قدس آنلاین/ هادی زهرایی: بازارچه مرزی باجگیران با هدف اشتغالزایی مرزنشینان حدود ۳۰ سال پیش فعال شد، اما طی این مدت به دلیل وجود قوانین و برخی از تبعیض‌ها سبب شده که تاجران ایرانی چندان تمایلی به فعالیت در این بازار نداشته باشند.

 بازارچه مرزی باجگیران؛ یک بام و دو هوای قوانین

شواهد بازار حکایت از این دارد که تاجران ایرانی از وجود برخی قوانین گلایه‌مندند و از مسؤولان، رفع موانع موجود در بازار را انتظار دارند.

  فعالیت در بازارچه مقرون به صرفه نیست!
محسن کارگر، یک غرفه دار به خبرنگار ما می‌گوید: هفت سال است که در این بازارچه غرفه دارم، اما به دلیل اینکه باید با دلار خریداری کنیم و طی سال‌های گذشته قیمت دلار بالاتر رفته است، فعالیت در این بازار برای ما صرفه اقتصادی ندارد.
وی می‌افزاید: اگر حتی کالای خود را از کارخانه‌های ترکمن به طور مستقیم و بدون واسطه بازارچه ترکمن تهیه کنیم، به علت اینکه بازارچه مقابل به صورت مافیایی اداره می‌شود، باید 12 درصد سود به آن‌ها پرداخت کنیم، اما در بازارچه کشور ما این گونه نیست و بازرگان ترکمن می‌تواند از هر جای ایران فقط با هزینه حمل، کالای خود را وارد بازارچه کرده و آن را صادر کنند.

  تاخت و تاز قاچاقچیان
ارشادی، یکی دیگر از غرفه‌داران که از سال‌های اول فعالیت بازارچه در آنجا حضور دارد، می‌گوید: ما اگر کالای ترکمنی را وارد کنیم و بخواهیم آن را به مشهد برای فروش ببریم، شاهد این هستیم که کالاهای ترکمنی از مبادی غیررسمی و به صورت قاچاق و با قیمتی کمتر از قیمت ما در فروشگاه‌های مشهد وجود دارد.
وی به افزایش قیمت کالاهای ترکمنی اشاره می‌کند و می‌افزاید: مدت‌هاست که ارزش واحد پول ترکمنستان (منات) پایین آمده و همین امر سبب شده که برای خرید کالا پول بیشتری پرداخت کنیم.

  تعاملات بیشتر، رونق بیشتر
وی تصریح کرد: اگر مسؤولان گمرک با ما همکاری کنند و تعاملات بیشتری داشته باشند، بازارچه مرزی باجگیران رونق خواهد گرفت.
وی اظهار می‌دارد: در حال حاضر چهار درصد حقوق گمرکی، شش درصد مالیات بر ارزش افزوده و سه درصد عوارض هلال احمر از تاجران گرفته می‌شود که اگر این موارد کاهش یابد یا حذف شود، شاهد پویایی بیشتر بازارچه خواهیم بود.

 انتظار فضایی مناسب‌تر برای فعالیت
در همین حال رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان قوچان می‌گوید: با توجه به برگزاری سه نمایشگاه اختصاصی کشورمان با محوریت استان خراسان رضوی در کشورهای قزاقستان، تاجیکستان و افغانستان امیدواریم اقدام های مشابهی در ترکمنستان انجام شود و فضای مناسبی برای فعالیت بازرگانان بومی شهرستان قوچان و دیگر بازرگانان کشور فراهم شود.
علی جنایی اظهار می‌دارد: در حال حاضر متأسفانه شاهد کم‌رونقی بازارچه مرزی باجگیران هستیم که مقررات و شیوه خاص حاکم بر ترکمنستان و تعاملات داخلی نامناسب دلیل بروز این شرایط محسوب می‌شود.
وی تصریح می‌کند: چنانچه تعاملات داخلی مناسبی برقرار شود و موانع و مقررات موجود برداشته بشود و همچنین زیرساخت‌های مناسبی برای فعالیت بازرگانان ایرانی فراهم شود، شاهد رونق بیش از پیش این بازارچه خواهیم بود.

  تبادلات تجاری میلیاردی در هر ماه
رئیس بازارچه مرزی باجگیران نیز در این زمینه می‌گوید: این بازارچه سال 74 با هدف اشتغالزایی مرزنشینان و بهبود وضعیت اقتصادی آنان فعال شده و در حال حاضر 25 غرفه در این بازارچه فعالیت می‌کنند که به طور مستقیم برای 250 نفر و به طور غیرمستقیم برای حدود 350 نفر اشتغال ایجاد کرده است.
علی رحمتی تصریح می‌کند: به طور میانگین روزانه بیش از 500 میلیون تومان و ماهیانه 13 میلیارد تومان تبادلات تجاری در این بازارچه صورت می‌گیرد و روزانه بیش از 350 تا 400 گردشگر ترکمن وارد بازارچه می‌شوند که اقدام به خرید کالاهای صادراتی از قبیل فرش، موکت، پلاستیک، کفش، پارچه و مصنوعات فلزی می‌کنند.

  تخفیف‌های سود بازرگانی در حال اجراست
وی یادآور می‌شود: در 9 ماه امسال بیش از دو هزار و 271 تن به ارزش بیش از 15 میلیون دلار صادرات از این بازارچه انجام شده است که تنها در آذرماه امسال بیش از 298 تن کالا به ارزش دو میلیون، 86 هزار دلار که نسبت به آذرماه سال گذشته 27 درصد از نظر ارزش و 8 درصد از لحاظ وزن رشد داشته است.
وی تصریح می‌کند: طبق مصوبه هیأت وزیران خرید کالا توسط مرزنشینان از بازارچه مرزی تا سقف 10 میلیون دلار در سال و برای هر نفر حداکثر 200 دلار روزانه تا سقف 200 نفر با اعمال تخفیف صد درصد سود بازرگانی در حال اجراست که کالاهای ترکمنی شامل پارچه جین، پارچه نخی، پارچه متقال، روفرشی، روتختی و پتوی مسافرتی است.

  انتظارات غرفه‌داران
با این حال غرفه‌داران بازارچه مرزی باجگیران از مسؤولان انتظار دارند، محدودیت سقف خرید و خرید به صورت دلار و دیگر موانع موجود این بازارچه برداشته شود تا اینکه آنان آسان‌تر از گذشته بتوانند فعالیت کنند و پویایی و رونق هر چه بیشتر بازارچه مرزی باجگیران را شاهد باشند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.