معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه می‌گوید: «دور تازه مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا با عنوان مذاکرات سطح بالا فردا - دوشنبه - با حضور هلگا اشمید و هیات کارشناسی اروپا در تهران آغاز می شود.»

 مذاکرات سطح بالای ایران و اتحادیه اروپا از فردا آغاز می‌شود

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم،‌ رئیس هیات مذاکره کننده ایران با اتحادیه اروپا روز یکشنبه در گفتگو با خبرگزاری ایرنا اظهارداشت: «هیات اروپایی به سرپرستی خانم اشمید به تهران می آید و مذاکرات سطح بالا بین ایران و اتحادیه اروپا شروع می شود.
معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد که این مذاکرات دو روزه و در سطح معاونان است و هیات های دو طرف، کارشناسانی در زمینه های مختلف را در برخواهد گرفت.»

روانچی گفت: «قرار است در این مذاکرات که هر 6 ماه یک بار در تهران و بروکسل انجام می شود، موضوعات متنوعی در زمینه روابط دو جانبه ایران و اتحادیه اروپا از جمله در زمینه انرژی، تجارت، همکاری های مالی و بانکی، محیط زیست و مبارزه با مواد مخدر به بحث گذاشته شود.»

وی افزود: «بررسی مسائل منطقه ای نیز در دستور کار ما خواهد بود. مسائلی همچون مبارزه با تروریسم و افراطی گری که هم کشورهای منطقه از این پدیده شوم متضرر می شوند و هم اتحادیه اروپا در حال حاضر گرفتار آن است.»

رئیس هیات مذاکره کننده ایران و اتحادیه اروپا بحران های منطقه در عراق، سوریه، یمن و برخی دیگر مناطق بحران زده را از دیگر محورهای مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا عنوان کرد.

روانچی تصریح کرد که این گفت و گو ها به نزدیکی نظرات دو طرف کمک می کند و ایران به طور جدی آن را دنبال خواهد کرد.

مرور اجرای برجام

معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه در عین حال گفت که حضور اشمید در تهران موقعیتی مناسب برای مرور اجرای برجام و بررسی آن خواهد بود.

روانچی اضافه کرد: «سید عباس عراقچی رییس ستاد پیگیری اجرای برجام هم در این مذاکرات ، روند اجرای برجام را با همتای اروپایی خود بررسی خواهد کرد.»

سفر موگرینی به تهران و ظریف به بروکسل

وی در پاسخ به سوالی درباره زمان سفر موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: «این مرحله از مذاکرات را که پشت سر بگذاریم سفر چند کمیسیونر اتحادیه اروپا به ایران را خواهیم داشت. صحبت است که خانم موگرینی هم به ایران بیاید.»

رییس هیات مذاکره کننده ایران و اتحادیه اروپا اضافه کرد: «تاریخ دقیق سفر هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحایه اروپا به ایران هنوز مشخص نشده است ولی در آینده نزدیک انجام خواهد شد.»

روانچی از سفر محمد جواد ظریف به بلژیک در هفته آینده نیز خبر داد و گفت: «در این سفر علاوه بر دیدار و گفت و گو با مقام های بلژیک با مجموعه اتحادیه اروپا در بروکسل هم دیدارها و گفت و گوهایی انجام خواهد شد.»

درخواست سه نماینده جمهوریخواه آمریکا برای سفر به ایران

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در این باره که پاسخ ایران به درخواست سه نماینده جمهوریخواه کنگره آمریکا برای سفر به ایران چیست، اظهارداشت: «این موضوع ارزش چندانی ندارد که بخواهیم به آن بپردازیم چون هدف از آن ، سیاسی، تبلیغاتی و جنجال آفرینی است.»

روانچی تاکید کرد: «ما به هیچ کس و هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی کشور را نمی دهیم و در عمل هم این را ثابت کرده ایم. تحت تاثیر فضاسازی ها هم قرار نمی گیریم.»

 آلمان دوست خوب ایران

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر اشتاین مایر به ایران هم گفت: «روابط ما با آلمان در سطوح مختلف بسیار خوب است. دو وزیر امور خارجه در طول مذاکرات بارها با هم جلسه داشته اند و در تهران و برلین هم مذاکراتی در سطح دو وزیر انجام شده است. وزیر خارجه آلمان ظرف سه ماه دومین بار بود که به ایران می آمد.»

معاون وزیر امور خارجه به روابط نزدیک ایران و آلمان در سطح معاونان اشاره کرد و گفت: «در طول مذاکرات هسته‌ای تماس‌های خوبی با هیات آلمانی داشتیم. آلمان‌ها اکنون احساس می‌کنند که شاید بتوانند از این ظرفیت بهره ببرند. ضمن آن که ما هم از مشورت با همه کشورها بویژه آلمان استقبال می‌کنیم.»

روانچی افزود: «آلمان‌ها در سفر به ایران گفتند دنبال میانجی‌گری نیستند و ماهم فکر می‌کنیم نیازی به این کار نیست ولی به مشورت‌های‌مان ادامه می‌دهیم.»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.