وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : تروریسم و افراطی گری با آموزه های هیچ دین و آئینی سازگاری ندارد و از منظر همه ادیان توحیدی نکوهیده است.

تروریسم و افراطی گری از منظر همه ادیان توحیدی امری نکوهیده است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، علی جنتی طی سخنانی درهفتمین همایش بین المللی ادیان توحیدی دراصفهان، از اینکه در برخی کشورهای همجوار به بهانه برتری های دینی و مذهبی آتش تروریسم ، افراطی گری و اختلافات فرقه ای هر روز بالاتر می رود ابراز تاسف کرد و خواستار توقف این تحرکات شد.
وی افزود: خبر تعرض تروریست های تکفیری به ایزدی ها درعراق یکی ازجمله اخبار ناگوارسالهای اخیر بود ونشان داد که تروریست های تکفیری به هیچ قاعده و مذهبی اعتقاد ندارند و گرنه هیچ آیین توحیدی قتل عام یا تعرض به همنوع را به هیچ بهانه ای جایز نمی داند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از رهبران ادیان خواست تا با فراخواندن پیروان خود به متون اصیل دینی و توجه دادن آنها به خردورزی و احترام به باورهای دیگران؛ رفتار و برداشت های ناصحیح افراط گرایان را تخطئه کنند.
وی گفتگوی بین ادیان را از ضروریات دنیای امروز و امری موثر در تامین صلح و همزیستی پایدار برای جهان دانست و افزود: با کاهش مناقشات بین ادیان دنیایی امن تر برای پیروان آنها و عموم انسان ها فراهم می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، اصفهان را نمونه ای از زندگی مسالمت آمیز ادیان در ایران عنوان کرد و افزود: براساس اسناد تاریخی در سال 1281 هجری شمسی به همت آیت الله آقانجفی اصفهانی و حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی مرکزی با نام صفاخانه در محله جلفا برای تعامل بین ادیان ایجاد شد ونشریه ای با نام الاسلام منتشر شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این صفاخانه یکی از نخستین مراکز گفتگوی ادیان و تمدن ها بود و شروع چنین فعالیتی در مقایسه با آغاز چنین فعالیت هایی در عرصه جهانی تقریبا قدمتی دو برابر دارد.
این پیشینه درخشان در کنار مزیت ها و ظرفیت های بی بدیل این شهر در حوزه ادیان به تاسیس دبیرخانه ادیان توحیدی انجامید تا گروهی از صاحب نظران و اندیشمندان ادیان الهی در فضایی فرهنگی و به دور از تعصبات دینی و قومی گرد هم آیند و برای تعالی سطح کیفی و کمی فرهنگ معنوی و اخلاقی پیروان خویش بویژه نسل جوان و نوجوان و مقابله با تفکرات الحادی و افراطی همفکری و چاره اندیشی کنند.
وی افزود: برگزاری همایش ها و نشست های ملی و بین المللی با موضوعاتی مانند خانواده ، وحدت ادیان ، آزاد اندیشی ، معنویت ، اعتدال گرایی و دوری از خشونت و افراطی گرایی قومی و مذهبی نمونه هایی از فعالیت های علمی قابل تقدیر این دبیرخانه است .
وی تصریح کرد: پیروان هریک از ادیان توحیدی در سراسر ایران نقشی بسزا و سازنده در تمامی رویدادها و عرصه های مهم سیاسی ، اجتماعی ایفا کرده اند و اقلیت های مهم براساس قانون اساسی از نمایندگانی در مجلس شورای اسلامی نیز برخوردارند.
وی افزود: همزیستی مسالمت آمیز و برادرانه ادیان توحیدی در ایران بستر بسیار خوبی برای استفاده از ظرفیت های مشترک ادیان و مذاهب مختلف در مقابله با افراط و خشونت در منطقه خاورمیانه است .
هفتمین همایش بین المللی ادیان توحیدی پنجشنبه با حضور نمایندگان ادیان مختلف در اصفهان برگزار شد.
علاوه بر وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی ،حجت الاسلام یونسی دستیار ویژه رئیس جمهوری در اموراقوام و اقلیت های دینی و مذهبی و نمایندگان اقلیت های مذهبی و ادیان الهی از کشورهای امارات متحده عربی ، ارمنستان ، افغانستان ، عراق ، نیجریه ، پاکستان ، یمن ، عمان ، کنگو ، انگلستان و استرالیا در این همایش یک روزه حضور داشتند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.