قائم مقام بانک مرکزی اعلام کرد پرداخت تسهیلات در قالب سرمایه در گردش از میزان ۴۶ درصد در سال ۱۳۹۲، پارسال به ۶۰ درصد رسید و در ۹ ماهه امسال ۶۲.۹ درصد شد.

رشد ۱۷درصدی پرداخت تسهیلات سرمایه درگردش دردوسال گذشته

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، «اکبر کمیجانی» در نشست شورای مدیران ارشد بانک مرکزی با محور «اقتصاد مقاومتی» گفت: بخش زیادی از توان تسهیلات دهی بانک ها صرف پرداخت سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی می شود. خوشبختانه پارسال 60 درصد تسهیلات در قالب سرمایه در گردش پرداخت شد؛ در حالی که این میزان در سال 1392، 46 درصد بود و در 9 ماهه امسال به 62.9 درصد رسید.
وی ادامه داد: در 9 ماهه امسال دو تریلیون و 660 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده که نسبت به رقم دو تریلیون و 380 هزار میلیارد ریال مدت مشابه پارسال، با 12 درصد رشد همراه بوده است.
قائم مقام بانک مرکزی درباره تامین مالی 110 هزار خودرو برای اجرای بسته سیاستی خروج از رکود افزود: تا یازدهم بهمن، 21 هزار میلیارد ریال از 22 هزار و 800 میلیارد ریال مبلغ توافق شده با بانک ها، از منابع بانک مرکزی برای 96 هزار و 936 دستگاه خودرو تخصیص یافت و انتظار داریم تا پایان سال برای بقیه خودروها نیز تامین اعتبار شود.
وی درباره اقدام بانک مرکزی برای ساماندهی اضافه برداشت بانک ها و تبدیل آن به خطوط اعتباری و اعتبار در حساب جاری با نرخ های سود مناسب گفت: کاهش نسبت سپرده قانونی در چارچوب سیاست های خروج از رکود دولت و تصویب آن در شورای پول و اعتبار، برای نخستین بار به بانک مرکزی اجازه داد نسبت سپرده قانونی بانک های تجاری را به عنوان یک ابزار تشویقی و تنبیهی به کار گیرد.
وی اعلام کرد منابع آزاد شده از محل کاهش نرخ سود سپرده قانونی را 51 هزار میلیارد ریال بود که 31 هزار میلیارد ریال از آن، به بانک ها برگشت داده شد و 20 هزار میلیارد ریال هم صرف تسویه بدهی بانک ها بابت وجه التزام، سود و کارمزد شد.
کمیجانی از افزایش شفافیت حساب های بانک ها نزد بانک مرکزی خبر داد و تصریح کرد: اگر بانکی اضافه برداشت داشته باشد، از طریق سامانه چکاوک رصد می شود و این موضوع موجب شده است مدیریت نقدینگی بهبود یابد.
وی کاهش نرخ سود بازار بین بانکی به زیر 19 درصد را موفقیتی بزرگ برای دولت و بانک مرکزی خواند و گفت: ممکن است در زمینه نرخ سود بانکی هم اکنون چسبندگی را شاهد باشیم اما دیر یا زود بانک ها مجبورند رفتار عقلایی تری را در پیش گیرند؛ یعنی وقتی مدیرعامل یک بانک احساس می کند با 18 درصد می تواند از طریق بازار بین بانکی تامین مالی کند، منطقی به نظر نمی رسد خود را به نرخ های سود سپرده بالاتر متعهد کند.
«اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری، در نشست شورای مدیران ارشد بانک مرکزی با محور «اقتصاد مقاومتی» حضور داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.