وزیر خارجه ایتالیا، بامداد سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری س‌ان‌ان گفت که موضوع سوریه یکی از محورهای رایزنی رهبر کاتولیک‌های جهان با رئیس‌جمهوری ایران خواهد بود.

ایتالیا: کمک ایران به حل بحران سوریه از محورهای دیدار پاپ با روحانی خواهد بود

به گزارش قدس آنلاین ، پائولو جنتیلونی، وزیر خارجه ایتالیا در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان سفر حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران به کشورش را مهم ارزیابی کرد. 

وی در مصاحبه با کریستین امانپور، خبرنگار سی‌ان‌ان گفت که سفر آقای روحانی سفری «بسیار مهم» است، زیرا که این اولین سفر ایشان به یک کشور غربی است. 

جنتیلونی به علاوه گفت که این دیدار، چند روز بعد از اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به «برجام» انجام شده که امکان رفع تحریم‌ها علیه تهران را میسر کرده است. 

وزیر خارحه ایتالیا بر همین اساس خاطرنشان کرد که فرصت‌های خوبی برای همکاری‌های اقتصادی میان کشورهای غربی و اروپا با ایران وجود دارد. 

او اضافه کرد که جامعه بازرگانی ایتالیا، به بازار ایران «بسیار علاقه‌مند» است. 

آقای جنتیلونی، گفت که البته این دیدار تنها حاوی معانی اقتصادی نیست و معانی سیاسی هم دارد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی ایتالیا اظهارات امانپور درباره امضای چندین قرارداد با ایران به ارزش 17  میلیارد یورو را تأیید کرد و گفت که عصر امروز (به وقت ایتالیا) هشت یا 9 قرارداد با ایران در بخش‌های مختلف از حمل و نقل ریلی گرفته تا انرژی امضا خواهد شد. 

وی گفت که می‌توان از باز شدن دورانی جدید در روابط اقتصادی دو کشور سخن گفت. 

او همچنین تأیید کرد که آغاز مجدد روابط اقتصادی با تهران، بعد از یک دهه تحریم علیه این کشور دشوار خواهد بود- به ویژه با در نظر گرفتن این اصل که کشورهایی مانند چین، در این دوره توانسته‌اند روابط اقتصادی با ایران را تحکیم کنند. 

علی‌رغم این، آقای جنتیلونی به روابط باستانی تهران و رم اشاره کرد و بر همین اساس گفت که طرف ایتالیایی امیدوار به از سرگیری روابط اقتصادی با سرعت هر چه تمام‌تر است. 

او در بخش دیگری از این مصاحبه دیدار آقای روحانی با پاپ، در کسوت دو چهره مذهبی را نیز «بسیار مهم» خواند و گفت: «ممکن است یکی از محورهای صحبت آنها کمک ایران به حل و فصل بحران‌های منطقه به ویژه سوریه باشد.»

وزیر خارجه ایتالیا در ادامه به تلویجات سیاسی سفر آقای روحانی به اروپا پرداخت و آن را «فرصتی برای کشورهای غربی» جهت تأکید بر اهمیت نقش جدید ایران در منطقه دانست. 

او با اشاره به دیپلماسی هسته‌ای با ایران خاطرنشان کرد که اکنون به دیپلماسی دیگری برای آغاز مذاکرات سوریه نیاز است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایتالیا با بیان اینکه ایران باید از استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه حمایت کند.

وی با بیان اینکه «هنوز مطمئن نیستم که آنها (ایران) آمادگی کافی برای نوعی از انتقال را داشته باشند که به عزل بشار اسد از قدرت منجر شود» اضافه کرد: «اما آنها آماده حمایت از دوره انتقالی هستند و این آغاز یک فرایند است.»

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.