یک روزنامه لبنانی با اشاره به افشاگری نیویورک تایمز در مورد برنامه های سیا در سوریه نوشت که عربستان عامل تأمین مالی و آمریکا مدیر اجرایی جنگ‌ های منطقه ای از جمله بحران سوریه است.

افشای ابعاد تازه‌ای از اقدامات سیا در سوریه؛ عربستان تامین کننده مالی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، روزنامه الاخبار لبنان در مقاله‌ای نوشت: عربستان عامل تأمین مالی و آمریکا مدیر اجرایی جنگ‌ های منطقه ای است. این یک معادله جدید نیست و از ده‌ها سال پیش در آنگولا و افغانستان و نیکاراگوئه و اخیراً در سوریه دنبال می‌شود. موضوع تازه در مورد اطلاعات موثقی است که نحوه پیوستن سرویس اطلاعاتی سی آی ای به روند تسلیحات و تأمین مالی و توزیع مأموریت متحدان و فرماندهی عملیات ضد دولتی در سوریه را توضیح می‌دهد.

از زمان آغاز جنگ سوریه دولت آمریکا دو برنامه اعلام شده را پیش روی خود قرار داد: برنامه اول با مدیریت پنتاگون دنبال می‌شد و به دنبال آموزش و تجهیز مخالفان معتدل برای مقابله با داعش بود. برنامه دوم تحت مدیریت سرویس‌ جاسوسی مرکزی آمریکا دنبال می‌شود، هیچ کس نمی‌تواند شکست پنتاگون در تشکیل مبارزان معتدل برای مبارزه با داعش را مخفی کند. این موضوع از سوی مسئولان و رسانه‌ها اعلام شد و رسماً روند این اقدامات در سال گذشته متوقف شد.

اما برنامه‌ای که سیا دنبال می‌کند، از همان ابتدا به صورت کاملاً محرمانه ادامه پیدا کرده است. تمام آنچه که از این برنامه به بیرون درز پیدا کند،‌ برخی از اطلاعات رسمی است که نشان می‌دهد هدف از آن آموزش عناصر مبارز مخالف دولت و تأمین حمایت‌های مستشاری برای آنها است. گفته می‌شود افسران مربوط به این برنامه در مناطق مرزی اردن و ترکیه فعالیت می‌کنند. البته باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در سال 2013 به صورت محرمانه تصمیم گرفت هدف این برنامه را به تجهیز معارضان مسلح و آموزش آنها تغییر دهد، البته به شرطی که سلاح آنها متوجه ارتش سوریه شود. برخی رسانه‌های آمریکا اطلاعاتی را از برنامه سی آی ای در آن زمان منتشر کردند، برنامه‌ای که تحت مدیریت مرکز عملیات نظامی ( اتاق موک) دنبال شده و مرکز آن در امان پایتخت اردن بوده و سی آی ای برای اجرای آن و مدیریت مخالفان در جبهه جنوبی با برخی سرویس‌های منطقه‌ای دیگر نیز همکاری می‌کند.

با این‌ وجود روزنامه نیویورک‌تایمز دو روز پیش مطالبی را برای اولین بار از تأمین مالی عربستان سعودی برای اجرای برنامه سی ای ای مطرح کرده و تصریح کرد که آمریکا نقش فرمانده عملیاتی در اراضی سوریه را دنبال می‌کند. برنامه سی آی ای با عنوان «Timber Sycamore» چوب درخت چنار از همان ابتدا از حمایت عربستان سعودی برخوردار بوده و تمامی مسئولان کنونی و سابق آمریکایی که این روزنامه با آنها صحبت کرده، به شرط عدم افشای نام خود این موضوع را مطرح کرده‌اند. این مقاله می‌افزاید: آژانس اطلاعاتی آمریکا از همان ابتدا می‌دانست که شریکی آماده حمایت در اختیار دارد. عربستان سعودی مانند گذشته نقش امضاکننده چک‌ها را بر عهده داشته و قطر و ترکیه نیز در این برنامه نقش داشته‌اند. با وجود اینکه آمریکا رقم دقیق مبالغی که عربستان سعودی به این برنامه اختصاص داده را مخفی نگه می‌دارد، اما برخی مسئولان این رقم را چندین میلیارد دلار برآورد می‌کنند. 

مقاله نیویورک تایمز با امضای مارک مازیتی و مت اپوزو حمایت عربستان سعودی از عملیات سرویس‌های جاسوسی آمریکا در سوریه را در چارچوب همکاری‌های مستمر بین دو طرف از ده‌ها سال پیش ذکر و تأکید می‌کند که سی آی ای در این مدت با پول عربستان  در مجموعه ای از جنگ ها وارد شده است، بدون اینکه منافع مستقیم عربستان در آغاز این جنگ ها باشد. این مقاله  به تأمین مالی جنگ‌های آمریکا از سوی عربستان در آنگولا و افغانستان و نیکاراگوئه و دیگر جنگ ها تا زمان جنگ سوریه اشاره می‌کند.

در سوریه حتی قبل از موافقت رسمی اوباما با مأموریت تسلیحاتی، سیا در سال 2012 اقدام به سامان‌دهی‌ معامله های تسلیحاتی عربستان سعودی به سرکردگی بندر بن سلطان کرد، مهم‌ترین این معامله ها قراردادی بزرگ بود که با کرواسی بسته شد.

مجله تایمز در این رابطه گزارش می‌دهد که آمریکا چگونه نقش فرماندهی را در بخش اساسی و مستقیم جنگ میدانی در سوریه دنبال می‌کند، در حالی که بازیگران دیگر نظیر عربستان ، قطر و ترکیه نقش تأمین مالی برنامه‌های آمریکا را دارند. 

این مقاله تأکید می‌کند که از آغاز سال 2012 به مدت بیش از یک سال آمریکایی‌ها شاهد سرازیر شدن پول و سلاح‌های سبک و سنگین از عربستان و قطر و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس از طریق مرز ترکیه برای مخالفان مبارز در سوریه بودند. برخی از مسئولان آمریکایی در آن زمان نگرانی خود از رسیدن این حجم پول و سلاح به گروه‌های مرتبط با القاعده را اعلام کردند. در اواخر سال 2012 نشستی محرمانه در نزدیکی بحر المیت در اردن بین دیوید پترائوس مدیر وقت آژانس اطلاعاتی آمریکا و مسئولان اطلاعاتی کشورهای حاشیه خلیج فارس برگزار شد. در این نشست پترائوس خطاب به حاضران در این اجلاس با لحنی بسیار شدید صحبت کرد و به آنها در مورد عدم هماهنگی با افسران سی آی ای در اردن و ترکیه برای ارسال سلاح به سوریه هشدار داد. این مقاله موضوع مذکور را به نقل از مسئولان ارشد سابق مطرح کرده است.

چند ماه پس از این نشست، اوباما رسماً مأموریت مذکور را به سیا ابلاغ کرده و تجهیز مخالفان معتدل سوریه به سلاح های مختلف را نیز به آن اضافه نمود. به نوشته این مقام از آن زمان تاکنون سی آی ای عملیات آموزش گروه‌های مسلح سوریه را رهبری می‌کند و سرویس‌های جاسوسی عربستان و مدیریت اطلاعات این کشور تأمین مالی و تسلیحاتی مخالفان را بر عهده دارد. آژانس اطلاعاتی آمریکا در ابعاد عملیاتی بر همه چیز نظارت دارد. این آژانس حتی در مواردی نقش میانجیگری بین دولت‌هایی که تحت امر آن کار می‌کنند را نیز برعهده می‌گیرد، به عنوان مثال موضوع تعویق پرداخت های عربستان سعودی به اردن به عنوان کشور میزبان اتاق عملیات را حل و فصل کرد.

مقاله نیویورک تایمز اشاره می‌کند که ارتباط بین عربستان و آژانس اطلاعاتی آمریکا همچنان قوی است و مناسبات بین محمد بن نایف وزیر کشور عربستان و جان او برینان مدیر آژانس اطلاعات آمریکا نیز همچنان به صورت مستحکم دنبال می شود، چرا که برینان در دهه 90 قرن گذشته مدیر مرکز نمایندگی آژانس در عربستان بود.

آمریکایی‌ها و سعودی‌ها می‌دانند که در این مرحله و شرایط حساس به کمک یکدیگر نیاز دارند این موضوع را مایک راجرز رئیس سابق کمیته اطلاعات در کنگره آمریکا مطرح می‌کند. به این ترتیب است که نویسندگان مقاله مذکور تأکید می‌کنند که ائتلاف آمریکا و عربستان سعودی همچنان بر روی دریای اموال سعودی ها و بر اساس منافع ویژه مشترک دنبال خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.