قدس آنلاین – رها واعظی: محققان به تازگی لنز نازک و تختی برای دوربین های دیجیتال تولید کرده اند که باعث توسعه ی دوربین گوشی های هوشمند خواهد شد.

از بین بردن لرزش در لنز دوربین گوشی های هوشمند با لنز کاغذی نازک

به گزارش گروه دانش و فناوری قدس آنلاین، در حال حاضر دوربین های دیجیتال با استفاده از لنزهای منحنی اقدام به ثبت تصاویر می کنند.

این لنزها با استفاده از خمیدگی خود، نور و رنگ ها را منتقل می کنند. نوری که از این لنز می گذرد در حسگر دوربین در یک نقطه متمرکز می شود و با استفاده از شکست نور تصویر را ایجاد می کند. برای ایجاد تصاویر با رنگ ها ی مختلف و دارای کیفیت، لازم است که تعدادی از لنزهای منحنی بر روی هم قرار گیرند.

افزایش تعداد لنزهای منحنی در دوربین های دیجیتال و دوربین گوشی های هوشمند باعث ضخامت حجم دوربین می شود و در صورت تکان خوردن دست در هنگام تصویربرداری، تصویری بی کیفیت و تار ایجاد می شود.

در حال حاضر یک تیم مهندسی از دانشگاه یوتا، لنز فوق العاده نازکی را توسعه داده اند که کاملا تخت می باشد و می تواند باعث تغییر در طراحی لنز دوربین ها شود.

این لنز جدید به گونه یی است که باعث از بین رفتن برجستگی لنز دوربین های دیجیتال و دوربین گوشی های هوشمند می شود.

ضخامت این لنز از موی انسان نازک تر است و برای تولید تصویر از پراش به جای شکست نور استفاده می کند.

پیش از این تصور غلطی در خصوص لنزها وجود داشت، در این تصور عنوان شده بود که لنزهای تخت قادر به انتقال همزمان تمام رنگ ها نمی باشند.

الگوریتم جدید ایجاد شده برای محاسبه ی هندسه ی یک لنز اطمینان داد که رنگ های مختلف در هنگام عبور نور به صورت همزمان از لنز تخت جدید نیز عبور می کنند و در یک نقطه متمرکز می شوند. به همین دلیل لنز تخت جدید کاملا بی رنگ است و می تواند از هر نوع ماده ی شفافی مانند شیشه و یا حتی پلاستیک تولید شود.

با این یافته ی بزرگ از این پس می توان لنزهای سبک تری برای گوشی های هوشمند، تجهیزات پزشکی، دوربین های دیجیتال و سایر تکنولوژی های وابسته به دوربین در پنج سال آینده ایجاد کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.