مدیر ارتباط با رسانه‌های شرکت ایرباس اعلام کرد ما نمی‌توانیم جزئیات تواقفات مالی با مشتریان خود را رسانه‌ای کنیم و از سوی دیگر تا آمریکا اجازه ندهد امکان تحویل هواپیما به ایران را نداریم.

منتظر تأیید کاخ سفید برای صادرات ایرباس به ایران هستیم/ تولید ۴۰ درصد قطعات در آمریکا/ درباره ارزش قرارداد صحبت نمی‌کنیم

به گزارش قدس آنلاین، جک روکا،‌ مدیر ارتباط با رسانه‌های ایرباس درگفت‌وگو با فارس، تأکید کرد به این دلیل که بخش قابل توجهی از قطعات هواپیماهای این شرکت در آمریکا تولید می‌شود بدون تأیید مقامات کاخ سفید نمی توانیم هواپیما به ایران بدهیم.

روکا تأکید کرد: 40 درصد از قطعات هواپیماهای ایرباس، شامل بخش عمده ای از قطعات الکترونیکی، در آمریکا تولید می شود و ما باید منتظر تأیید آمریکا برای آغاز صادرات به ایران باشیم.

وی تأکید کرد بر اساس قوانین موجود، صادرات محصولاتی که بیش از 10 درصد از آنها در آمریکا تولید می شود نیازمند مجوز از مقامات آمریکایی است.

این مقام ایرباس تأکید کرد در حال حاضر هواپیمای آماده تحویل به ایران نداریم،اما با تأیید کاخ سفید طی ماه‌های آینده و بر اساس سفارش شرکت ایرانی طرف قرارداد اولین فروند از این سفارش آماده خواهد شد.

جک روکا در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در باره ارزش واقعی قرارداد این شرکت با ایران گفت: 25 میلیارد دلاری که از سوی رسانه ها در روزهای اول مطرح شد بر اساس تعداد و نوع هواپیماها و محاسبه قیمت آنها بر مبنای پرایس لیست ایرباس بوده است و ما صحت آن را تأیید نمی‌کنیم اما ما نیز نمی‌توانیم جزئیات مالی قرارداد با مشتریان خود را ارائه دهیم.

روکا افزود: یکی از ویژگی هایی که باید پیش از تحویل از سوی شرکت ایرانی تعیین شود، طراحی و چینش داخلی هواپیماهاست که اجرای آن چند ماه زمان خواهد برد.

وی در ادامه افزود: ما از ابتدای ساخت ایرباس A380 تا کنون 320 سفارش برای خرید آنها دریافت کرده‌ایم که حدود 165 فروند از این سفارشات تحویل مشتریان شده است و باقی مانده این تعداد نیز در دست ساخت هستند.

مدیر ارتباط با رسانه‌های ایرباس در پاسخ به این سؤال که آیا با حذف بخشی از امکانات هواپیماها این امکان وجود دارد که قیمت آنها نصف شود گفت ما درباره جزئیات توافقات با مشتریان خود صحبت نمی‌کنیم، اما با حذف برخی آپشن‌ها، توافقات صورت گرفته، شرایط پرداخت و همچنین تعداد سفارش قیمت هواپیماها کاهش می یابد.

روکا ادامه داد: شرکت اروپایی ایرباس در کشورهای فرانسه، آلمان، انگلیس و اسپانیا حدود 12 کارخانه دارد که بخش های مختلف هواپیماهای تولیدی ایرباس در کارخانه‌های واقع در این کشورها تولید می شود.

به عنوان مثال بخش انتهایی و به اصطلاح "دم" هواپیماهای ایرباس در واحد تولیدی ایرباس در ختافه اسپانیا تولید شده و یا کابین خلبان در شمال فرانسه تولید می‌شود در کنار موارد فوق بال‌های هواپیماهای ایرباس نیز در انگلیس ساخته می شوند.

روکا ادامه داد: این شبکه تولید 45 سال است که در حال اجراست.

این مقام ایرباس تأکید کرد در زمان عقد قرارداد بر روی زمان آزاد تولید خود حساب می کنیم تا بتوانیم به مرور زمان هواپیماهای خود را تحویل مشتریان بدهیم. بدین معنی که همه هواپیماها قرار نیست به طور همزمان تحویل شوند و ایرباس به مرور زمان آنها را تحویل ایران خواهد داد.

روکا ادامه داد: توافقاتی نیز برای آموزش ترافیک هوایی، و همچنین خدمات نگهداری این هواپیماها به نیروهای ایرانی نیز صورت گرفته است.

معاون ارتباط با رسانه های ایرباس ادامه داد: از قرارداد با ایران مفتخر و خوشحال هستیم و برای قدم بعد منتظر تأیید کاخ سفید برای صادرات هواپیما به ایران هستیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.