علیرضا گرانپایه- سی و چهار دوره از جشنواره فیلم فجر می‌گذرد و اینبار هم مثل سال‌های گذشته، از یک قانون نانوشته در جشنواره تبعیت شده است. در چند سال گذشته تجربه نشان داده که سال‌های زوج جشنواره با کارگردان‌های اسم ورسم دار بیشتری روبه‌رو هستیم. نام‌هایی که اسم‌شان در جشنواره امسال، همه را ذوق زده کرده‌ است.

"نفس" آبیار بالا آمد /"دختر" میرکریمی در برج میلاد

به گزارش قدس آنلاین در ادامه نگاهی انداختیم به 4 فیلم اشتها آور امسال که با نام ها و حواشی خود، توانستند ذهن مخاطبان را برای دیدن فیلم‌شان کنجکاو کنند.

بارکد

خلاصه داستان: پشت هر آدمی یه داستانی هست و پشت هر داستانی یه آدم ،بهتره قبل از هر قضاوتی یکم صبر داشته باشیم.

سومین حضور پیاپی مصطفی کیایی در جشنوراه سی و چهارم در حالی رقم می‌خورد که این بار بر خلاف عصر یخبندان، شاهد بازگشت دوباره این کارگردان جوان به دنیا کمدی است. کاری که کیایی با ضد گلوله نشان داد به خوبی بلد است و با همان فیلم سیمرغ بهترین فیلمنامه را دریافت کرد. بهرام رادان، پژمان بازغی، محسن کیایی و سحر دولتشاهی بازیگران نام آشنایی هستند که قرار است یکی از متفاوت ترین کمدی‌های سینما ایران را به روی پرده ببرند.

دختر

خلاصه داستان: آقای عزیزی که سرپرست بخش تعمیرات و نگهداری پالایشگاه آبادان است برای مراسم خواستگاری دخترش آماده می‌شود و ستاره دختر دیگرش در همان روز قصد سفر به تهران برای شرکت در جشن خداحافظی یکی از دوستان هم‌دانشگاهی‌اش را دارد. پدرش به دلایلی به این سفر مشکوک است و این آغاز ماجراست...

رئیس خانه سینما که برای از بین بردن تمام شبهات پیرامون آرا مردمی، فیلم خودش را از این بخش خارج کرد، بار دیگر با یک فیلم اجتماعی به جشنواره آمده است. هرچند می‌گویند دختر برخلاف "امروز" فیلم آرامی نیست ولی باز هم نباید انتظار یک فیلم پر افت و خیز را از میرکریمی داشت. تحویل دیرهنگام فیلم‌ دختر به دفتر جشنواره نیز حاشیه‌هایی را برای این فیلم به همراه داشت. مگر می‌شود میر کریمی فیلم داشته باشد و او را شانس سیمرغ ندانیم؟

لانتوری

خلاصه داستان: گروهی از خلافکاران که یکی از آن‌ها وارد ماجرا عاشقانه می‌شود.

باز هم رضا درمیشیان، باز هم نوید محمدزاده و باران کوثری و باز هم یک داستان عاشقانه شهری پر لوکیشن. باید ببینیم داستان این باز هم ها به باز هم یک فیلم توقیفی ختم می‌شود. درمیشیان که دو سال قبل با عصبانی نیستن جوایز را درو کرده بود ولی با توجه به حواشی فیلم به یکباره از لیست نامزدها سیمرغ کنار گذاشته شد حتی نتوانست فیلمش را به اکران عمومی برساند. می‌گویند نوید محمدزاده باز هم در این فیلم درخشان ظاهر شده است و داستان فیلم حتی می‌تواند شانس سیمرغ مردمی را به لانتوری بدهد ولی امسال برای گرفتن سیمرغ کار درمیشیان به این راحتی‌ها نیست.

نفس

خلاصه داستان: "نفس" قصه زندگي يک خانواده يزدی بين سال های 57 تا 62 است.روایتی از زندگی چهار کودک با نامهای بهار، نادر، کمال و مریم است که همراه پدرشان غفور (با بازی مهران احمدی) و مادربزرگ (با بازی پانته‌آ پناهی‌ها) در دهه50 خورشیدی نفس می‌کشند! دنیای این کودکان دنیایی است پر از رویاهای زیبای کودکانه که قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد.

همان روزی که حاتمی کیا به تمجید از شیار 143 نرگس آبیار پرداخت، کاملا مشخص بود که شاهد ظهور یک کارگردان زن با استعداد در سینما ایران هستیم که برخلاف دیگر کارگردان های زن سینما ایران نگاه فمینیستی ندارد. نفس هر چند دنیا کودکانه دارد و حتی در فیلم از یک انیماتور کمک گرفته شده است ولی قطعا یکی از شانس‌های سیمرغ امسال است. آبیار نشان داده است علاوه بر اینکه می‌تواند به خوبی از بازیگرانش بازی بگیرد، داستان فیلم را هم بدون لکنت و روان روایت می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.