سخنرانی دبیرکل حزب‌الله لبنان در کانون توجه رسانه‌ها این کشور قرار گرفته و آنها موضع شفاف نصرالله را به معنی فصل الخطابی در روند انتخاب رئیس جمهور لبنان ارزیابی کردند.

سخنرانی ۷۵ دقیقه‌ای نصرالله؛ موضعی قاطع توام با لحنی آرام

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، رسانه‌های لبنان در شماره امروز خود توجه ویژه‌ای به سخنرانی دیشب سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان داشته و تأکید کردند که وی در این سخنرانی به صورت شفاف سیاست کلی حزب‌الله را مشخص و تأکید کرد که تا زمانی که میشل عون کاندیدای رسیدن به ریاست جمهوری است ، حزب الله از او حمایت خواهد کرد.

روزنامه السفیر لبنان در این رابطه نوشت انتخابات ریاست جمهوری لبنان با وجود تعطیلی هفتگی، قرار است فردا برگزار شود. این انتخابات دو گزینه در پیش رو دارد، اول اینکه سعد حریری کاندیداتوری میشل عون را بپذیرد یا این که ژنرال به نفع سلیمان فرنجیه کنار برود. در این صورت لبنان یکی از دو نفر عون یا فرنجیه را به عنوان رئیس‌جمهور خود خواهد دید.

این روزنامه می‌افزاید اگر بگوییم که کناره‌گیری حریری به نفع عون غیرممکن است، به همین نسبت باید گفت که اقدام ژنرال برای انصراف از کاندیداتوری نه تنها برای فرنجیه، حتی برای داماد خود یعنی جبران باسیل نیز غیر ممکن به نظر می‌رسد.

این روزنامه تأکید کرد که دبیر کل حزب‌الله در طول 75 دقیقه سخنرانی خود ، مطالب دفاعی و اتهامی را مطرح کرده و در آن به بیشتر اتهاماتی که حزب‌الله لبنان از یک سال و هشت ماه پیش با آن مواجه است، بویژه در زمینه مسئولیت حزب‌الله در طولانی تر شدن خلأ ریاست جمهوری در کشور بود، پاسخ داد.

روزنامه النهار لبنان در این رابطه نوشت: واقعیت این است که سید حسن نصرالله سخنرانی تلویزیونی خود را به صحبت در مورد ریاست جمهوری و طرح دیدگاه‌های خود در رابطه با تحولات آن اختصاص داد که به منحصر شدن این انتخابات در دو گزینه میشل عون و سلیمان فرنجیه انجامیده است. وی در این رابطه تأکید کرد که حزب‌الله لبنان از لحاظ سیاسی و اخلاقی در حمایت از رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح در پارلمان لبنان مصمم بوده، ولی در نهایت به این ترتیب رئیس‌جمهور آینده از میان جریان 8 مارس تعیین خواهد شد.

روزنامه الاخبار لبنان نیز در تحلیل سخنرانی نصرالله گفت که این موضوع با هدف تحقق دو اصل انجام شد، اولین هدف تأکید بر ادامه حمایت از کاندیداتوری میشل عون و تلاش برای رساندن وی به ریاست جمهوری بود و هدف دوم کاهش تشنج بین ساختارهای ائتلاف 8 مارس با جریان آزاد ملی و باز کردن باب گفتگوها بین آنها بود.

این روزنامه افزود: دبیرکل حزب‌الله تردیدها را به یقین تبدیل کرد و موضع حزب خود نسبت به پرونده ریاست جمهوری را تعیین نمود. قاطعیت وی در موضع‌گیری نسبت به جریان المستقبل و حزب نیروهای لبنانی که هر کدام از آنها به ترتیب از سلیمان فرنجیه و میشل عون حمایت می‌کنند، بعلاوه لحن آرام وی که به دنبال مهار کردن تشنج ها در میان جریان 8 مارس است، با هدف باز گذاشتن باب گفتگوهای داخلی دنبال می شود.

روزنامه الجمهوریه لبنان با اشاره به این سخنرانی تأکید کرد که مذاکرات ژنو 3 با وجود اهمیت بالایی که دارد و به صورت دست و پا شکسته از دیروز آغاز شده است، نتوانسته اهمیت پیگیری تحولات داخلی از جمله موضوع ریاست جمهوری را کاهش دهد. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.