قدس آنلاین- تبریز: مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان شرقی گفت: گازرسانی به تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار در استان تا سال ۹۶ به پایان می‌رسد.

تعطیلی ۱۰ جایگاه سی ان جی در آذربایجان شرقی به دلیل بدهی

به گزارش قدس آنلاین از تبریز،  ولی‌الله دینی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه در استان آذربایجان‌شرقی 17 هزار و 400 کیلومتر شبکه توزیع گاز احداث و ایجاد شده است، اظهار داشت: تعداد مشترکان استان را یک میلیون و 400 مشترک اعم از شهری و روستایی اعلام کرد.

وی افزود: با این حجم شبکه توزیع و مشترک شرکت گاز آذربایجان‌شرقی از نظر بنگاه‌داری و شرکت‌داری در کشور جزو چهار شرکت بزرگ کشور محسوب می‌شود.

*گازرسانی به 124 روستا در دهه فجر امسال با 630 میلیارد ریال

دینی افزود: شرکت گاز استان، به میمنت دهه فجر، امسال پروژه گازرسانی به 124 روستا را با حضور مسئولان ارشد استانی به طور همزمان افتتاح و بهره‌برداری می‌کند که با افتتاح این پروژه‌ها بیش از 10 هزار و 258 خانوار روستایی از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند و میزان بهره‌مندی  خانوار روستایی استان به 86.8 درصد خواهد رسید.

وی پروژه گازرسانی به کارخانه مس انجرد را از دیگر طرح‌های قابل افتتاح در دهه فجر برشمرد و افزود: گازرسانی به شهرک صنعتی 4 تبریز و افتتاح یک باب جایگاه عرضه کننده گاز فشرده سی.ان.جی همزمان با ایام‌الله دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

دینی اعتبار هزینه شده برای این طرح‌ها بالغ بر 630 میلیارد ریال عنوان کرد.

استفاده 100 درصد تمام جمعیت شهری از گاز در آذربایجان‌شرقی

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در حال حاضر 62 نقطه شهری با 100 درصد جمعیت شهری و بالای 95 درصد خانوارهای روستایی ساکن در استان از گاز لوله‌کشی استفاده می‌کنند، اظهار داشت: با بهره‌برداری از گاز رسانی به 124 روستا در دهه فجر و 80 روستا در هفته دولت تعداد روستاهای گازدار استان به یک هزار و 479 روستا می‌رسد.

گازدار شدن یک هزار و 479 روستا در آذربایجان‌شرقی/ گازدار شدن تمام روستاهای بالای 20 خانوار استان تا پایان سال 96

وی تعداد روستاهای دارای سکنه در استان را 2 هزار و 719 روستا اعلام کرد و گفت: در حال حاضر یک هزار و 479 روستا از گاز لوله‌کشی استفاده می‌کنند و گازرسانی به 335 روستا در دست اجرا بوده و 63 روستا در مرحله انتخاب پیمانکار و 94 روستا در مرحله مطالعه قرار دارد.

دینی تصریح کرد: تمام روستاهای بالای 20 خانوار یا دارای بیش از 100 نفر جمعیت در آذربایجان‌شرقی تا پایان سال 96 از نعمت گاز طبیعی برخوردار می‌شوند.

 

گازرسانی به 100 روستای استان از طریق مخازن «ال.ان.جی» و «سی.ان.جی»

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌شرقی با اشاره به برنامه شرکت گاز برای گازرسانی به روستاهای باقی مانده استان آذربایجان‌شرقی گفت: بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه دولت ظرفیتی را در اختیار شرکت‌های گاز قرار داده که اعتباری علاوه بر منابع داخلی، اعتبارات وصولی از محل عوارض مصوب مجلس درباره توسعه روستایی را با در نظر گرفتن شاخص‌هایی نظیر سردسیر بودن، جنگلی بودن و میزان برخورداری شهرها و روستاهای آن استان از گاز طبیعی جذب و در پروژه‌‌های مصوب هزینه کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به سردسیر بودن و جنگلی بودن بودن گازرسانی به یک هزار روستایی استان را از محل بند «ق» 2 قانون بودجه به شرکت ملی گاز ایران ارائه کرده‌ایم که در صورت اجرا و بهره‌برداری از این پروژه‌های عدد گازرسانی به روستاهای آذربایجان‌شرقی به 100 می‌رسد.

دینی به استفاده از مخازن «ال.ان.جی» و «سی.ان.جی» برای گازرسانی به روستاها اشاره کرد و گفت: در صورتی که هزینه لوله‌کشی گاز طبیعی برای یک خانوار روستایی از رقم 6 میلیون تومان بالا می‌رود دیگر رساندن گاز از طریق لوله‌کشی توجیه اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: برای گازرسانی به این روستاها تمهیداتی اتخاذ کرده‌ایم تا از گاز طبیعی استفاده و بهره‌مند شوند.

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌شرقی گفت: برای گازرسانی به این روستاها در ورودی این روستاها مخازن «ال.ان.جی» و «سی.ان.جی» طراحی و تعبیه می‌شود که لوله‌کشی معابر این روستاها از نقطه استقرار مخازن که در خارج از روستا و ورودی روستا انجام می‌شود و تفاوتی با لوله‌کشی گاز دیگر روستاها ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه 100 روستا را در قالب سی.ان.جی در مرحله مطالعه داریم.

2.5 برابر شدن مصرف نیروگاه‌ها در استفاده از گاز

دینی به تعهد شرکت گاز برای تامین گاز نیروگاه‌ها در آذربایجان‌شرقی اشاره کرد و گفت: نیروگاه تبریز و بناب در 10 ماهه امسال یک میلیارد و 455 میلیون مترمکعب گاز مصرف کرده‌اند این در حالی است که این میزان مصرف که سال گذشته 681 میلیون متر مکعب بود 2.5 برابر شده و 114 درصد رشد نشان می‌دهد.

فعال بودن 137 جایگاه سی ان جی از 157 جایگاه سی ان ان جی

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از این گفت‌‌و‌گو به جایگاه‌های سی.ان.جی اشاره کرد و گفت: مدیریت این جایگاه‌های به شرکت گاز مربوط نمی‌شود تنها شرکت گاز استان همانند دیگر مشترکان گازرسانی به این جایگاه‌ها بر عهده شرکت گاز استان است.

وی تصریح کرد: شرکت گاز استان آذربایجان‌شرقی به 154 جایگاه سی.ان.جی در استان گازرسانی کرده که در حال حاضر 137 جایگاه فعال بوده که از این جایگاه‌ها 40 جایگاه در تبریز و 97 جایگاه در شهرستان‌های استان قرار دارد.

تعطیلی 10 جایگاه سی ان جی در آذربایجان شرقی به دلیل بدهی

دینی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 10 جایگاه سی ان جی در استان آذربایجان‌شرقی به دلیل بدهی در استان تعطیل است که دو جایگاه در تبریز و هشت جایگاه در شهرستان‌ها قرار دارد.

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: تمام مشترکان گاز شهری و روستایی در برابر حوادث بیمه هستند و از این بابت از هر مشترک هر ماه 500 ریال از طریق قبض‌های گاز دریافت می‌شود.

مرگ 33 نفر در آذربایجان‌شرقی در حوادث گاز در سال‌جاری

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌شرقی گفت: اصلی‌ترین عامل حوادث ناگوار ناشی از گاز طبیعی، سهل‌انگاری مشترکان در رعایت نکات ایمنی بوده که متأسفانه همین علت منجر به 164 حادثه و مرگ 33 در استان در سال‌جاری شده در حالی که این آمار در همین مدت در استان 137 حادثه با مرگ 22 نفر بوده است.

وی افزود: از این تعداد 18 نفر در تبریز و بقیه در شهرستان‌ها بوده است.

دینی اظهار داشت: همزمان با آغاز فصول سرد سال و احتمال افزایش حوادث ناگوار ناشی از سهل‌انگاری در بکارگیری گاز طبیعی، ایستگاه‌های مشاوره مصرف بهینه و ایمن از گاز در سطح استان برپا شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان ابراز امیدواری کرد، در سایه مشارکت و همیاری مردم و عدم سهل‌انگاری در بکارگیری نکات ایمنی و رعایت اعتدال در مصرف گاز طبیعی، شاهد گذر از زمستان سرد امسال توام با جریان مستمر گاز طبیعی و بدون بروز هیچ حادثه ناگوار برای هم استانی‌ها باشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.