قدس/ صالح آباد - ابوالحسن صاحبی: مشکلات اقتصادی ،آداب و رسوم ابتدایی و هزینه‌های غلط تحمیلی، ازدواج آسان جوانان منطقه محروم صالح آباد را سخت دچار مشکل کرده و افزون بر بالا رفتن سن شرعی و قانونی، در برخی موارد موجب بی تفاوتی آن‌ها نسبت به این امر مهم تشکیل خانواده شده است.

 دم بخـتی‌ها « بدبـخت» نشـوند!

یک شهروند صالح آبادی می‌گوید: خشکسالی‌های پی در پی، محرومیت منطقه، نبود درآمدکافی و پایدار و گرانی‌های سرسام آور اوضاع را طوری رقم زده که اولیای جوانان دم بخت و یا از بخت گذشته از آینده اقتصادی فرزندانشان بیمناک باشند وکمتر کسی به فکر ازدواج بیفتد.
وی می‌افزاید: دولت باید همان طوری که برای رونق بازار خودروسازان دغدغه دارد و با اختصاص وام خودرو که جزو نیازهای ضروری مردم نیست، تدبیر می‌کند، برای تشکیل مقدس ترین نهاد اجتماعی در اسلام که همان خانواده است، اهمیت قایل شود.  وی تصریح می‌کند: آیا با این گرانی کالاها و خدمات و وام اندک ازدواج، یک یا دوکالای جهیزیه را بیشتر می‌توان خرید کرد؟ آن هم در صورتی که خوش شانس و صبور باشی و با مراجعه به بانک‌ها دلسرد نشده و پس از مدت‌ها در نوبت قرار گرفتن و التماس به آرزوی خود نایل شوی.
جوان دیگری هم می‌گوید: ما از وزارت ورزش و جوانان فقط نامش را شنیده ایم، نه در بخش ورزش و نه در بخش جوانان، برای این منطقه کاری انجام نشده، در حالی که باید با توجه به محرومیت و همجواری این منطقه با افغانستان و ترکمنستان، این منطقه در اولویت باشد.
وی معتقد است که عرف شدن هزینه‌های غیرضروری ازدواج در برخی مناطق شهری و روستایی صالح آباد مانعی جدی برای تسهیل ازدواج جوانان در این منطقه محروم است، اما وجود برخی آداب و رسوم پر هزینه در مجالس عروسی این منطقه به یک فرهنگ غلط تبدیل شده است که باید اصلاح شود.
وی می‌افزاید: پدیده « چشم و همچشمی » و برخی آداب و رسوم غلط در مجالس عروسی موجب هزینه‌های تحمیلی و مضاعف ازدواج جوانان در صالح آباد شده که یکی از این هزینه‌های کمرشکن ازدواج، « شیربها » ی سنگین است که در مواقعی این فرهنگ غلط برای ازدواج جوانان مشکل ایجاد می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: طولانی شدن دوره نامزدی و یا تحمیل برگزاری مجلس سنگین عروسی و از آن بدتر سفارش « ساز و دهل » به بهانه گرم کردن مجلس عروسی، بارزترین نماد اسراف و باب شدن هزینه‌های زایدی است که مشکل ازدواج جوانان این دیار را دو چندان می‌کند.
به اعتقاد وی، هزینه بالای آرایشگاه و تأمین لباس گرانقیمت برای عروس و همراهان، گرفتاری بزرگ دیگری برای ازدواج آسان جوانان این خطه مرزی است که باید تسهیل شود و ترویج ازدواج آسان به عنوان یک راهکار برای رهایی از ازدواج‌های پر هزینه مورد تأکید قرارگیرد.
یک شهروند دیگر هم گفت: هزینه حاشیه‌ای ازدواج برخی جوانان این منطقه عرف‌هایی غلط است که بخشی برای مراسم کشتی و در نظرگرفتن قند برای جایزه کشتی گیران هزینه می‌شودکه این خود حکایت تلخ دیگری است.
وی افزود: انتظار و توقعات خاصی برای ازدواج جوانان این منطقه تحمیل و باب شده است که خانواده ها با وجود مشکلات اقتصادی ناگزیر به اجرای آن هستند، در حالی که این آداب و رسوم با شرایط بد اقتصادی امروز هرگز سازگار نیست.
وی معتقد است: متأسفانه برخی جوانان پس از مراسم پرهزینه ازدواج، برای جبران بخشی از این هزینه ها ناگزیر به ترک کانون خانواده و سفر به سایر شهرستان‌ها برای کار می‌شوند تا بتوانند بخشی از هزینه‌های ازدواج خود را جبران کنند.
یک روحانی هم می‌گوید: یکی از موانع مهم ازدواج آسان جوانان، نداشتن برنامه اقتصادی با حساب وکتاب و نادیده گرفتن سنت‌های حسنه و آسان به روش سیره نبوی است که باید جوانان این مهم را الگو و سرلوحه زندگی خود قرار دهند تا در دنیا وآخرت خوشبخت شوند.
وی تصریح می‌کند: اگر جوانان می‌خواهند ازدواج آسان را پیشه کنند، مصداق واقعی آن ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه(س) است. باید با الگوپذیری از اهل بیت(ع) خود را بیمه کرده و از هیچ مسأله‌ای بیم نداشته و نگران آینده نباشند، زیرا خداوند در امر ازدواج ضمانت همکاری کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.