شهر قم برخی ایام سال هوای آلوده‌ای تجربه می‌کند که به گفته مدیران اداره حفاظت محیط زیست قم، نیروگاه سیکل ترکیبی این استان یکی از عوامل تأثیرگذار در این رویه است.

بحث‌ در مورد منشأ آلودگی هوای قم بالا گرفت/ پای نیروگاه وسط است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از مهر، آلودگی هوا، معضلی که گریبان‌گیر برخی از کلان‌شهرهای کشور شده و در طول سال هر از چند گاهی توجه رسانه‌ها و مسئولان را به خود جلب می‌کند و تکرار مجدد آن در سال‌های بعدی نیز نشان می‌دهد که این موضوع در حد همان جلب توجه‌ها باقی مانده است.

دی‌ماه سال جاری بود که حجت‌الاسلام غلامحسین اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضائی به مسئله آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: «برای آلودگی هوا مسئول مستقیم دستگاه محیط زیست است اما این موضوع نافی آن نیست که مسئولیت دیگران مد نظر قرار نگیرد».

۳۰ دی‌ماه بود که رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز دستور بررسی فوری عملکرد دستگاه‌ها در کاهش آلودگی هوا را صادر کرد تا رسیدگی به این معضل با یک پشتوانه حقوقی رنگی جدی‌تر به خود بگیرد تا شاید محیط زیست نیز به عنوان دستگاهی که بیشترین ارتباط در این زمینه را دارد بتواند به شکل جدی‌تر و بدون واهمه از نام بردن برخی صنایع و کارخانه‌ها وارد این موضوع شده تا با شیوه‌های قانونی آلوده‌کنندگان محیط زیست را ملزم به رعایت قوانین و مقررات و استانداردهای معین شده در این زمینه کند.

در این بین برخی از کلان‌شهرها همچون قم که طی سال‌های اخیر روزهای آلوده‌ای را در طول سال تجربه کرده است قاعده مستثنی از سایر کلان‌شهرها نیست؛ شهری با تقریباً یک میلیون و ۲۰۰ هزار جمعیت که شهرک‌های صنعتی، کوره‌های آجرپزی، نقاط تولید کننده ریزگرد، خشکسالی و از بین رفتن باغات این جمعیت را احاطه کرده و روزهایی پر از گردوغبار و آلودگی را برای این شهر رقم می‌زند.

نیروگاه قم سالیانه یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کند

آنچه طی روزهای اخیر در مورد آلودگی هوای قم مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است سخنان سید رحمان دانیالی مدیرکل حفاظت محیط زیست قم پیرامون نیروگاه سیکل ترکیبی قم است که در کیلومتر ۱۴ جاده قم ـ اراک و در جنوب غربی شهرستان قم در زمینی به مساحت ۲۲۰ هکتار ساخته شده است و دارای چهار واحد گازی و دو واحد بخاری در بخش سیکل ترکیبی است که تأثیر بسیار زیادی بر آلودگی قم دارد.

وی در نشست مطبوعاتی که ۲۹ دی‌ماه برگزار کرد وجود نیروگاه در جوار شهر قم را از دیگر معضلات برای تشدید آلودگی هوای این شهر عنوان و با برآورد اینکه این نیروگاه در طول سال حدود یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کند، گفت: این نیروگاه به دلیل کمبود گاز در فصل سرد سال از گازوئیل نیز استفاده می‌کند.

سوخت گازوئیل از جمله سوخت‌هایی است که خروجی دود آن آلودگی بسیار زیادی را به همراه دارد و بنا بر گفته مسئولان محیط زیست این نیروگاه در برخی از ایام سال به‌ویژه فصول سرد از این سوخت استفاده می‌کند.

دانیالی در این نشست مطبوعاتی نیروگاه سیکل ترکیبی قم را در کنار دود اگزوز خودروها و ریزگردها یکی از عوامل مهم در آلودگی هوای این شهر توصیف کرد.

باد، دود خروجی نیروگاه را به شهر منتقل می‌کند

در این زمینه معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر، مصرف بیش از یک میلیارد مترمکعب سوخت توسط این نیروگاه را معادل مصرف سالانه این میزان سوخت در شهر قم دانست.

سید احمد شفیعی به مصرف سوخت گازوئیلی توسط این نیروگاه در فصول سرد سال اشاره و با بیان اینکه دود خروجی از این نیروگاه در جهت باد غالب شهری و به سمت شهر قم است این دود را که وارد این شهر می‌شود به عنوان یکی از موارد بسیار تأثیرگذار بر روی آلودگی هوا عنوان کرد.

مطالب مطرح شده غیر کارشناسی است

کارشناس ارشد شیمی، خوردگی و محیط زیست نیروگاه سیکل ترکیبی قم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، مطالب منتشر شده در جراید پیرامون اینکه نیروگاه قم را منشأ آلودگی محیط زیست می‌دانند را غیر کارشناسانه عنوان کرد.

حمیدرضا خلجی با بیان اینکه واحدهای این نیروگاه از بدو تأسیس مجهز به ابزار اندازه‌گیری دقیق آلاینده‌های دود ساخت کشورهای اروپای غربی و ژاپن است، ادامه داد: برای برآورده ساختن خواسته‌های سازمان محیط زیست در استاندارد سازی و به روز رسانی تجهیزات سال گذشته با هزینه بسیار زیادی نسبت به نصب آنالیزورهای دود جدید و پیشرفته اقدام شد.

پالایش‌های نیروگاه هر سه ماه یک‌بار و به صورت خود اظهاری به سازمان محیط زیست استان قم اطلاع رسانی می‌شوداظهارات خلجی در حالی مطرح می‌شود که معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم بر استفاده از سیستم‌های پالایش آنلاین بر روی خروجی‌های دودکش‌های این نیروگاه تأکید داشته و بیان می‌کند که در حال حاضر سیستم‌های نصب شده بر روی دودکش‌ها کامل نبوده و به خوبی کار نمی‌کنند.

همچنین خلجی در ادامه گفتگوی خود از رصد آنلاین و دوره‌ای پارامترهای مد نظر سازمان حفاظت محیط زیست استان قم خبر می‌دهد و این در حالی است که سید رحمان دانیالی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم موضوع پالایش آنلاین را رد کرده و بر این نکته تأکید دارد که نیروگاه ترکیبی استان قم مقرر کرده تا در این زمینه یک زمان‌بندی تثبیت شده را ارائه دهد.

سید رحمان دانیالی تأکید کرد که پالایش‌های این نیروگاه هر سه ماه یک‌بار و به صورت خود اظهاری به سازمان محیط زیست استان قم اطلاع رسانی می‌شود و ما به دنبال رسیدن به پالایش آنلاین و به روز هستیم که این امر تاکنون ممکن نشده است.

تأثیر دمای تولید شده توسط نیروگاه بر قم

همچنین معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به اینکه ساخت و سازها و گسترش شهر موجب قرار گرفتن این نیروگاه در نزدیکی شهر قم شده است به حرارت دودهای این نیروگاه اشاره و با بیان اینکه دودها دمایی بین ۱۱۰ تا ۱۴۰ درجه را دارند این دما را موجب تأثیرگذاری بر روی دمای قم و گرم‌تر شدن درجه دمای این شهر عنوان کرد که بر روی بارش‌ها تأثیرگذار خواهد بود.

شفیعی در ادامه با اشاره به اینکه این نیروگاه به علت اینکه برق استان قم را تولید می‌کند نمی‌توان آن را پلمب کرد، اظهار داشت: باید با رعایت قوانین و ضوابط میزان آلودگی آن را کاهش و با استفاده کامل از سوخت گاز طبیعی میزان آلایندگی آن را از بین برد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم در عین تأکید دارد که نیروگاه باید موظف شود که در طرح‌های آمایشی سوخت گاز را به عنوان تنها سوخت برای نیروگاه استفاده کند.

در ادامه کارشناس ارشد شیمی، خوردگی و محیط زیست نیروگاه سیکل ترکیبی قم با تأکید بر این موضوع که از افراد غیر فنی و کارشناس انتظار نمی‌رود که تحت تأثیر شایعات قرار گیرند بر این موضوع اشاره کرد که برخی از مواقع مراجعی اظهارنظرهای غیر علمی ارائه می‌دهند که جای تعجب دارد.

۷۰ درصد انسداد عروق و ۱۲ تا ۲۴ درصد بیماری‌های قلبی ناشی از آلودگی هوا است و تلفات ناشی از آلودگی هوا بیشتر از سوانح رانندگی است

خلجی در عین حال تأکید دارد که نیروگاه قم به هیچ عنوان تمایلی به استفاده از سوخت گازوئیل ندارد اما آنچه سبب می‌شود در مدت محدودی از سال سوخت گازوئیل را مصرف کند نیاز استان و کشور به برق تولیدی این نیروگاه علیرغم محدودیت در تأمین گاز است.

وی در ادامه در دفاع از نیروگاه سیکل ترکیبی توسعه این نیروگاه را علاوه بر ایجاد اطمینان خاطر در تأمین برق استان از جمله مراکز اشتغال‌زایی و تربیت نیروهای متخصص استان و کشور دانست.

طبق آمار ۷۰ درصد انسداد عروق و ۱۲ تا ۲۴ درصد بیماری‌های قلبی ناشی از آلودگی هوا است و تلفات ناشی از آلودگی هوا بیشتر از سوانح رانندگی است، حقوقدانان بر این باورند که اگر مرگ بر اثر آلودگی هوا را بر اساس ادله فقهی و حقوقی بتوانیم نوعی قتل به حساب بیاوریم کسانی که آلوده‌کننده هستند و به تکالیف دستگاهی خود عمل نمی‌کنند، جرمشان معاونت در قتل محسوب می‌شود.

در این بین قم تنها کلان‌شهر کشور با جمعیت بیش از یک میلیون نفر است که شاخص آلودگی هوا در آن به مرحله ناسالم و بحرانی نرسیده است، سید احمد شفیعی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم نیز بر این باور است که این شهر هر ساله نسبت به سال‌های گذشته وضعیت بحرانی‌تر را پشت سر می‌گذارد و بهتر است بر روی مؤلفه‌هایی که در این بین تأثیرگذار است، تأکید شود تا با استانداردسازی‌های لازم قم بتواند خود را از روزهای آلوده‌ای که برخی از کلان‌شهرها تجربه می‌کنند مصون بدارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.