کارگردان فیلم سینمایی «بادیگارد» تاکید کرد یکی از مهم‌ترین مسائل کشور در حوزه بین الملل موضوع سوریه است.

به والله می خواستم به سوریه بروم/ روی سخنم با حسن روحانی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  خبرگزاری مهر، ابراهیم حاتمی کیا کارگردان فیلم سینمایی «بادیگارد» پس از پایان نشست این فیلم سینمایی که صبح امروز ۱۷ بهمن ماه در برج میلاد برگزار شد در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سئوالات آنها پاسخ داد.

ابراهیم حاتمی کیا کارگردان فیلم «بادیگارد» با بیان این مطلب که باید در سینما حرف روز را بیان کرد، گفت:‌ حرف سینماگران در سینما باید حرف روز باشد و یکی از مهم‌ترین حرف های کشور ما موضوع سوریه است. شما نگاه کنید جلوی در ورودی همین سالن برای حفظ امنیت، گیت اشعه ایکس گذاشته‌اند، داعش هم به کشور ما نزدیک شده است و مرزهای کشورمان را نیز به گیت اشعه ایکس مجهز کرده ایم و امیدوارم فیلمسازهای ما متوجه این موضوع شوند و فیلم‌های خود را متوجه وضعیت خاص کشور کنند اما متاسفانه می‌شنویم آثاری که درباره این موضوع ساخته شده وارد جشنواره نشده است، ۹۰ درصد فیلم ها متوجه این خطر نیستند و بی‌توجهی به بچه‌های رزمنده ظلم بزرگ است.

حاتمی‌کیا ادامه داد: این توجیه درست نیست که ممکن است آثاری از این دست نتواند موضوع را نمایش دهند. اتفاقا باید این آثار ساخته شوند و باید فیلمسازی که خطر را پذیرفته و برای فیلمسازی به عراق رفته تشویق شود. من نمی دانم در ساختار و برنامه ریزی جشنواره چگونه برنامه ‌ریزی می‌شود که لزوما ۱۰ تا ۲۰ فیلم وارد مسابقه شوند. باید این بچه‌ها بیایند و کارشان دیده شود. به‌خصوص فیلمسازی که رفته در عراق کار کرده و هر لحظه احتمال ترور او وجود داشته باید مورد احترام قرار گیرد. ولی می بینیم که در حاشیه جشنواره هستند.

این فیلمساز ادامه داد: من نه به محمد حیدری کار دارم و نه حتی به آقای ایوبی و آقای جنتی با آقای روحانی کار دارم . چطور می‌شود که فیلم هایی از این دست وارد مسابقه نمی‌شوند،‌حتی اگر ضعیف باشند. اما به هرحال این موضوع،‌ موضوع روز ماست. چه کنیم که هنوز هم مثل زمان جنگ مسئولان سمت شمال می ایستند،‌ در حالی که در جنوب جنگ است. خطر پشت مرزهای در این کشور است و دوستان متوجه نیستند.

کارگردان فیلم سینمایی «بادیگارد» در پاسخ به اینکه چرا تا به‌ حال برای تهیه مستند به سوریه نرفته است، گفت:‌به والله می خواستم به سوریه بروم و امروز می‌خواستم تهران نباشم،‌اما نشد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا «بادیگارد» سکانس حذفی هم داشته است، افزود: به هیچ عنوان هیچ سکانس حذف شده ای نداشتیم.

حاتمی کیا در پاسخ به این سئوال که آیا فیلم شما برای نسل امروز هم جذاب است گفت: من مهندسی دقیق از این بحث ندارم و حرف خود را در فیلم زده ام. شاید مخاطب این فیلم در طول زمان و یا در لحظه ارتباط برقرار کند.  گمان می کردم خانم‌ها با این فیلم ارتباط برقرار نکنند اما بازخوردهایی که در سینما دیدم متوجه شدم آنها هم مانند جوان‌ها با این فیلم ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند.

کارگردان «بادیگارد» در پاسخ به سئوالی درباره حس و حال آرمان خواهانه و دهه ۶۰ فیلم گفت: بله این موضوع کاملا آگاهانه بود. من دلتنگ آن روزها هستم. چرا که خالص‌ترین روزها و شفاف‌ترین لحظه‌ها را در آن برهه زمانی داشتیم.

حاتمی‌کیا در مورد میزان احتمال گرفتن سیمرغ در جشنواره تصریح کرد: رقابت یک موضوع درون‌ جشنواره ای و یک فرض هنری است. امسال فیلم‌های خوب و پر زحمتی دیدم .

حاتمی‌کیا درباره ادامه مسیر فیلمسازی خود در ادامه «آژانس شیشه‌ای» و «بادیگارد» گفت: این یک قاعده نیست که این مسیر را بخواهم ادامه بدهم. یک وقتی ممکن است احساس کنم که یک موضوعی راباید صریح بگویم و آن را می‌گویم. یک سری فیلم ها هست که مانیفست است و تعریفی برای خودش دارد. فیلم هایی که مانیفستی است این بحث ها را هم دارد.

یکی از خبرنگاران از حاتمی کیا پرسید که شنیده شده شما در جشنواره سال آینده با فیلمی مربوط به مدافعان حرم به جشنواره بیایید که وی پاسخ داد:‌ هیچ برنامه خاصی در این موضوع ندارم و هیچ چیز مشخص نیست.

کارگردان سینمای ایران ادامه داد: ای کاش توری برای دوستان فیلمساز بگذارند تا با فضایی مانند سوریه از نزدیک آشنا شوند، البته می‌دانم که این موضوع بسیار سخت است و شرایط امنیتی خاصی دارد اما کاش امثال قاسم سلیمانی ها شرایطی را فراهم می‌کردند که چنین اتفاقی بیفتد.

حاتمی کیا در پایان گفت: گاهی گفته می‌شود از فیلم های مربوط به سوریه حمایت کافی نمی‌شود که به نظر من بهانه است. من این را قبول ندارم و هرکسی که می خواهد در این رابطه فیلم بسازد باید بجنگد و برای فیلم خود تلاش کند،‌ حتی اگر پسر من باشد. آنهایی که نمی جنگند و سفارشی فیلم می سازند معمولا فساد می‌کنند. ما به عنوان فیلمساز باید یاد بگیریم که بجنگیم و به هر نحوی فیلم های خود را بسازیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.