قدس/ فاطمه معتمدی: هر چند وجود برندها با مدل‌های متنوع دامنه انتخاب لوازم صوتی و تصویری را برای خریداران افزایش داده است، اما تفاوت قیمتی گاه فاحش در یک برند با یک مدل از یک فروشگاه تا مرکز فروش بعدی، چالشی است که خریداران لوازم صوتی و تصویری در بازار مشهد با آن مواجه اند، به طوری که سهم عمده‌ای از شکایات واصله به اتحادیه را نیز در بر می‌گیرد.

گارانتی‌های بی‌خاصیت؛ انتظارات مردم برآورده نمی‌شود

موضوع دیگر بحث گارانتی است که یا وجود ندارد و یا دامنه شمول آن به حدی محدود است که عملاً کارایی لازم را ندارد. این در حالی است که خرید لوازم صوتی و تصویری به اصطلاح گارانتی دار هزینه قابل توجهی را برای خریدار در بر دارد.

 گارانتی‌های بی‌خاصیت
این خواسته خریداران، انتظاری بحق است که در قبال پرداخت رقم‌های میلیونی برای خرید لوازم صوتی، این تجهیزات از گارانتی کافی و لازم برخوردار باشد.
یک شهروند با انتقاد از کارایی ضعیف گارانتی بخصوص در بازار لوازم صوتی و تصویری می‌گوید: سال گذشته یک دستگاه تلویزیون L.E.D از یک برند معروف با قیمت بیش از پنج میلیون تومان خریدیم، اما پس از چند ماه به دلیل مشکل ایجاد شده نیاز به تعویض داشت، ولی با وجود داشتن گارانتی این مسأله انجام نشد و فروشگاه مربوطه گارانتی را فقط شامل تعمیر اعلام کرد و نه تعویض قطعه!
علیزاده اضافه می‌کند: این درحالی است که باید در همان ابتدا و به هنگام خرید این مسایل عنوان می‌شد که گارانتی، تعویض را شامل نمی‌شود.
وی با بیان اینکه معمولاً فروشندگان لوازم صوتی و تصویری از ارایه اطلاعات لازم و مورد نیاز مردم بخصوص درباره گارانتی خودداری می‌کنند، می‌افزاید: خریداران وقتی متوجه کم و کاستی‌های گارانتی می‌شوند که کار از کار گذشته و کلی پول بابت خرید لوازم صوتی و تصویری گارانتی‌دار پرداخت کرده‌اند.
هاشمی شهروند دیگر نیز یادآور می‌شود: بین کالای بدون گارانتی با نوع گارانتی دار آن تفاوت چندانی به لحاظ ارایه خدمات از سوی نمایندگی و فروشگاه‌های عرضه کالای مد نظر وجود ندارد، در حالی که به لحاظ قیمتی بین این دو تفاوت قابل توجهی را می‌توان دید.
وی اضافه می‌کند: این مسأله سبب شده است تا تمایل مردم نسبت به خرید لوازم صوتی و تصویری بدون گارانتی قاچاق ازمناطقی مانند شمال غرب کشور نظیر بانه افزایش یابد.

 خرید فقط از مراکز دارای مجوز
رئیس اتحادیه لوازم صوت و تصویر مشهد با تأکید بر اینکه مردم از فروشگاه‌های دارای مجوز اعم از نمایندگی و سایر فروشگاه‌ها خرید کنند، اظهار می‌دارد: واحدهای دارای پروانه فعالیت و تحت پوشش اتحادیه ملزم به رعایت ضوابط نظام صنفی هستند  و بازرسی می‌شوند.
ناصر سلیمان زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌افزاید: گاه شکایت‌هایی دریافت می‌شود، در حالی که پس از بررسی مشخص می‌شود که از واحدهای فاقد پروانه و مجوز و یا فروشگاه‌هایی که تاریخ مجوز آنان گذشته است، خرید انجام شده است.

 معمای گارانتی در ایران!
وی خاطرنشان می‌کند: در خصوص گارانتی نیز ذکر یکسری موارد لازم است، از جمله اینکه خریداران باید بدانند، گارانتی در ایران چه معنایی دارد. اگر کالای گارانتی دار خریداری می‌شود، نمایندگی یا فروشگاه مربوطه ملزم به نصب و راه اندازی کالا در منزل است و خریدار باید برگه سالم بودن دستگاه خریداری شده را دریافت کند که از آن تاریخ به بعد کالا مشمول گارانتی آن هم فقط تعمیر می‌شود، نه تعویض.

 تعویض مشروط!
وی می‌افزاید: حالا اگر این کالای گارانتی دار فرضاً پس از سه ماه خراب و برای تعمیر ارسال شود، در صورتی که فروشگاه یا نمایندگی قطعه مورد نیاز را نداشته باشد و تهیه آن فرضاً 6 ماه به طول انجامد، در این شرایط اتحادیه فروشگاه را ملزم به تعویض کالا می‌کند.
وی یادآور می‌شود: ذکر این نکته نیز لازم است که اگر خریدار خود نسبت به نصب کالای صوتی و تصویری اقدام کند و یا از طریق افراد غیرمسؤول این کار را انجام دهد ، حتی اگراین دخالت تنها در حد باز کردن کارتن کالا باشد، دیگر جنس خریداری شده، مشمول گارانتی نخواهد بود و نصاب شرکت یا فروشگاه علاوه بر خودداری از نصب از ارایه برگه سالم بودن کالا نیز اجتناب می‌کند.
 مشکل فروش برندهای جدید لوازم صوتی
وی خاطرنشان می‌کند: تمام لوازم صوتی و تصویری مربوط به برندهای شناخته شده در بازار دارای گارانتی هستند. البته برندهای جدید نیز وجود دارد که فاقد گارانتی در مشهد و حتی در تهران هستند، لذا فروشگاه‌ها در فروش اقلام این برندها با مشکل مواجهند.
وی بخشی دیگراز شکایت و گلایه مردم در حوزه لوازم صوتی و تصویری را مربوط به تفاوت قیمت در بازار کالا عنوان می‌کند و می‌گوید: در این زمینه باید گفت، در حال حاضر اکثر برندهای موجود در بازار به دلیل شرایط و کسادی بازار طوری قیمت ها را کاهش داده‌اند تا نرخ ها در بازار یکسان باشد، با این حال برخی از برندها به دلیل معروفیت با حداکثر سود قانونی اقلام را به فروش می‌رسانند.

  فعالیت100 واحد فاقد مجوز
وی شمار فروشگاه‌های فروش لوازم صوتی و تصویری دارای پروانه در مشهد را 500 واحد عنوان می‌کند و می‌گوید: البته برآورد می‌شود 100 واحد شناسایی نشده نیز بدون پروانه و مجوز فعال باشند که در صورت شناسایی نسبت به صدور اخطار مبنی بر دریافت مجوز اقدام  و در صورت بی توجهی و طی مراحل قانونی لازم واحد مربوطه پلمب می‌شود.

 خروج 10 تا 15 درصدی از بازار
رئیس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری مشهد با بیان اینکه تاکنون در این خصوص پنج واحد پلمب شده است، می‌گوید: همچنین به دلیل کسادی بازار 10 تا 15 درصد کسبه فعال در حوزه فروش لوازم صوت و تصویر از گردونه این صنف خارج شده اند.

 وعده رونق در سال آینده
وی درباره تأثیر برجام بر رونق بازار لوازم صوتی و تصویری اظهار می‌دارد: این مسأله به این سرعت نتیجه نخواهد داد، لذا پیش بینی می‌شود که سال آینده بازار لوازم صوتی و تصویری وضعیت بهتری داشته باشد .
وی تصریح می‌کند: با این حال همواره ماه‌های پایانی سال بویژه بهمن و اسفند بازار خرید و فروش لوازم صوتی رونق می‌یابد و از رشد پنج تا 15 درصدی برخوردار می‌شود و امسال هم پیش بینی می‌شود که با توجه به مشکلات بازار، این درصد و رونق حداقل 10 درصد باشد که اگر این گونه نباشد، بسیاری از کسبه فعال در این صنف در تأمین مخارج با مشکل مواجه خواهند شد، بخصوص اینکه این شغل پر هزینه است.
وی با تأکید بر اینکه بازار در سال آینده به لحاظ حضور برندهای مختلف به دلیل برداشتن تحریم‌ها بهتر خواهد شد، می‌افزاید: بسیاری از کالای صوتی و تصویری یا تولید داخل است و یا در ایران مونتاژ می‌شود.
 ضمن اینکه کیفیت کالای تولید و یا مونتاژ شده در داخل نسبت به نوع مونتاژ شده خارجی به هیچ عنوان پایین‌تر و کمتر نیست.
کالاهای مونتاژ شده در خارج به دلیل تعرفه واردات و گمرکی گران تر است و این به مفهوم کیفیت برتر نوع خارجی نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.