قدس آنلاین/ مریم احمدی شیروان: می گویند دعای مادر در حق فرزند زود مستجاب می شود، اما من چندی است دیگر حتی خجالت می‌کشم به مادرم بگویم برایم دعا کند. وقتی یاد روزهایی می‌افتم که همپای من برای داشتن کودکی گریه کرد و اشک ریخت؛ از این مطب به آن مطب آمد و ناامید به خانه برگشت، دلم خیلی می‌گیرد.

 چطور می توانم کودکی را به فرزندی بپذیرم

اشک‌های شبانه هشت ساله‌ام و تلاش‌هایی که برای به دست آوردن کودکی دلبند داشتم، نام بهزیستی را در ذهنم برجسته‌تر می‌کرد. حالا دیگر نمی‌دانستم کودکی که قرار است فرزند من شود الان کجاست؛ به این دنیا پا گذاشته یا نه؟ اما حسم می‌گفت همین نزدیکی هاست.
شرایط داشتنش را نمی دانستم، نمی‌دانستم برای داشتنش به کجا و از کجا شروع کنم. فقط جای خالی‌اش در زندگی‌ام بود و فقط می‌خواستم که باشد. قدم در حیاط بزرگ و سرسبز بهزیستی گذاشتم تا سؤال کنم از چگونه داشتنش. دلهره عجیبی بود، کاش می‌شد به او بگویم برایم دعا کند؛ شاید دعای فرزند در حق مادر هم زود اجابت شود.
آنچه در ادامه می خوانید نگاهی دوباره به تازه ترین قوانین فرزندخواندگی است که در گفت و گوی قدس با دکتر محمد نفریه، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کل کشور، مرور شده است.

فرزندپذیری چه شرایطی می خواهد؟
فرزند خواندگی یعنی یک زوج که توانایی بچه‌دار شدن ندارند، کودکی بی‌سرپرست یا بدسرپرست را به فرزندی بپذیرند. کودکانی که طبق قانون باید والدین یا جد پدری آن‌ها شناخته نشده و یا مشکل دار باشد و سرپرستی آن‌ها به سازمان بهزیستی سپرده شده باشد.
فرزندپذیری شرایط و قوانین خاصی دارد. اگر شرایط فرزندپذیری را دارید یعنی ایرانی و مقیم ایران هستید، حداقل 5 سال تمام از تاریخ ازدواج شما گذشته باشد و از این ازدواج صاحب فرزند نشده باشید و البته سن یکی از شما حداقل 30 سال باشد و تصمیم خود را برای پذیرفتن سرپرستی کودکی گرفته‌اید؛ از همین امروز شروع کنید.
برای شروع مراحل فرزندخواندگی کافی است به اداره بهزیستی شهرستان محل سکونت‌تان، امور فرزندخواندگی رفته، درخواستی را کتبی خطاب به رئیس اداره بنویسید؛ البته درخواستی که باید به طور مشترک توسط شما و همسرتان تکمیل و تنظیم شده باشد. در واگذاری فرزند به خانواده، پایگاه اجتماعی، شرایط فرهنگی و اقتصادی خانواده مورد بررسی قرار می‌گیرد، چرا که هدف از واگذاری فرزند به خانواده، بهره‌مندی کودک از شرایطی مناسب جهت رشد و بالندگی با حفظ کرامت انسانی است و حضور او در خانواده‌ای که شرایط شکوفایی وی فراهم شود، بسیار با اهمیت است.
پس حق بدهید که پس از درخواست اولیه، وارد مراحلی سخت‌تر از هفت خوان رستم شوید.
شاید خدا می‌خواهد کاسه صبرتان را بسنجد و ببیند وسعت سینه‌هایتان را برای در آغوش کشیدن فرشته‌های آسمانی.

خوان اول: بررسی اولیه صلاحیت
پس از تنظیم درخواست و ارایه آن به اداره بهزیستی محل سکونت، این درخواست به معاونت اجتماعی اداره بهزیستی شهرستان ارجاع داده می‌شود و کارشناس فرزندخواندگی در آنجا از شما برای انجام مصاحبه اولیه دعوت به عمل خواهد آورد.
نتیجه این مصاحبه اولیه خیلی مهم است، چون منجر به پذیرش یا رد تقاضای شما خواهد بود.

خوان دوم: تکمیل پرونده
اگر شرایط اولیه پدر و مادر شدن را داشتید و از آزمون اول سرافراز بیرون آمدید؛ مجدد به کارشناس فرزندخواندگی بهزیستی شهرتان معرفی می‌شوید و در آنجا باید برای تکمیل پرونده‌تان اقدام کنید.
پرونده‌ای که مستنداتی مثل عقدنامه، تصویر صفحه اول و دوم شناسنامه خودتان و همسرتان، گواهی عدم سوء پیشینه هر دو زوج، گواهی عدم امکان باروری از پزشک زنان، گواهی پزشکی قانونی در مورد عقیم بودن زوجین یا یکی از آن‌ها، گواهی سلامت از پزشک برای مبتلا نبودن زن و شوهر به بیماری‌های صعب‌العلاج، گواهی عدم اعتیاد و البته در برخی موارد مدارک دیگری که نشان از توان مالی کافی برای سرپرستی کودک داشته باشد، لازم دارد. البته بازدید از محل سکونت و یا محل کار هم از مراحل بررسی اولیه است که توسط بهزیستی انجام می‌شود. البته در همان زمان و قبل از اتمام مراحل فرزندپذیری، زوج به مشاوران بهزیستی ارجاع داده می‌شوند.

خوان سوم: کمیته فرزندخواندگی شهرستان
در صورت احراز و تأیید شرایط متقاضی، مدارک به کمیته فرزندخواندگی بهزیستی شهرستان ارجاع داده می‌شود و در آنجا مجدد شرایط و گزارش‌ها بررسی و مورد بازبینی قرار می‌گیرد. در صورت تأیید و پشت سر گذاشتن این مرحله یک پله به هدف نزدیک‌تر شده، به استان می‌رسید.

خوان چهارم: کمیته فرزندخواندگی استان
در صورت تأیید کمیته فرزندخواندگی بهزیستی شهرستان، زوج به بهزیستی استان معرفی شده و در صورت عبور موفقیت‌آمیز از فیلترهای هوشمندانه آنان؛ به مشاوران بهزیستی و دستگاه قضایی جهت تأیید و صدور حکم موقت فرزندخواندگی معرفی می‌شوند.
البته یکی از زیباترین بخش‌هایی که منتظرش هستید هم در همین جا اتفاق می‌افتد؛ به شما اجازه داده می‌شود به شیرخوارگاه رفته کودکان حایز شرایط نگهداری را ببینید. ببینید کدامیک از کودکان همان فرشته‌ای است که بارها به خوابتان آمده، با او بازی کرده و او را حس کرده‌اید.

خوان پنجم: حکم موقتی 6 ماهه
بعد از معرفی بهزیستی به مراجع قضایی، شعبه رسیدگی به درخواست فرزندپذیری تعیین و معرفی می‌شود. وقت رسیدگی تعیین می شود و قاضی پرونده با بررسی مستندات و نظر بهزیستی، رای خود را بر صلاحیت قانونی خانواده فرزندپذیر تعیین می‌کند.

خوان ششم: معرفی به شیرخوارگاه
به شما تبریک می‌گوییم. پس از چک و چانه زدن فراوان و طی زمانی خیلی بیشتر از 9 ماه، طعم شیرین بچه‌دار شدن را حس می‌کنید. می‌توانید او را در آغوش گرفته، بوسه بارانش کنید و خدا را بابت تمام شیرینی این لحظات شکر کنید.
البته در این زمان باید میزبان کارشناسان بهزیستی هم باشید که گاه و بی‌گاه به شما و فرزندتان سر می‌زنند، تا از نزدیک خوشبختی‌تان را لمس کنند و از وجود شرایط مناسب زندگی کودک مطمئن شوند. از خدمات مشاوره‌ای بهزیستی هم می‌شود بهره برد.

خوان هفتم: حکم دایمی فرزندخواندگی
پس از طی شش ماه؛ حکم دایم فرزند خواندگی برای شما صادر شده، به اداره ثبت احوال جهت اخذ شناسنامه کودک به نام خودتان، معرفی می‌شوید. شناسنامه‌ای که در صفحه آخر و در قسمت توضیحات آن شماره پرونده بهزیستی و حکم دادگاه آمده و از تمامی مستندات کودک در اداره ثبت احوال به خاطر روشن بودن نسب نگهداری می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.