قدس/ مهناز خجسته نیا: به میمنت ایام الله دهه مبارک فجر، عملیات اجرایی احداث پنج زائرسرای ارزان قیمت برای زائران کم درآمد استان‌های اصفهان، کردستان، کرمانشاه، یزد و شهرستان کاشان در اطراف حرم مطهر رضوی آغاز شد.

عملیات احداث ۵ زائرسرای ارزان قیمت آغاز شد

به گزارش خبرنگار ما، در آیین آغاز عملیات احداث این زائرسراها که روز گذشته با حضور استانداران خراسان رضوی، کردستان و یزد و نمایندگان ولی فقیه در این استان‌ها برگزار شد، امام جمعه مشهد از احداث زائرسراهای ارزان قیمت در اطراف حرم مطهر رضوی آن را به عنوان حرکتی تداوم بخش خیر و برکت یاد کرد و گفت: فراهم کردن مکان مناسب برای زائران امام رضا(ع)، بویژه اقشار ضعیف و متوسط از دغدغه‌های رهبری است.
وی با اشاره به تشکیل بنیاد زائر در سال 92 در مشهد تصریح کرد: این بنیاد راهی             میان بر برای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی است.
آیت الله علم الهدی ادامه داد: ساخت زائرسراهای ارزان قیمت با هدف میزبانی از زائران حرم مطهر علی بن موسی الرضا(ع) و توجه به قشر محروم و بی بضاعت، با جدیت در دست پیگیری است.
امام جمعه مشهد افزود: آغاز ساخت این زائرسراها به انگیزه پاسخگویی به مطالبات رهبری و تسهیل زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) برای اقشار بی بضاعت است.

 اختصاص 40 درصد بودجه ملی زیارت به مشهد
استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم از تثبیت بودجه ملی زیارت در برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: با توجه به تصویب بودجه زیارت، کارگروه ملی زیارت نیز باید نسبت به کمک رسانی برای تعمیق برنامه‌های زیارتی اقدام کند.
رشیدیان با بیان اینکه حفظ ارزش‌های دینی از مهم‌ترین پایه‌های حفظ انقلاب اسلامی است، گفت: یکی از اموری که ارزش‌های دینی را قوت می‌بخشد، اتکا به ولایت و اهل بیت(ع) است و وجود مضجع شریف امام رضا(ع) در ایران گوهری غنی برای توسعه فرهنگ زیارت و تحکیم پایه‌های اعتقادی است.
وی با اشاره به اینکه طبق منویات رهبری باید همه بتوانند از زیارت این بارگاه منور بهره‌مند شوند، ادامه داد: بارگاه مطهر رضوی به همت آستان قدس رضوی، آماده پذیرایی از زائران از سراسر کشور است و برای کمک به اسکان بدون دغدغه زائران نیز با کمک شهرداری و دفتر امام جمعه و بنیاد زائر در مشهد برای بسترسازی زیارت آغاز شد.
وی ادامه داد: ترویج فرهنگ زیارت و تقویت آن از برنامه‌های مورد توجه دولت است و در این راستا در استانداری‌های خراسان رضوی، قم و فارس معاونت زیارت شکل گرفته و سالانه بودجه هایی به این حوزه اختصاص می‌یابد که 40 درصد این بودجه به شهر مشهد تعلق می‌گیرد.
رشیدیان خاطرنشان کرد: تدوین لایحه زیارت از مبدأ تا مبدأ، راه اندازی زیارت برای زوجین جوان و سایر اقدام‌ها برای زیارت سالمندان و ناتوانان، در استانداری خراسان رضوی در دست پیگیری است.
وی افزود: بحث‌های کاربردی ساخت زائرسراهای ارزان قیمت در مشهد برای زائران استان‌های گوناگون بسترساز زیارت همه مشتاقان از بارگاه قدسی امام رضا(ع) است.

 آغاز عملیات 21 پروژه از 34 مجوز
شهردار مشهد هم با اشاره به آغاز ساخت زائرسراهای ارزان قیمت در مشهد به فرمان رهبر معظم انقلاب از اواخر سال 92 اظهار امیدواری کرد: با این اقدام پایتخت معنوی ایران اسلامی به پایتخت مهدویت مبدل می‌شود.
مرتضوی با بیان اینکه برای رونق فرهنگ ولایت باید به فرهنگ زیارت و فرهنگ زائران پیاده توجه شده و در این زمینه بسترسازی شود، افزود: تاکنون سه هزار هکتار زمین از سوی شهرداری مشهد برای ساخت زائرسراهای ارزان قیمت به استان‌ها واگذار شده است.
به گفته وی، در این راستا عملیات اجرایی 21پروژه از 34مجوز صادر شده آغاز گردیده است.

 واگذاری 26 قطعه زمین رایگان به استان‌ها
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه زمین و پروانه ساخت این زائرسراها از سوی شهرداری مشهد به متقاضیان واگذار می‌شود، افزود: 26قطعه زمین از اوایل سال گذشته تاکنون به مراکز استان‌ها واگذار شده است.
انتظاری هروی گفت: همچنین 49 قطعه زمین نیز توسط خیرین شهرها و استان‌های گوناگون فراهم و پروانه ساختمانی رایگان توسط شهرداری مشهد برای آن‌ها صادر شده است.
وی با بیان اینکه تاکنون مجوز ساخت 34 زائرسرای ارزان قیمت در مشهد صادر شده است، اظهار داشت: 70 درصد زائران بارگاه منور رضوی از قشر متوسط هستند که حمل و نقل، اسکان و پذیرایی این اقشار باید مورد توجه قرار بگیرد.
انتظاری گفت: چنانچه عملیات اجرایی در زمین‌های واگذار شده طی مدت مشخص آغاز نشود، زمین ها پس گرفته می‌شود و به سایر شهرها و استان‌های متقاضی واگذار خواهد شد.

 خبرهای یک خطی
- مدیر عامل بنیاد ملی زائر امام رضا(ع) هم در حاشیه این مراسم از تعیین نرخ هایی به ازای هر نفر شب 11 هزار تومان برای اسکان زائران کم درآمد در این زائرسراها برای امسال خبر داد.
- عابدی همچنین با اشاره به مهلت یک ماهه شهرداری مشهد در پیگیری نمایندگان ولی فقیه استان‌ها در احداث زائرسراها گفت: متأسفانه با اتمام این مهلت زمین استان‌های کرمان و خراسان شمالی خلع ید شده است.
- شهردار مشهد از هدف‌گذاری ایجاد 30 هزار تخت ارزان قیمت در پیرامون حرم مطهر رضوی با احداث زائرسراهای ارزان قیمت خبر داد و گفت: با این احتساب سالانه سه میلیون و 600 هزار زائر با میانگین ماندگاری سه شب اسکان داده می‌شوند.
- مرتضوی احداث زائرسراهای بین المللی ارزان قیمت برای اتباع شیعه سایر کشورها را از گام‌های بعدی این طرح برشمرد.
- وی در پاسخ به سهم این زائرسراها در جذب بودجه ملی زیارت اظهار داشت: اگر دل به بودجه زیارت ببندیم، نمی توانیم کار کنیم، بنابراین بودجه ملی زیارت ما از جیب خیرین است.
- به گفته وی، در صورت وابستگی به بودجه ملی زیارت 30 سال طول می‌کشد تا به این نقطه برسیم.
مرتضوی درباره وضعیت مساعدت شرکت‌های خدمات رسان در واگذاری  انشعاب‌های آب، برق و گاز گفت: این امر در اختیار وزارت نیرو است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.