گرچه سالار عقیلی در شبکه‌های معاند تنها درباره کنسرت اخیرش در لندن سخن گفت اما این حضور را می‌توان از جهات مختلف بررسی کرد.

حضور سالار عقیلی در یک شبکه معاند ماهواره ای/ عقیلی در راه مهاجرت؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، روز گذشته بود که خبر حضور سالار عقیلی ، هنرمند موسیقی کشور در یکی از شبکه های معاند نظام قوت گرفت و پس از ساعاتی این اتفاق رخ داد.

گرچه سالار عقیلی در شبکه مذکور تنها به توضیح در مورد کنسرت اخیرش در لندن سخن گفت اما این حضور از جهات مختلف مورد بررسی است.

ابتدا آنکه شبکه‌های خارج‌نشین که این روزها بخاطر عملکرد شبیه، هم‌جهت و هم راستا با یکدیگر نشان داده از اتاق فکری واحد برخوردارند و با تقسیم وظایف بین شبکه های معاند جمهوری اسلامی با تغییر سیاست نسبت به گذشته نه تنها به بایکوت هنرمندان ایرانی دست نمی‌زنند بلکه به هر وسیله‌ای تلاش می‌کنند تا با جذب حداکثری به هر بهانه‌ای پای آنها را به شبکه‌های خود باز کنند که جدا از تدبیر مسئولان فرهنگی و رسانه‌ای کشور برای مقابله با حربه جدید شبکه‌های ماهواره‌ای بیشترین مسئولیت متوجه هنرمندان است، چرا که آنها باید هنگام چنین دعوت‌هایی سابقه و گذشته هنر مردمی خود را برای قبول یا عدم قبول چنین پیشنهادهایی مد نظر قرار دهند.

نکته بعدی روحیه هنری و دور بودن از فضای پر پیچ و خم رسانه ای در بین تعداد بسیاری از هنرمندان است، بسیاری از هنرمندان با توجه به خصلت‌های ذاتی و هنری خود گاهی تنها از سر عدم اطلاع و گاهی با این استدلال که در زمان حضور در این کانال‌ها ما تنها به بیان مسایل هنری اکتفا خواهیم کرد و در مورد سیاست و ... حرف نخواهیم زد شعار «هنر برای هنر» را سرلوحه کار خود می‌کنند و پا به این شبکه‌ها می‌گذارند در حالی که سالهاست این نگاه در مورد هنر تغییر کرده و غربی‌ها هنر را وسیله‌ای برای بیان نگاه‌های سیاسی خود کرده‌اند، پس نمی‌توان دعوت یک رسانه معلوم الحال را تنها برای رپرتاژ کنسرت سالار عقیلی در نظر گرفت. آنها برای این دعوت از طراحی سوالات گرفته تا سناریوی گفتگو با یک هنرمند ایرانی ساعت‌ها فکر کرده‌اند، پس نمی‌توان ساده‌لوحانه حضور خواننده کشورمان را تنها از سر هنر دوستی این شبکه در نظر بگیریم.

این روزها شاهد حضور برخی بازیگران درجه سه و چهار سینما در شبکه جم (GEM) بوده‌ایم، بازیگرانی که بزرگترین هنر آنها حضور در یک یا چند سکانس از برخی فیلم‌‌ها بوده و خودشان بهتر از هرکسی می‌دانستند نه هنر قابل توجهی دارند و نه آینده‌ای در عالم هنر، به همین خاطر با کوچکترین اشاره‌ای حاضر شدند بخت خود را در آن سوی آب‌ها بیازمایند و البته پر واضح است که بعد از اولین قرار داد در آن شبکه‌ها نحوه برخورد مدیران این شبکه‌ها با این افراد تغییر خواهد کرد. برخی از رسانه‌ها از دیروز و لحظاتی پس از حضور عقیلی در شبکه‌های ماهواره‌ای شایعه خروج وی از ایران را کلید زدند که بسیار بعید به ذهن می رسد و تفاوت بسیاری بین او و بازیگرانی که به جم پیوسته اند وجود دارد. اما به هرحال عقیلی باید پس از اجرای کنسرت لندن و در بازگشت به ایران نسبت به چرایی حضور در این شبکه ها پاسخ‌گو باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.