در عصری به سر می‌بریم که پدیده مواد مخدر پیرو جوان را فرا گرفته و به سرعت در حال گسترش است.

علل گرایش جوانان و نوجوانان به اعتیاد چیست؟

به گزارش قدس آنلاین، مواد مخدر وسیله استعمار دولت‌ها و استثمار انسان‌ها قرار گرفته است به طوری که در جوامع اعتیاد زده انواع مفاسد و جرایم به سهولت شیوع پیدا کرده و تحرک، تلاش و سازندگی به تدریج ضعیف و نابود می‌گردد. نتیجه و سنبل این پدیده شوم، افراد معتادی هستند که از مشخصات بارز آن‌ها تسلیم پذیری، ناتوانی،خمودی، سستی و بی‌تفاوتی در برابر مسائل و مشکلات فردی و اجتماعی است و خواسته‌ای جز دستیابی به مواد افیونی ندارند و برای تأمین آن حاضر به انجام هر عمل زشت و ناپسندی از جمله دزدی، تقلب، خود فروشی،خیانت، فحشا و غیره هستند.

اعتیاد به مثابه یک عارضه و آسیب فردی و اجتماعی دارای علل، عوامل، ریشه‌ها و زمینه‌ها و همچنین عوارض و تبعات سوء اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، محیطی، روانی و فردی متعددی است تا آنجا که سلامت فکری، فرهنگی و اقتصادی جامعه را با خطر مواجه می‌سازد.

اکنون به برخی از خصوصیات شخصی گرایش به اعتیاد در میان نوجوانان و جوانان می‌پردازیم.
1)اعتماد به نفس پایین: برخی از نوجوانان و جوانان علی‌رغم داشتن استعداد و توانمندی نگرش منفی به خود داشته، خود را بی‌ارزش می‌پندارند و در اکثر موارد احساس شکست و ناکامی نموده به جای حل مشکل خود را سرزنش می‌نمایند.
2)عدم ابراز وجود: برخی از نوجوانان و جوانان قادر به اظهار و ابراز توانمندی‌های خود نیستند و در برخورد با محیط به صورت غیرفعال رفتار می‌کنند و قادر به بیان افکار، نظرات و پیشنهادات خود نیستند و در برابر خواسته‌های غیرمنطقی دیگران نمی‌توانند مخالفتی از خود نشان دهند. عدم توانایی (نه) گفتن نمونه‌ای از این موارد است.
3)عدم توانایی نه گفتن در مقابل فشار همسالان و دوستان: گاهی ما قدرت (نه) گفتن در مقابل پیشنهادات غیرمنطقی دیگران را نداریم و فکر می‌کنیم اگر چنین جوابی بدهیم نشان ضعف ما بوده است و در جمع آن‌ها پذیرفته نخواهیم شد و تصور می‌کنیم همیشه باید مورد تایید دیگران باشیم و اگر غیر ازاین باشد فاجعه آمیز خواهد بود. بنابراین با این طرز تفکر به خواسته‌های غیرمنطقی آنان تن می‌دهیم.
4)عدم پایبندی مذهبی: نقش اعتقادات دینی و مذهبی در پیشگیری از آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی انکار ناپذیر است. لذا عدم‌پایبندی به اصول مذهبی می‌تواند از علل گرایش به سمت مواد مخدر باشد.
درپایان به خانواده‌های محترم توصیه می شودکه درهرزمان بدون هیچ وقفه ای
مهر پدری، مادری، خواهری و برادری خود را از جوانشان قطع نکنند و همیشه آماده پذیرش آن‌ها باشند.
*عباس یزدان پناه

فرمانده یگان حفاظت زندان تربت حیدریه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.