قدس انلاین – سعید کوشافر: طی چند روز اخیر و پس از سفر رییس جمهوربه ایتالیا و فرانسه و قراردادهای اقتصادی که بین کشورمان با این دوکشور به امضا رسید ،بحثهای مربوط به خودروسازی داغ ترشد بویژه که بخش زیادی از این قراردادها مربوط به خودروسازان این دوکشور بود که قصد داشتند بازارهای تازه ای برای محصولات خود بیابندو البته طرف ایرانی نیز درپی تنوع بخشی به تولیدات وافزایش کیفیت محصولات خود بود.

شاید گرانترنشود امامنتظر ارزانی خودرو نباشید/ بازار خودرو درگرو قیمت دلار / کارشناسان بازارراغیرقابل پیش بینی میدانند

دراین میان مردم کشور که دیگر به کلی کمپین نخریدن خودروی ایرانی را فراموش کرده وبا وامهای 25 میلیونی در6 روز بیش از یکصدهزار خودروی ایرانی را با کمال میل خریدند دیگر به نخریدن خودرو فکر نمیکردند بلکه درپی طرحهای تازه ای بودند تا بتوانند با شرایط بهتری تولیدات ایرانی را زیر پایشان بیاندازند.

این همه درحالی بود که چینی ها با تولیدات رنگ ووارنگشان تقریبا بازار خودروی ایران را قبضه کرده بودندو هر مدلی که مردم درتصور داشتند توسط چینی ها دربازار عرضه میشد، دراین میان حتی دو خودروساز مطرح کشور نیز که خود دارای تولیدات متنوع و مطرحی باعنوان خودروی ملی یا ایرانی بودند نیز به جمع مونتاژ کنندگان تولید کشور چین پرداختندو یک شاسی بلندو دیگری سواری پرفروششان یک خودروی چینی بود.

دراین شرایط برجام اجرایی شد وتحریمها برداشته شدندو بنز اولین قرارداد را با طرف ایرانی بست و پژو نیز قرارداد مهم دیگری را با شریک ایرانی اش منعقد کرد ، این همه درحالی بود که همچنان بازارخودرو دررکود بودو مردم گمان میکردند باید قیمتها کاهش می یابد و البته کاهش جزیی قیمتها دربازار نیز که ناشی از رکودبود را به حساب همین مساله گذاشتند. 

مردم منتظرند تا از این به بعد خودروهایی با قیمت ارزانتر وکیفیت بالاتر دربازار مشاهده کنند ؛ اما ایا این مساله رویا زیبایی بیش نیست ؟ ایا به واقع با رفع تحریمها و محدودیتهای خودروسازان باید از این بعد شاهد کاهش قیمت خودرو باشیم ؟واقعیت این است که میان انچه دلمان میخواهد تا واقعیت تفاوت وفاصله ای زیاد است . واقعیت این است که به همان میزان که درواردات مواد اولیه وقطعات خودرو تسهیل شده است ، قیمتها افزایش یافته ودلار نیز روند رشد را دربازار پیموده است ، بنابراین نه تنها نباید انتظار کاهش قیمت که باید منتظر افزایش قیمت خودرو درسال اینده نیز بود.

***کاهش قیمت خودرو ادامه دارد

دراین حال و آن‌طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، پس از لغو تحریم‌ها در پی اجرایی شدن برجام، بازار خودرو بیش از پیش به رکود رفته و این نشان می‌دهد مشتریان همچنان در انتظار رسیدن روزهای خوب در بازار هستند.

به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، در حال حاضر پژو ٢٠٦ تیپ ٥ با قیمتی برابر با ٣٧ میلیون و ٥٠٠ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و مدل صندوقدار آن نیز به نامV٨، ٣٧ میلیون و ٧٠٠ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. از سوی دیگر اما پژو ٤٠٥ در حال حاضر ٢٩ میلیون و ٧٠٠ هزار تومان به فروش می‌رسد و این در حالی است که سمند این هفته ١٠٠ هزار تومان کاهش قیمت را به خود دیده و در حال حاضر ٣٠ میلیون تومان به فروش می‌رود.

از بازار رانا هم خبر می‌رسد، این خودرو با توجه به تغییر قیمتش در هفته جاری، در حال حاضر ٣٢ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و دنا نیز ٤٣ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان قیمت دارد. از دنا که بگذریم، تیبا نیز در حال حاضر ٢٣ میلیون و ٩٠٠ هزار تومان قیمت دارد و برای خرید پراید در مدل ١٣١ نیز باید ١٩ میلیون و ٩٠٠ هزار تومان هزینه کرد. همچنین مدل ١١١ پراید نیز در حال حاضر ٢٠ میلیون و ٥٠٠ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. اما از بازار سراتوهای مونتاژی سایپا نیز خبر می‌رسد که این خودروها تغییر قیمت خاصی طی هفته جاری نداشته‌اند.

به گفته فعالان بازار، سراتوی اتومات با قیمتی برابر با ٩٠ میلیون و ٥٠٠ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و برای مدل دنده‌ای آن نیز باید ٧٥ میلیون و ٦٠٠ هزار تومان دست به جیب شد. فعالان بازار اما در مورد تندر-٩٠ نیز تاکید می‌کنند که این محصول در مدل پارس خودرویی و E٢ خود قیمتی برابر با ٣٩ میلیون و ٥٠٠ هزار تومان دارد. همچنین پارس تندر نیز در حال حاضر ٤٠میلیون تومان به فروش می‌رسد و ٤٦میلیون و ٧٠٠ هزار تومان نیز باید برای خرید تندر اتومات هزینه کرد. مدل‌ هاچ‌بک تندر یا همان ساندرو، در حال حاضر قیمتی برابر ٥٠میلیون و ٥٠٠ هزار تومان در مدل اتومات دارد و مدل دنده‌ای آن نیز ٤٤ میلیون و ٥٠٠هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

همچنین  یک کارشناس بازار خودرو کاهش قیمت خودروهای وارداتی را پیش‌بینی کرد و گفت: حتی اگر نرخ ارز هم بالا برود باز شاهد کاهش قیمت‌ خودروهای وارداتی خواهیم بود.

فربد زاوه  اظهار کرد: بعید می‌دانم که برندی از بازار خودروی ایران خارج شود اما نماینده‌ها تا حدی تغییر خواهند کرد و یکسری کمپانی‌های جدید به ایران خواهند آمد.

او بیان کرد: بر این باور که بسیاری از شرکت‌های خارجی از گردونه خارج خواهند شد، مخصوصا شرکت‌هایی که در این فاصله بین شش ماه تا برجام نمایندگی خود را در ایران ثبت کردند و مدعی هستند نمایندگی اصلی هستند.

زاوه در خصوص وضعیت قیمت خودروهای وارداتی افزود: به طور کلی اگر فاکتور نرخ ارز و تغییرات گمرکی را در نظر نگیریم به عبارت دیگر این دو عامل تغییری نکند، قیمت خودرو کاهش پیدا خواهد کرد و در درازمدت روش‌های تنوع فروش ایجاد خواهد شد. این امر باعث می‌شود که شاهد افزایش تعداد خودروها در بازارها شویم اما این موضوع دو سال دیگر یعنی سال 2018 اتفاق خواهد افتاد.

او ادامه داد: یک امر دیگر هم که محتمل است این است که ظرف یکی دو سال آینده نرخ ارز کاهنده خواهد بود و قطعاً قدرت خرید در حوزه خودروهای وارداتی روبه افزایش است مگر اینکه دولت عوارض را بالا ببرد.

زاوه افزود: درصد کاهش قیمت خودرها قابل توجه است مگر اینکه قیمت دلار بالا برود و قطعاً قیمت دلار بالا نخواهد رفت و به همین خاطر افزایش قیمت در خودروهای وارداتی اتقاق نخواهد افتاد. البته احتمال دارد چون در این بازه زمانی تک نرخی ارز اتفاق خواهد افتاد عددی که به گمرک پرداخت خواهیم کرد افزایش پیدا کند اما عددی که برای خرید خودروها خواهیم داد کاهش یابد.

او در خصوص تمایل مردم برای خودروهای وارداتی در مقابل خودروهای داخلی خاطرنشان کرد: قیمت خودروهای وارداتی با خودروهای داخلی فاصله بسیار زیادی دارد یعنی ارزان‌ترین قمیت خودروی وارداتی در مقابل گران‌ترین خودرو داخلی قرار می‌گیرد و این در صورتی است که این دو خودرو از نظر کلاس با یکدیگر قابل قیاس نخواهند بود پس در نتیجه قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

***دیدگاه کارشناسی

اما دراین راستا کارشناسان معتقد به تغییرات مثبت دراین حوزه هستند که طی دوسال اینده بروز خواهد کرد؛ دراین راستا

دبیرکل خانه اقتصاد ایران گفت: در دوران پساتحریم صنعت خودروسازی درکشور مطمئنا دستخوش تغییرات مثبت می شود.

مسعود دانشمند با بیان اینکه تغییرات در صنعت خودرو مسلما در کوتاه مدت محقق نخواهد شد افزود: باوجود تولید خودروهای جدید درکشور طبیعتا قیمت خودروهای موجود در بازار کاهش یافته و این درحالیست که تولیدکنندگان در تلاش اند قیمت ها را در همین سطح نگه دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه در پساتحریم، اتفاقات خوبی در انتظار صنعت خودروی کشور است، عنوان کرد: ارتقا کیفیت تولیدات داخل منوط به آن است که روند گذشته ادامه پیدا نکند و تغییراتی در مسیر خودروسازی کشور ایجاد شود.

مسعود تهرانچی از کارشناسان اقتصادی در زمینه خودرو نیز گفت: وضعیت فعلی خودرو شناور است و مسلما در روزهای آغازین پسابرجام نمی توان اظهار نظر قطعی درخصوص این صنعت انجام داد.

وی تصریح کرد: تاثیر پذیری بازار خودرو و کاهش قیمت خودرو به این سرعت معلوم نخواهد شد و در این خصوص باید منتظر گذشت زمان باشیم.

ناصر آزاد فعال اقتصادی هم دراین خصوص گفت: رقابت پذیری در صنعت موجب بهبود کیفیت و حضور در بازارهای جهانی می شود.

وی ادامه داد: رقابت پذیری در بهبود قدرت خرید مردم نیز تاثیرگذار است.

آزاد با بیان اینکه بدلیل ارتباطات دیپلماسی، وضعیت فعلی کشورمان بهتر از قبل شده است اظهار کرد: رفع تحریم ها مسیر حضور خودروسازهای برتر جهان را هموار می‌کند البته در این خصوص باید انتقال تکنولوژی مد نظر باشد نه اینکه به مونتاژ خودرو بپردازیم.

***منتظر کاهش قیمت خودرو نباشید

دراین راستا مهدی جمالی مدیرعامل خودروسازی سایپا گفت: در سه سال گذشته تورم کشور نزدیک به 50 درصد بوده قیمت خودرو نه اینکه افزایش نداشته بلکه ثابت مانده است به طوری که ما 50 درصد تخفیف ارائه دادیم.

وی در خصوص قیمت خودرو بعد از برجام گفت: در اقتصاد کشور هیچ کالایی ارزان نمی‌شود بنابراین نباید انتظار پایین آمدن قیمت خودرو را در آینده داشت

این درحالی است که رییس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل درباره وضعیت بازار خودرو و روند نزولی بازار توضیح داد.

غلامحسین قاسمیان در پاسخ به این پرسش که با توجه به این‌که در هفته‌های اخیر قیمت خودرو روندی نزولی به خود گرفته، آیا این روند ادامه خواهد داشت؟ اظهار داشت: «این وضعیت معلوم نیست؛ چراکه در حال حاضر در رکود به سر می‌برد.»

وی افزود: «ما امیدواریم که هر چه زودتر بازار از رکود خارج شود و مردم نسبت به خرید خودرو اقدام کنند و اگر فکر می‌کنند که خودرو ارزان‌تر می‌شود، این‌گونه نیست.»

رییس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل تصریح کرد: «برای این‌که چه خودروهای خارجی و چه خودروهای داخلی، تمام بستگی به ارز و درهم دارد و نرخ دلار نیز بالاست.»

قاسمیان متذکر شد: «خودرو از این ارزان‌تر نخواهد شد و در مجموع بازار خودرو در رکود قرار دارد.»

رییس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل افزود: «مردم منتظر هستند که نرخ دلار پایین آید که این امکان ندارد. نرخ دلار امکان دارد بیاید روی مرز 3 هزار تومان بایستد، اما دیگر کمتر از آن نخواهد آمد.»

قاسمیان تصریح کرد: «خودروهای خارجی هم‌اکنون از دوبی می‌آید و باید منتظر بمانیم تا بعد از عید کارخانه‌ها به طور مستقیم وارد ایران شوند و شروع به کار کنند.»

دراین راستا همچنین محمد رضا نجفی‌منش، عضو شورای سیاست‌گذاری خودرو نیز خاطرنشان میکند:

طی روزهای پسابرجام کاهش  قیمت نخواهیم داشت. با توجه به اینکه بانک‌های ما توان تأمین مالی تولیدکنندگان را ندارند، گشایش‌های پساتحریم کمک می‌کند تولید با قیمت و هزینه کمتر انجام شود. بنابراین با فاینانس و یوزانس فقط نیاز به نقدینگی واحدهای تولید برطرف می‌شود و در قیمت فروش محصول تأثیری ندارد.

‌وی افزود: تصور اینکه قیمت پایین بیاید را از ذهنتان خارج کنید. شاید شرایط پساتحریم بخشی از هزینه‌های مالی را کم کند اما هزینه‌های دیگر مرتبا در حال افزایش است. دولت اعلام کرده ١٢ درصد تورم داریم یعنی متوسط قیمت‌ها ١٢ درصد افزایش یافته است اما ما که خودرو را گران نکرده‌ایم. پس اگر قیمت تمام‌شده کاهش پیدا کند، تازه جای افزایش‌هایی که انجام نشده و به خودروسازان زیان‌ زده را می‌گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.