تروریست‌ها در آغاز جنگ سوریه قصد داشتند دمشق را تصرف کنند که با ایستادگی ارتش این مسئله نقش برآب شد و معادله میدانی پس از مدتی به سود نیروهای مقاومت تغییر کرد.

«هنگ جولان» و نقش آن در تغییر معادلات «غوطه غربی» و دمشق +عکس

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از فارس، «خان الشیخ» اسمی است که در اخبار گهگاهی شنیده و بعد فراموش می‌شود. طبیعتا این کم توجهی ناشی از آن است که این منطقه‌ در جنوب غرب پایتخت سوریه قرار گرفته و شهرک‌هایی که در حومه آن قرار دارد حامی دولت «بشار اسد» هستند و نیروهای ارتش سوریه مناطق اطراف آن را بخوبی کنترل کرده‌اند.

به گزارش فارس، ریف جنوب غربی دمشق به عنوان حلقه وصل پایتخت به ریف شمالی درعا محسوب می‌شود که همواره تروریست‌ها در این منطقه با برهم زدن معاهدات آتش بس و حملات پراکنده قصد دارند این بخش از پایتخت را به ریف شمالی درعا مرتبط کنند، ولی با رصد مداوم نیروهای ارتش و گردان جولان این تلاش‌ها به ثمر نرسیده و همواره به عنوان خط دفاعی در برابر هجوم نیروهای ارتش از ریف شمالی درعا محسوب گردیده است. این در حالی است که سرکرده‌های برجسته ای از تروریست‌ها در این منطقه حضور دارند.

 

بنا بر این گزارش، با آغاز سال 2013، تروریست‌های تکفیری اردوگاه «خان الشیخ» را تصرف کردند ولی ارتش توانست برای جلوگیری از رسیدن تروریست‌ها از این منقطه به راه‌های پایتخت (اتصال پایتخت به درعا)و  همچنین اتصال به «قنیطره» یک خط محاصره ایجاد نماید.

به گزارش فارس، نیروهای ارتش سوریه و گردان جولان بطور دقیق تحرکات تروریست‌ها را رصد می‌کنند و توانسته‌اند بارها به آنها تلفات زیادی وارد نمایند و حاصل آن کنترل ساختمان‌ها و تپه‌های «الأبوسیة» شده است.

بنا بر این گزارش، دمشق در 5 سال گذشته شاهد تحولات مختلفی بوده است. تروریست‌ها که در آغاز جنگ‌ قصد داشتند به کاخ ریاست جمهوری برسند، این مسئله رخ نداد بلکه کم‌کم جنگ به سود نیروهای مقاومت تغییر کرد؛ تا جایی که نیروهای سوری و لبنانی موفق شدند خطر سقوط این شهر را به حداقل ممکن برسانند و تروریست‌ها را در مناطقی در اطراف پایتخت محاصره کنند. ولی اکنون مناطق زیادی از طریق آشتی ملی از دورِ جنگ خارج شده است و مناطقی مانند غوطه شرقی، غوطه غربی و داریا همواره در شرایط خاصی چراغ زردی برای نیروهای پایتخت نشان می‌دهند و در برخی مواقع چالشی امنیتی محسوب می‌شوند.

 

به گزارش فارس، منطقه غوطه غربی در سال‌های گذشته در برهه‌هایی، خطری برای پایتخت ایجاد می‌کرد و علت آن موقعیت جغرافیایی این منطقه در همسایگی ریف شمالی درعا و قنیطره است. تروریست‌ها سال گذشته با حمایت همه جانبه اتاق عملیات «امان» در اردن به رهبری محور غربی-عربی و ساماندهی و پشتیبانی لجستیک رژیم صیهونیستی در استان‌های جنوبی قنیطره و درعا عملیات بزرگی را برای تصرف پایتخت انجام دادند و با تصرف شهر قنیطره و گذرگاه «نسیب» و ریف جنوب شرقی درعا از جمله شهرهای «بصری الشام» و سایر شهرهای مرزی، بخش هایی از شهر درعا، «داعل»، «ابطع»، الحاره، تپه «تل حاره» و شهرهای «انخل» و جاسم» را تصرف کردند که خطوط دفاعی ارتش به شمار می‌رفتند.

 دامنه این تصرفات به نزدیکی غوطه غربی، خان الشیح و مناطق محاصره شده غرب پایتخت از جمله «صعصع» ، «کفر حوار» و روستاهای اطراف و روستای استراتژیک «بیت جن» در شمال شرق قنیطره رسید که درصورت عدم هشیاری و مقاومت نیروهای ارتش سوریه و حزب الله امکان داشت باعث حوادث ناگواری گردد؛ از جمله اینکه مناطق تحت محاصره  متصل و در نتیجه تجمع بزرگی از تررویست‌ها تشکیل می‌شد که می‌توانست معادلات را به سود آنها تغییر دهد و علاوه بر تهدید دولت سوریه، تهدید بزرگی برای نیروهای مقاومت حزب الله در جنوب لبنان باشد.

 

بنا بر این گزارش، در نتیجه منطقه غوطه غربی با هوشیاری کامل نیروهای ارتش سوریه به همراه گردان جولان که ماموریت حفظ این بخش از سوریه را بر عهده دارند اداره می‌شود. امنیت پایتخت، وامدار حفظ این محاصره هاست ولی در ماه‌های آینده با توجه به این که ارتش برای تامین امنیت پایتخت برنامه‌ریزی می‌کند احتمال دارد عملیات پاکسازی منطقه الزبدانی و حومه آن آغاز گردد.

عملیات پاکسازی این منطقه به سادگی صورت نخواهد گرفت؛ زیرا تروریست‌ها در مدت محاصره مواضع خود را با اختیار داشتن عنصر زمان تثبیت و مناطق را بمب‌گذاری کرده‌اند. این عملیات دو نتیجه مهم در پی خواهد داشت که مهمترین آن تأمین امنیت بیش از پیش پایتخت و کاهش تمرکز تعدادی از نیروهای حاضر در آن خواهد بود که به سبب حفظ مناطق محاصره شده نمی‌توانند ارتش را در عملیات در سایر نقاط کشور یاری کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.