در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که به اعتبارات حوزه رسانه و ارتباطات جمعی لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور پرداخته، آمده است: برنامه توسعه فعاليت‌هاي قرآني دانشجويان و خبررساني قرآني كه در قانون بودجه سال ۱۳۹۴ وجود داشت، در لايحه سال ۱۳۹۵ به‌طور كامل حذف شده است.

حذف اعتبارات بخش توسعه فعالیت‌های قرآنی دانشجویان و خبررسانی قرآنی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایکنا، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی اعتبارات حوزه رسانه و ارتباطات جمعی لایحه بودجه سال 1395 کل کشور پرداخته است.
در این گزارش آمده است: بررسي لايحه بودجه سال 1395 نشان مي‌دهد در مجموع كل اعتبارات برنامه‌هاي فصل رسانه (جاری و عمرانی) مبلغ 15.377 ميليارد ريال است كه نسبت به قانون بودجه سال 1394 حدود 80/1ـ درصد کاهش داشته است. نوسان اعتبارات هزينه‌اي و عمراني برنامه‌هاي حوزه رسانه در اين لايحه نسبت به فانون بودجه سال 1394 به ترتیب 84/1 افزایش و 49/20ـ درصد کاهش داشته است.
43/19 درصد از اعتبارات امور فرهنگ، تربيت بدني و گردشگري به فصل رسانه اختصاص دارد. از اين ميزان كه مبلغي معادل 15.377 ميليارد ريال مي‌باشد حدود 13.358 ميليارد ريال به صداوسيما اختصاص یافته است که این مبلغ معادل 87/86 درصد فصل می‌باشد.
اختصاص 87/86 درصد از كل اعتبارات فصل رسانه به صداوسيما و 13/13 درصد مابقي اعتبارات براي ساير رسانه‌ها نشان‌دهنده جايگاه خاص سازمان صداوسيما در بين دستگاه‌هاي رسانه‌اي است.
دو خبرگزاري جمهوري اسلامي )ايرنا( و دانشجويان ايران (ایسنا) نيز هر يك به ترتيب 2/4 درصد و 5/0 درصد از مجموع اعتبارات فصل رسانه را به خود اختصاص داده اند. 3/8 درصد از مجموع اعتبارات اين فصل نيز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان تبليغات اسلامي، حوزه هنري تبليغات اسلامي، وزارت امور اقتصاد و دارايي و اعتبارات استاني اختصاص يافته است. شايان ذكر است در لايحه بودجه سال 1395 عناوين برنامه‌هاي متعددي از فصل رسانه اصلاح شده و در برخي موارد عناوين جديد ايجاد شده و يا عناوين قبلي در يكديگر ادغام شده است اين تغييرات مقايسه ميزان اعتبارات اين لايحه با قانون بودجه سال گذشته را دشوار و در برخي موارد غيرممكن ساخته است.
لايحه بودجه سال 1395 كل كشور درحالي به مجلس ارائه شده است كه علي‌رغم ابلاغ سياست‌هاي كلي برنامه ششم توسعه، سرنوشت برنامه ششم روشن نشده و در ارزيابي اعتبارات پيش‌بيني شده در لايحه بودجه خلأ شاخص‌هاي برنامه‌اي مشهود است. به هر رو، با مفروض انگاشتن مفاد قانون برنامه پنج ساله پنجم و احتمال تمديد آن و نيز با نگاه معطوف به سياست‌هاي كلي برنامه ششم، گزارش پيش رو سعي دارد ضمن بررسي تبصره‌هاي ماده واحده  )بخش اول(، دستگاه‌هاي حوزه رسانه (بخش دوم) و اعتبارات پيش‌بيني شده براي برنامه‌هاي فصل رسانه )بخش سوم) در لايحه بودجه سال 1395 انتظاراتي كه متضمن پويايي و ارتقاي كيفيت رسانه‌ها در شرايط آينده كشور است ترسيم كند.
برابر بند «ک» تبصره «9» قانون بودجه سال 1394 دولت مکلف شده است علاوه بر عوارض دریافتی براي واردات كالاها و محصولات فرهنگي و صنايع دستي از قبيل لوازم صوتي و تصويري و لوح فشرده، تا چهار درصد (4%) به تعرفه اينگونه كالاها و محصولات افزوده و دريافت كند و منابع حاصل را به حساب درآمد عمومي نزد خزانه‌داري كل كشور واريز نمايد. درآمد حاصله از محل رديف 111ـ 530000  جدول شماره 9 اين قانون اختصاص مي‌يابد. فهرست كالاهاي مشمول اين تبصره، با پيشنهاد مشترك وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تهيه مي‌شود و ظرف مدت يك‌ماه از تاريخ تصويب اين قانون به تصويب هيئت‌وزيران مي‌رسد. علی‌رغم حذف اين تبصره در لايحه بودجه سال 1395 رديف درآمدي اين موضوع در ذيل رديف‌هاي درآمدي دولتي (160145) به میزان 500.000 میلیون ریال آورده شده است.
در بخش دیگری از این گزارش در مورد تحلیل اعتبارات حوزه رسانه آمده است: برنامه پخش سيما و برنامه توليد سيما كه در سال 1394 داراي طبقه‌بندي جداگانه بوده‌اند، در لايحه سال 1395 به‌صورت تلفيقي و با عنوان برنامه تأمين، توليد و پخش سيما به مبلغ 3.501.700 میلیون ریال اعتبار هزینه‌ای پیش‌بینی شده است.
برنامه پخش صدا و برنامه توليد صدا مربوط به قانون سال 1394 نيز كه داراي طبقه‌بندي جداگانه‌اي بوده‌اند در لايحه سال 1395 به‌صورت تلفيقي و با عنوان برنامه تأمين، توليد و پخش صدا به مبلغ 900.000 ميليون ريال اعتبار هزينه‌اي پيش‌بيني شده است.
برنامه‌هاي رسانه‌هاي ديداري و شنيداري و برنامه تأمين مراكز توليد و پخش رسانه‌هاي ديداري و شنيداري كه در قانون بودجه سال 1394 داراي رديف‌هاي جداگانه بوده‌اند در لايحه سال 1395 به صورت تلفيقي و با عنوان برنامه توسعه رسانه‌هاي شنيداري و ديداري به‌صورت بودجه تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي مبلغ 2.500.000 ميليون ريال پيش‌بيني شده است.
برنامه توليد خبر در قانون بودجه سال 1394 نيز به برنامه تأمين، توليد و پخش خبر و برنامه‌هاي تحليلي با برآورد اعتبارات هزينه‌اي به مبلغ 720.000 ميليون ريال پيش‌بيني شده است.
برنامه توسعه فعاليت‌هاي قرآني دانشجويان و خبررساني قرآني كه در قانون بودجه سال 1394 وجود داشت، در لايحه سال 1395 به‌طور كامل حذف گرديده است.
در مجموع 8 عنوان جديد ذيل فصل رسانه در لايحه سال 1395 به اين سرفصل اضافه شده است كه عناوين برنامه‌ها به‌شرح ذيل است:
1. برنامه توسعه همكاري‌ها و مبادلات رسانه‌هاي بين‌المللي
2. برنامه توليد و پخش برنامه در بستر فضاي مجازي و شبكه‌هاي تعاملي
3. برنامه توليد و پخش برنامه‌هاي مراكز استان‌ها
4. برنامه تأمين محتواي فرهنگي و ديجيتال
5. برنامه نظارت بر سازمان صداوسيما
6. برنامه تأمين، توسعه، مقاوم‌سازي، تعمير، تجهيز و نگهداري فضاها، ساختمان‌ها، اماكن و
ماشين‌آلات
7. برنامه توليد و پخش برنامه‌هاي برون‌مرزي
8. برنامه تأمين، توليد و پخش خبر و برنامه‌هاي تحليلي
بنابراین گزارش ردیف اعتبارات برنامه توسعه فعالیت‌های قرآنی دانشجویان و خبررسانی در سال 1394، معادل 56.106 میلیون ریال بوده است که در لایحه بودجه 1395 این بخش حذف شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.