارای نرخ بیکاری بالا در کشور نیست .
استاندار خراسان رضوی تصریح کرد : در عین حال برای تداوم این حرکت و کاهش نرخ بیکاری نیاز است همچنان دستگاه ها به برخی مباحث توجه جدی داشته باشند.
رشیدیان تاکید کرد :هماهنگی تمامی دستگاه های اداری استان برای حمایت از تولید و پروژه های اشتغال زا که بخش خصوصی بعنوان مهمترین گام در راستای اجرای سیاست های اقتصادی مقاوتی در استان اجرا می کند از جمله ضرورت ها است.
وی با اشاره به شرایط کنونی و رفت و آمد هیات های اقتصادی کشورهای مختلف به استان و نیز هیات های خراسانی به سایر کشورها افزود : محور عمل تمام این رفت و آمدها همان سیاست های اقتصاد مقاومتی است و همه باید به این سیاست ها توجه داشته باشیم.
وی تاکید کرد : هماهنگی و حمایت از بخش های تولید و اشتغال باید مبنای عمل دستگاههای اجرایی قرار گیرد و همراهی و خدمات رسانی موثرتر سیستم های مالی وبانکی استان جهت رفع مشکل واحدهای تولیدی در تامین سرمایه در گردش تولید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی تصریح کرد : تمامی اقدامات بازدارنده دستگاه ها اداری که می تواند منجر به کاهش تولید و حتی تعطیلی واحدهای بخش خصوصی شود ، باید متوقف گردد.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به ماه های آخر سال و شرایط خاص بخش های تولیدی و صنفی استان تاکید کرد : باید تا زمانی که رونق اقتصادی پساتحریم بتواند خود را در اقتصاد کشور نشان دهد همه بخش های اداری و دولتی با واحدهای بخش خصوصی و تولیدی همراهی بیشتری داشته باشند.
وی بر لزوم ضرورت توسعه صادرات خراسان رضوی تاکید کرد و گفت : برنامه ای برای حوزه صادرات استان با تعامل بخش خصوصی تنظیم شده که با توجه به وضعیت تا حدودی از آن عقب هستیم .
وی با اشاره به باز شدن فضا برای تعاملات خارجی بازرگانان و تجار استان و کشور گفت : باید از این فضا با توجه به اینکه حجم تولیدات قابل توجهی در انبارهای واحدهای تولیدی استان وجود دارد ، در قالب یک بسیج همگانی برای صادرات این تولیدات اقدام کنیم.
رشیدیان افزود: ضرورت اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی در همه ابعاد اعم از کشاورزی ، دامی ، باغی ، صنایع ومعادن و غیره باید مورد توجه قرار گیرد زیرا سیاست های اقتصاد مقاومتی یک دستورالعمل فراگیرو همه جانبه است و دولت یازدهم هم به این سیاست فراگیر وفادار است.
استاندار خراسان رضوی از جمله اقداماتی که امسال در استان صورت گرفته را طرح های مشارکتی اقتصادی در روستاها دانست که از جمله اولویت های دولت بوده و از اواسط شهریور ماه امسال که دستورالعمل طرح ها ابلاغ شده تا کنون 18 طرح مشارکتی در جلسه کمیته اجرایی مصوب شده است.
وی گفت : در قالب این طرح ها دو هزار و 646 خانوار در 11 شهرستان استان سهامدار شده اند که نیشابور با چهار طرح پیشرو است.
وی ادامه داد : در این 18 طرح 68 میلیارد ریال مردم مشارکت کرد ند و 500 میلیارد ریال هم تسهیلاتی است که بانک ها برای اجرای این طرح ها در اختیار مردم قرار دادند و امیدواریم همزمان با دهه فجر اجریی شوند.
وی افزود: 17 طرح دیگر در مرحله تکمیل پرونده می باشد و پرونده 44 شرکت هم با سهامداری چهار هزار و 500 خانوار روستایی و آورده اولیه 70میلیارد ریالی نیز در دست اقدام است.
استاندار خراسان رضوی اظهار امیدواری کرد: عملیات اجرایی شرکت های تعاونی توسعه ی روستایی مذکور، همزمان با ایام الله دهه ی فجر، آغاز شود و با اجرای این طرح ها ، اشتغال پایدار در مناطق روستایی شاهد جهشی قابل توجه باشد..
رشیدیان به سایر اقدامات توسعه ای در سطح روستاهای خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال دو هزار و 270 میلیارد ریال اعتبار نیز به پروژه های گازرسانی روستایی اختصاص یافته و با پیمان سپاری انجام شده عملیات گازرسانی به 726 روستا با 102 هزار خانوار در دست اجراست.
وی با بیان اینکه میانگین برخورداری جمعیت روستاهای استان از نعمت گاز تا سال گذشته 67 درصد بوده است ، عنوان کرد : با بهره برداری از پروژه های در دست اقدام، این رقم با یک جهش قابل توجه به 83 درصد ارتقا می یابد.
استاندار خراسان رضوی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به جذب بیش از 90 هزار تن قیر رایگان از طریق وزارت راه و شهرسازی و تخصیص 400میلیارد ریال اعتبار، 220 کیلومتر از راه های روستایی بالای 50 خانوار در قالب 100 پروژه آسفالت شده و یا عملیات اجرایی آن در حال انجام است که رقم برخورداری روستاها از راه آسفالته تا پایان سال به 93.7 درصد می رسد.
رشیدیان ضمن انتقاد از روند افزایشی آمار تلفات جاده ای برون شهری استان در 9 ماهه امسال گفت: آمار تلفات درون شهری 6.6 درصد کاهش داشته ولی این رقم در جاده ها برون شهری 6.5 درصد افزایش دارد.
وی آمار تلفات در محورهای روستایی در 9 ماهه امسال را نسبت به مدت مشابه سال قبل دارای رشد 26.5 درصد عنوان و ذکر کرد : در مجموع میزان مرگ و میر در مدت مذکور 3.7 درصد افزایش دارد که این میزان، نگران کننده است.
استاندار خراسان رضوی، بر لزوم اصلاح هندسی و رفع نقاط حادثه خیز و همچنین نصب علائم هشدار دهنده و استقرار پلیس و نیروهای امدادی در محورهای مواصلاتی استان تاکید کرد و گفت : استفاده از اعتبارات دولتی ، عمومی و حتی به کارگیری ظرفیت خیرین از ضرورت ها می باشد زیرا جان انسان ها ارزشمند است.
رشیدیان توسعه حمل و نقل پاک، فرهنگ سازی برای استفاده از وسائط نقلیه ی عمومی و منع تردد خودروهای تک سرنشین و تلاش برای جلوگیری از آلودگی هوا را نیازمند مشارکت عموم مردم دانست.
وی از نهایی شدن پروژه برقی کردن قطار مشهد- تهران در سفر رییس جمهور چین به کشورمان خبر داد و گفت: اقدامات اجرایی این پروژه با محوریت شروع از محور مشهد به تهران آغاز شده است.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از سیاست های دولت یازدهم کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی است؛ تاکید کرد: برای تحقق این مهم، تلاش برای وصول درآمدهای مالیاتی از طریق شناسایی مودیان جدید مالیاتی و جلوگیری از فرارها در این بخش، با جدیت دنبال می شود.
رشیدیان اظهار کرد: علی رغم اینکه خراسان رضوی 15 درصد از برنامه پیش بینی شده در حوزه ی وصول درآمدهای مالیاتی عقب تراست ولی تا کنون میزان وصولی 10 ماهه، 17 هزار و 960 میلیارد ریال می باشد.
وی این عدم تحقق را ناشی از پیش بینی فراتر از توان برای استان، از سوی مرکز دانست و عملکرد اداره کل امور مالیاتی استان را قابل قبول ارزیابی کرد.
استاندار خراسان رضوی همچنین تخصیص 10 ماهه ی اعتبارات هزینه ای استان را 71.4 درصد اعلام کرد و افزود: دریافتی این مبلغ از خزانه 70.6 درصد بوده و پرداختی به ذیحسابان دستگاه های اجرایی نیز 68.8 درصد است.
رشیدیان تخصیص 10 ماهه اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای را نیز 29.6 درصد و دریافتی از خزانه را 29.8 درصد و پرداختی به ذیحساب را 24.4 درصد اعلام کرد.
وی گفت: پیشرفت فیزیکی پروژه های مصوب سفر هیات دولت به استان 86 درصد است که انتظار می رود این روند تا تکمیل طرح ها و پروژه ها با سرعت ادامه پیدا کند.
استاندار خراسان رضوی در ادامه با اشاره به چالش منابع آب استان و وضعیت نامطلوب بارندگی سال زراعی جاری افزود: از ابتدای پاییز (شروع سال زراعی جاری )کل بارش ها در استان 61.6 میلیمتر بوده که در مقایسه با دوره بلند مدت 6 دهم درصد افزایش و نسبت به سال قبل با کاهش 17 درصدی مواجه می باشیم .
وی تصریح کرد : مدیریت این موضوع می طلبد در مصرف بهینه آب و ساماندهی روان آب ها تلاش بیشتری انجام شود.
رشیدیان در بخش دیگری از سخنانش به ایام الله دهه ی فجر اشاره و از این مناسبت به عنوان فرصت تجدید میثاق ملت با انقلاب یاد کرد.
وی وجه تمایز دهه ی فجر امسال با سالیان گذشته را مقارن شدن این ایام با اجرایی شدن برجام و پیروزی بزرگ ملت ایران دانست و تاکید کرد: این پیروزی حاصل هدایت های رهبری معظم انقلاب، مدیریت ریاست جمهوری، دقت و پایبندی تیم مذاکره کننده به اصول و آرمان ها، استقامت و همراهی مردم، است.
استاندار خراسان رضوی با تاکید بر حفظ رویکرد مردمی جشن های انقلاب و حضور موثر تمام مردم، به مدیران توصیه کرد: از این فرصت برای ارائه ی دستاوردها و خدمات نظام و دولت به مردم که ولی نعمتان اصلی کارگزاران هستند؛ استفاده کنند.
رشیدیان از اداره کل صدا و سیمای خواست تا فرصت انعکاس عملکرد دولت در استان طی یک سال گذشته را برای مدیران فراهم کند.
وی همچنین دستگاه های اجرایی را مکلف کرد تا پروژه های قابل بهره برداری خود را به دبیرخانه ستاد گرامیداشت دهه فجر استان اعلام کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.