قدس آنلاین/ آرش‏ خلیل ‏خانه : سرعت تحولات میدانی در سوریه از یک‌سو و اهداف متضاد و اختلاف نظرهای گسترده طرف‌های دخیل در حل این بحران از سوی دیگر منجر به آن شده تا راهکارهای بین‌المللی برای پایان دادن سیاسی به بحران سوریه چشم‌اندازی مبهم داشته باشد.

 بازتاب پیروزی‌ «نبل» و «الزهرا» در مذاکرات ژنو۳

مذاکرات ژنو3 که با حمایت بین‌المللی و به پشتوانه دو قطعنامه شورای امنیت در نشست نیویورک در هفته گذشته کلید خورد با کارشکنی‌های رژیم سعودی و پیش شرط‌هایی که هیأت معارضان مورد حمایت این رژیم مطرح کرد تا ششم اسفندماه به تعویق افتاد.
این درحالی است که مذاکرات ژنو 3 که قرار بود جمعه هفته گذشته آغاز شود بدلیل اصرار هیأت معارضان ریاض بر پیش شرط‌هایی چون لزوم برکناری اسد، توقف حملات ارتــش ســوریه و
کمک‏رسانی به مناطقی که تروریست‌ها در محاصره قرار گرفته بودند و البته رد این شروط از سوی جامعه بین‌المللی با تأخیر در روز دوشنبه آغاز شد و معارضان ریاض هم در نهایت با سرخوردگی به این مذاکرات پیوستند.
اما در کنار این گروه که ریاض می‌کوشد آنها را تنها نماینده معارضان سوری معرفی کند دو هیأت دیگر یعنی گروه مورد حمایت روسیه و مصر و معارضان داخلی سوریه نیز به این میز مذاکره بی‌رمق راه یافتند.
رئیس هیأت معارض «کار ملی» سوریه و از شرکت کنندگان در مذاکرات صلح ژنو 3 دلیل اصلی تصمیم «استفان دی مستورا» برای تعلیق مذاکرات ژنو 3 را تأکید هیأت ریاض بر مجموعه‌ای از پیش‌شرط‌های گذشته خود عنوان کرد، در صورتی که شورای امنیت بر حضور همه طرف‌های بحران سوریه در ژنو بدون هیچ پیش شرطی تأکید داشت.
«محمود مرعی»، در این خصوص به فارس گفت: اینکه در مذاکرات ژنو هیأت ریاض نماینده اصلی مخالفان سوریه خوانده شده و معارضان داخل به انزوا کشیده شدند، خود تکرار تجربه ژنو 2 بود.

 بازتاب شکست تروریست‌ها در ژنو
اما پیروزی‌ها و پیشرفت برق‌آسای ارتش سوریه در مناطق «نبل» و «الزهرا» در شمال سوریه و آزاد سازی این مناطق که در عمل موجب قطع ارتباط خطوط تدارکاتی تروریست‌ها با منبع تغذیه خود در ترکیه شد، چنان تأثیر بزرگی داشت که لاجرم عربستان سعودی را بر آن داشت تا بار دیگر به معارضان مورد حمایت خود در نشست ژنو دستور دهد با بازگشت به پیش شرط‌های خود عملاً زیر میز مذاکرات ژنو3 بزنند.
در همین حال عربستان برای اعمال فشار بیشتر اعلام کرد که آماده اعزام نیروهای زمینی خود برای ورود به جنگ در سوریه است که این امر با واکنش شدید مسکو روبه‌رو شد و مقامات کرملین آن‌را به مثابه اعلان جنگ از سوی سعودی‌ها عنوان کردند. یک تحلیلگر مسایل غرب آسیا اما با اشاره به اینکه اجماع جامعه جهانی برای حل بحران سوریه به دو قطعنامه 2253 و 2254 منجر شده که اولی اولویت جنگ علیه تروریسم و دومی موضوع راه حل سیاسی را در این برنامه مطرح می‌کند به خبرنگار ما گفت: آنچه در ژنو رخ داد تلاشی از سوی معارضین مورد حمایت عربستان برای تعیین پیش شرط‌هایی بود که این اولویت‌بندی را تغییر دهد. حسین رویوران افزود: جنگ علیه تروریسم بعنوان اولویت جامعه جهانی در قطعنامه شورای امنیت تعریف شده و عربستان نمی‌تواند آن‌را تغییر دهد. وی تأکید کرد: عربستان و معارضان مورد حمایت این کشور تلاش کردند شکست‌های خود در روزهای اخیر را با تعویق مذاکرات ژنو متوقف کنند.
رویوران با یادآوری اینکه بهانه آنها لزوم کمک رسانی به مردم در مناطق تحت اشغال خود است افزود: قطعنامه شورای امنیت بر کمک رسانی به همه مردم سوریه تأکید دارد، در حالی که جنگ تنها در چند محور خاص و به ضرر تروریست‌ها در جریان است. وی با اشاره به شکست تروریست‌ها در نبل و الزهرا و تضعیف آنها با قطع ارتباطشان با ترکیه اظهار داشت: عربستان می‌خواست تا گروه مورد حمایت خود را تنها نماینده معارضان معرفی کند، در حالی که دی‌میستورا، ایران و روسیه این‌را نپذیرفتند و در نتیجه هیأتی که روسیه و مصر معرفی کرده بودند هم به مذاکرات راه یافتند و در دور بعدی مذاکرات معارضان داخلی سوریه و کردها هم باید به این گفت‌وگوها اضافه شوند، این یعنی از دست رفتن اهرم عربستان برای تغییر مسیر سیاسی حل بحران سوریه.

 وعده‌های سر خرمن
در گوشه‌ای دیگر از اروپا یعنی لندن نیز روز جمعه بخشی از جامعه بین‌الملل گرد هم آمدند تا از طریق جمع‌آوری کمک‌های مالی برای آوارگان سوری راه‌حلی برای ابعاد دیگر این بحران بیابند که بیشتر متوجه مشکلات بوجود آمده ناشی از بحران آوارگان و مهاجران سوریه به سوی اروپا بود. در این نشست به گفته دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس، مقرر شد مبلغ 11 میلیارد دلار برای کمک به سوریه جمع‌آوری شود که 6 میلیارد دلار آن در سال 2016 و 5 میلیارد دلار دیگر آن تا سال 2020 محقق خواهد شد.
اما نحوه و محل هزینه این کمک‌ها هنوز چندان روشن نیست و به باور کارشناسان این کمک‌ها نه برای حل بحران داخلی در سوریه و بازسازی و امدادرسانی به داخل این کشور که برای حل بحران آوارگان سوری و جلوگیری از روند مهاجرت آنها به اروپا است. رویوران درباره این اقدامات هم با تأکید بر اینکه نشست لندن برنامه‌ای برای مقابله با موج مهاجرت آوارگان سوریه به اروپا بود نه کمک به سوریه افزود: کمک‌هایی که تعیین شده و این امر به اروپا کمک می‌کند تا از فشار اخلاقی که بدلیل شعارها و ژست‌های حقوق بشری در سال‌های اخیر داشته و حالا بدلیل شانه خالی کردن از پذیرش آوارگان با رسوایی اخلاقی آن روبه‌رو شده فرار کند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.