طلاق به خاطر افشای رابطه غیر اخلاقی، فرار از منزل به خاطر سرقت عکس های خصوصی، تجاوز به عنف پس از سرقت اطلاعات شخصی، سرقت اطلاعات مالی، قتل پس از رابطه در فضای مجازی، توزیع مواد مخدر از طریق اینترنت، مرگ به دلیل استفاده زیاد از اینترنت، […]

امر به معروف و نهی از منکر با طعم فضای مجازی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از پایگاه خبری فضای مجازی ایران فیمنا؛ طلاق به خاطر افشای رابطه غیر اخلاقی، فرار از منزل به خاطر سرقت عکس های خصوصی، تجاوز به عنف پس از سرقت اطلاعات شخصی، سرقت اطلاعات مالی، قتل پس از رابطه در فضای مجازی، توزیع مواد مخدر از طریق اینترنت، مرگ به دلیل استفاده زیاد از اینترنت، ضرب و جرح پس از پایان بازی رایانه ای، انتقام از مردم پس از شکست عاطفی در فضای مجازی، افزایش بیماران روانی پس از اعتیاد رسانه ای…اینها تیترها و حال و هوای صفحات حوادث امروز رسانه های گروهی کشور ماست.

نتایج تامل برانگیز فضای مجازی که آنرا دست کم گرفته ایم و متاسفانه هنوز این فضا را نمیشناسیم و در خصوص آن فرهنگ سازی مناسبی نکرده ایم.

امروزه به دلیل رشد تکنولوژی و دسترسی همگانی به آن فضای مجازی تبدیل به فضایی شده است که انسان ها در آن زندگی می کنند، چه بخواهند و چه نخواهند در این فضا به دلایل مختلف حضور پیدا می کنند، از تبلیغ دوستان و آشنایان و فامیل تا فعالیت های تبلیغی در سطح اجتماع که مردم را با کمترین میزان آگاهی مجبور می کنند به فضای مجازی وارد شوند.

فضایی که فرصت های فراوانی را در اختیار انسان ها گذاشته است و فعالیت های اجتماعی را تسهیل کرده اما بدون شناخت مضرات آن به طور قطع کسانی که وارد آن می شوند دچار آسیب های جدی خواهند شد.

زیست مستعار، جنبش های اجتماعی، وجود عرف ها و باور های نادرست اجتماعی که به فضای مجازی نیز ورود کرده اند، کلاهبرداری مجازی، حملات فنی و تکنینی هکر ها، وجود ربات های مبلغ محتوای غیر اخلاقی در گروه های غیر اجتماعی مجازی، وجود شایعات و شبهات فراوانی ملی و مذهبی، تبلیغات بی حد و حصر و اغراق آمیز باستان گرایی، تبلیغات کالاهای دسته سوم و چهارم با قیمت های وسوسه کننده، لایک(پسندیدن) ها و نظرات که منکرات و شبهات و سوء تفاهم های بسیاری را به وجود می آورند و … تنها نمونه های اندکی در میان هزاران نمونه دیگر است.

اینکه ما در سطح جامعه در حوزه فرهنگ کار خاصی انجام نداده ایم به وضوح مشهود است، چرا که نمونه های خاص و شایعی که به آن اشاره شد امروز به راحتی در سطح گروه های مجازی در شبکه هایی که به غلط به آنان شبکه های اجتماعی می گوییم، رواج دارد.

شبکه های مجازی که هدفشان به دلیل نبود فرهنگ درست استفاده از آنان تبدیل به راهزنان حیا، عفاف و حجاب شده است و گروه های شیطانی مدام حب و بغض مخاطبانشان را با تکنیک های روانشناسانه جابجا می کنند.

اگر به تعاریف موجود برای فضای سایبر دقت کنیم یک تعریف ما را برای استفاده دقیق تر و آگاهانه تر از این فضا بیشتر مجاب می کند، فضای سایبر مجموعه ای از ارتباطات درونی انسان هاست که با ابزار و وسایل مخابراتی و ارتباطی بدون در نظر گرفتن جغرافیای فیزیکی تعریف می شود و این بخشی از نفوذ فرهنگی دشمن به جوامع مختلف است تا القا کند فضای مجازی چون انتزاعی است پس آسیب ها و اثراتش هم انتزاعی است.

جنگ نرم را تسخیر و تصرف قلب ها و ذهن ها می دانیم که با ابزار های مخابراتی و ارتباطی صورت می گیرد و در حوزه قلب حب و بغض و در حوزه ذهن شک و یقین انسان ها را درگیر خود می­کند و این لزوم آگاهی و شناخت ما را برای استفاده از این فضا دوچندان می کند.

ترویج امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی کاری بنیادی است

فریضه امر به معروف و نهی از منکر یکی از اصول بسیار مهم در زندگی اجتماعی مسلمانان است که در دیدگاه و فرمایشات ائمه معصومین(ع) و خداوند متعالاهمیت آن بسیار بیشتر از دیگر واجبات ذکر شده و ترک آن، فضا را برای سو استفاده شیاطین جن و انس بیشتر فراهم می کند تا جائیکه بنابر احادیث ترک این واجب منجر به تسلط اشرار بر جامعه خواهد شد و طبق فطرت انسان ها هیچ انسان سالم و عاقلی زندگی در کنار شر را انتخاب نخواهد نکرد.

مردم کشور ما به دلایل مختلف از پدیده های جدید استقبال زیادی می کنند که اینترنت و ابزار های وابسته به آن نیز مشمول این استقبال شده اند اما متاسفانه فرهنگ سازی برای استفاده از این پدیده در کشور ما انجام نشده است و همین موضوع اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در این فضا دوچندان میکند.

استفاده از فضای مجازی جزئی از زندگی مردم دنیا و مردم ما شده است تا جائیکه آنرا بازتابی از اجتماعی حقیقی معنا می کنند و این به دلیل وجود گروه های مجازی در شبکه های مجازی که توسط افراد محتوایشان تامین می شود و به غلط آنرا محیط زیست شفاف قلمداد می کنند، است که این خود نقطه آغاز ایجاد منکر است و به همین دلیل نیاز آموزشی در حوزه سواد رسانه ای را چند برابر می کند.

مخاطبانی که به فضای مجازی اعتماد می کنند در غفلتند و به عنوان مثال یکی از مهمترین مخاطرات این فضا را که متاسفانه یکی از عوامل استقبال بی نظیر از این فضا به شمار می رود زیست مستعار و پنهان سازی هویت‌های فردی و اجتماعی است و بنا بر همین نکته افراد با زیست مستعار بدون هیچ گونه نگرانی اقدام به انتشار اعتقادات، رفتارها و نیات خود می‌کنند و این مسئله  اهمیت مدیریت و نظارت امنیتی، اجتماعی و فرهنگی در فضای مجازی را دو چندان می نماید.

احیای امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی نیازمند به‌کارگیری تمام ظرفیت‌های کشور است

یکی از مطالبات جدی حضرت امام خامنه ای که در دیدار اعضای شورای عالی فضای مجازی مطرح شد پرهیز از موازی کاری در فضای مجازی است که متاسفانه این موازی کاری باعث هدر رفتن بسیاری از سرمایه های انسانی، مالی و فکری می شود و به طور طبیعی از نظارت و فعالیت راهبردی در فضای مجازی در مولفه های مختلف غفلت می شود.

بدون شک تا راه اندازی شبکه ملی اطلاعات باید فکر و برنامه جدی برای جلوگیری از تهدیدات فضای مجازی برای قشر جوان و نوجوان کشورمان کنیم و این در حالیست که استفاده از تجارب دیگر کشور ها می تواند راهگشا برای وضعیت امروز ما در فضای مجازی باشد.

یکی از تجارب مهم برای ایمن ماندن از تهدیدات فضای مجازی، جداسازی اینترنت بزرگسال از اینترنت کودک و نوجوان است که این موضوع می تواند به راحتی و با ابزار های موجود فعلی در کشور ما به لحاظ فنی پیاده سازی شود.

ارتقای سواد رسانه ای و چگونگی استفاده سنی از از ابزار های مرتبط با فضای مجازی از دیگر شیوه های مقابله با تهدیدات این فضا است.

 به صحنه آمدن تمام ظرفیت ها، نهاد ها، سازمان ها، ادرات و افراد دغدغه مند برای نوشتن راهبرد های چگونگی اجرای امر به معروف و نهی از منکر با ابزار های فضای مجازی در این فضا به دلیل وجود ظرفیت نیروی انسانی و دسترسی سریع به آنان که تاثیرات آن در فضای حقیقی اجتماع نیز قابل لمس است از نکات مهم احیای این واجب فراموش شده است.

از دیگر مزایای فضای مجازی ایجاد موج های مردمی و جنبش های اجتماعی در برابر منکرات است که اگر این ظرفیت با آموزش های صحیح و کاملا هدفمند اجرا شود بسیاری از منکرات توسط مردم به معروفات تبدیل خواهند شد به عنوان مثال وقتی دشمنان انقلاب و تشیع شروع به هتاکی از طریق روزنامه فاسد فرانسوی به ساحت مقدس حضرت رسول اکرم(ص) کردند با فضا سازی و موج آفرینی که توسط مردم مسلمان از اقصی نقاط جهان و ایران اسلامی در فضای مجازی صورت گرفت دشمنان حرکت خصمانه و سخیفشان را متوقف کردند و این در حالیست که مثال های بسیاری در این فضا وجود دارد که در ظرفیت این یادداشت نمی گنجد.

دشمنان در حال کارند، بصیر باشید

امروز که دشمنان این مرز و بوم به جنگی طولانی و فرسایشی اقدام کرده اند باید ما هم طبق آموزه های قرانی سربازان خود را با سلاح علم، اعتقاد، آگاهی و بصیرت آماده کنیم تا بتوانیم از روش های ایجابی و اقناعی و در برخی از موارد روش های سلبی مردم جامعه را در برابر تهدیدات مقاوم کنیم.

باید در این جنگ نرم اخلاق، ایثار و از خودگذشتگی و استقامت را سرلوحه فعالیت های خود قرار داده و در این راه بسیار مهم و سرنوشت ساز  قدم برداریم و بدانیم همه مسئولین و مردم در برابر احیای امر مقدس امر به معروف و نهی از منکر از هر طریقی مسئول هستند چراکه قهر خداوند در زمان رواج منکرات و فساد همه را در بر خواهد گرفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.