وزیر امور خارجه آمریکا گفت که طرف های اصلی ذیربط در پرونده سوریه با "توقف نبردها" در سوریه در طول یک هفته و افزایش رسیدن کمک های انسانی به غیرنظامیان توافق کردند.

کری: درباره "توقف نبردها" در سوریه توافق شد/ لاوروف: دولت سوریه به تعهدات خود عمل کرد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی بعد از نشست بیش از پنج ساعته گروه بین المللی حمایت از سوریه در شهر مونیخ آلمان گفت: ما با توقف نبردها به در همه کشور در طول یک هفته توافق کردیم.
در همین حال، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت که روسیه و آمریکا بر "تدابیر" اجرای توقف نبردها نظارت خواهد داشت.
جان کری همچنین گفت: توقف نبردها شامل همه طرف های درگیر به استثنای دو گروه تروریستی داعش و جبهه النصره می‌شود.
وی افزود: "ما همچنین درخصوص تسریع در تامین کمک های انسانی و افزایش آن از همین الان توافق کردیم" تا شامل مجموعه شهرهای محاصره شده از جمله دیرالزور باشد.
کری گفت: علاوه بر دیرالزور، اولویت به رساندن کمک های انسانی به "شهرهای الفوعه و کفریا و مناطق محاصره شده در ریف دمشق و مضایا و المعضمیه و کفر باتنه" داده خواهد شد.
وی تصریح کرد: رسیدن کمک های انسانی به این مناطق که بسیار ضروری است، اولین گام در مسیر رساندن بدون مانع کمک ها به سراسر کشور خواهد بود.
یک تیم کاری به ریاست سازمان ملل از امروز جمعه در ژنو برای اجرای بخش انسانی (توافق) گردهم خواهد آمد و "گزارش های هفتگی" ارایه خواهد کرد.
جان کری گفت: مذاکرات غیرمستقیم بین نظام سوریه و معارضان که از آغاز ماه فوریه جاری در ژنو متوقف شد، "در نزدیکترین زمان ممکن از سرخواهد گرفت".
جان کری در این کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به "توافق برای توقف نبردها در طول یک هفته" در عین حال هشدار داد که "نتایج با آنچه در صحنه عمل روی خواهد داد، ارزیابی خواهد شد و نه عباراتی که امشب نوشته شد".
لاوروف: دولت سوریه تعهدات خود را اجرا کرده است
وزیر امور خارجه روسیه گفت که دولت سوریه تعهدات خود درباره مسئله محاصره مناطق را اجرا کرده است.
سرگئی لاوروف در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی مشترک با جان کری و استفان دی میستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه گفت: دولت سوریه ماه گذشته تعهدات خود درباره مسئله محاصره مناطق را اجرا کرد اما معارضان آن را اجرا نکردند و این اقدام مخالفان باید محکوم شود.
وی افزود: توافق کردیم که کمک ها به همه مناطق تحت محاصره سوریه بدون استثنا ارایه شود.
لاوروف تصریح کرد: ما همچنین بر اجرای بدون قید و شرط قطعنامه 2252 شورای امنیت تاکید کردیم.
وی بر لزوم اتخاذ تدابیر ضروری تاکید کرد و گفت: ما باید به احتمال زیاد از نفوذ خود بر طرف های ذیربط استفاده کنیم.
لاوروف گفت: این مذاکرات "باید بدون هشدارها و پیش شرط" برگزار شود.
گاتیلوف: گروه حمایت از سوریه به توافقاتی برای حل بحران رسید
معاون وزیر خارجه روسیه نیز اعلام کرد که گروه حمایت از سوریه توانست به توافقاتی درباره حل و فصل بحران در سوریه دست یابد.
گنادی گاتیلوف این مطلب را در حاشیه نشست گروه بین المللی حمایت از سوریه در مونیخ آلمان بیان داشت که به جای دو ساعت تعیین شده، بیش از چهار ساعت طول کشید.
این نشست راههای حل و فصل بحران در سوریه از جمله رسیدگی به مشکلات انسانی ناشی از درگیری و آتش بس در سوریه و آینده مذاکرات بین دمشق و معارضان سوری در ژنو را مورد بحث و بررسی قرار داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.