مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال بیش از ۲ میلیارد تومان کتاب برای مدارس کشور خریداری کرده‌ایم، گفت: سرانه کتاب به ازای هر دانش‌آموز را تا پایان سال به ۹ جلد می‌رسانیم.

خرید ۲ میلیارد تومان کتاب برای مدارس کشور در سال جاری/ افزایش سرانه کتاب به ۹ جلد

به گزارش قدس آنلاین ،مهدی علی‌اکبرزاده مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این پرسش که «از ابتدای مهر تا کنون چه برنامه‌ای برای افزایش سرانه کتابخوانی انجام داده‌اید؟»، اظهار داشت: اختلاف نظری برای تعیین سرانه کتاب در کشورهای مختلف وجود دارد و این است که دانش‌آموزان کتاب درسی مطالعه می‌کنند و آیا باید مطالعه این نوع کتاب‌ها جزو سرانه مطالعه کتاب بیاید که اگر این‌طور باشد، قطعاً سرانه کتاب در کشورمان بالا می‌رود.

وی ادامه داد: اگر مطالعه کتاب‌های غیردرسی را در نظر بگیریم، ما در طی سال‌های اخیر به خصوص امسال در سه فاز به کتابخانه‌های مدارس، کتاب تزریق کرده‌ایم.

علی‌اکبرزاده با بیان اینکه امسال بیش از 2 میلیارد تومان اعتبار کتاب خریداری شد و به مدارس کشور ارسال شد، گفت: در واقع سرانه کتاب به ازای هر دانش‌آموز 6 جلد را امسال به 8.2 جلد رسانده‌ایم و فکر می‌کنم تا پایان امسال به 9 جلد هم برسد، یعنی به ازای هر دانش‌آموز، 9 جلد کتاب غیردرسی در مدارس داریم.

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: این آمار باید به‌صورت منطقی بالا و پایین شود؛ علت آن هم این است که صرفاً آمار وجود کتاب در مدرسه نمی‌تواند دلیلی بر توانمندی باشد؛ ترغیب دانش‌آموزان به کتابخوانی نه تنها از کتابخانه مدرسه، بلکه خرید کتاب و عضویت در کتابخانه‌های غیر از کتابخانه مدرسه نیز جزو برنامه‌های ماست.

وی تصریح کرد: تقویت کتابخانه‌های مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌دلیل اینکه کتابخانه‌ها خارج از مدرسه هستند، ظرفیت بالایی است که ما تفاهم‌نامه‌ای با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داشته‌ایم.

علی‌اکبرزاده تأکید کرد: این امکان را به مدارس و استان‌ها داده‌ایم تا دانش‌آموزان را به کتابخانه‌های کانون سوق داده و نیز این اجازه را به مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داده‌ایم تا در مدارس حضور پیدا کرده و دانش‌آموزان را در جهت تشویق برای مطالعه هدایت کنند.

وی اضافه کرد: امسال اهدای مبلغ 2 میلیارد تومان کتاب به مدارس کشور را در سه فاز انجام داده‌ایم که دو فاز آن در تابستان و پاییز انجام شد و فاز سوم در حال انجام است که تا پایان سال جاری همه نقاط هدف خود را به کتابخانه کلاسی مجهز خواهیم کرد یعنی قفسه‌ای در کلاس ابتدایی شامل کتاب‌های مناسب برای آن مقطع سنی ایجاد می‌شود.

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید تلاش کنیم روز به روز کتاب جدیدی به مدرسه ارسال کنیم، افزود: آرزوی ما این است آن‌قدر دانش‌آموزان کتاب بخوانند تا کتاب‌ها ورق ورق شده و از دور خارج شوند و مجبور شویم کتاب‌های جدید به مدارس ارسال کنیم.

علی‌اکبرزاده در خصوص هزینه عضویت در کتابخانه مدارس، ادامه داد: در خیلی از مدارس عضویت در کتابخانه رایگان است و دانش‌آموزان حتی به‌عنوان کتاب‌یار، کتابخانه‌ها را اداره می‌کنند و درِ کتابخانه‌ها باز بوده و دانش‌آموزان از آنها استفاده می‌کنند.

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در برخی از کتابخانه‌های مدارس که خیلی پیشرفته هستند، طبیعی است شورای تربیتی مدرسه تشخیص دهد حق عضویت گرفته شود و این بسته به نظر مدیر است.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.