احمد داووداوغلو اعلام کرد ترکیه با حضور نمایندگانی از کردهای سوری در مذاکرات آتی درباره بحران سوریه در ژنو مخالفتی ندارد اما در ادامه وی مخالفت خود را با حضور "یگانهای مدافع خلق"، به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در سوریه و شاخه مسلح حزب اتحاد دموکراتیک اعلام کرد.

 داووداوغلو: مخالفت ما با حزب اتحاد دموکراتیک است نه کردهای سوریه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، نخست وزیر ترکیه در گفت‌وگو با کریستین امانپور، خبرنگار سی.ان.ان ادامه داد: ما می‌خواهیم که کردهای سوری نیز پشت میز مذاکره درباره بحران سوریه در ژنو بنشینند. بدون حضور کردهای سوری، تیم مذاکرات کامل نمی‌شود اما اینکه ما چرا مخالف حضور نمایندگان یگانهای مدافع خلق هستیم، به این دلیل است که این گروه وابسته حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) بوده و نه تنها توسط ترکیه بلکه از سوی اروپا و آمریکا به عنوان یک سازمان تروریستی تلقی می‌شود.

داووداوغلو درباره همکاری آمریکا با نیروهای یگانهای مدافع خلق در مبارزه علیه داعش و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "بهتر نیست واقعیتهای موجود را قبول کنیم"، گفت: هیچ کس نمی‌تواند ترکیه را قانع کند که این افراد برای صلح اقدام می‌کنند.

ترکیه و آمریکا هر دو پ.ک.ک را یک گروه تروریستی اعلام کرده‌اند اما واشنگتن تمایزی میان پ.ک.ک و یگانهای مدافع خلق در سوریه قائل است و نیروهای این گروه را به عنوان مبارزان موثر در میدان نبرد علیه داعش می‌داند.

امانپور دربخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به بازداشت روزنامه‌نگاران و برخی از اساتید دانشگاه به دلیل امضای طوماری در راستای پایان درگیری‌ها در جنوب شرقی این کشور و افزایش فشارها در داخل ترکیه گفت: مردم آزاد هستند که انتقاد کنند. بسیاری از روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی اخبای را علیه دولت در زمان برگزاری دو انتخابات در هشت ماه گذشته مطرح کرده‌اند.

وی درباره مساله بازداشت‌های اخیر برخی اساتید دانشگاه اضافه کرد: پرونده‌های آنها با مساله آزادی بیان مرتبط نیست بلکه این مساله دربردارنده انگیزه‌های تروریستی است.

امانپور با اشاره به ابراز نگرانی اخیر سفیر آمریکا در آنکارا از نقض آزادی بیان در ترکیه، در ادامه این مساله را یادآوری کرد که بسیاری از رژیم‌های سرکوبگرا از این تاکتیک متهم کردن مخالفان خود به حمایت از تروریسم استفاده می‌کنند، گفت: این هم نمونه‌ای از وجود آزادی بیان در ترکیه است. حتی دیپلماتهای خارجی می‌توانند ما را مورد انتقاد قرار دهند و هیچ واکنشی از سوی دولت دریافت نکنند.

امانپور در واکنش به اظهارات داووداوغلو یادآور شد: آنها دیپلماتهای خارجی هستند، مردم ترکیه نیستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.