فاضل نظری گفت: نباید شعر انقلاب را فقط در بیان اتفاقات تاریخی یا جغرافیایی انقلاب محدود کرد چون حوزه آن گسترده است.

علیرضا قزوه و فاضل نظری از شعر انقلاب می‌گویند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس نشست خبری پنجمین جشنواره سراسری شعر انقلاب با حضور فاضل نظری معاون هنری و علیرضا قزوه دبیر هنری جشنواره برگزار شد.

* نظری: بعد از انقلاب اسلامی حجم آثار شعری که خلق و منتشر شده واقعا بی‌نظیر است

فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری با بیان اینکه آنچه جشنواره شعر انقلاب اسلامی را از سایر جشنواره‌ها متمایز می‌کند هدف و عنوان اصلی آن است توضیح داد: شاید این سوال مطرح باشد که شعر انقلاب از اساس چه هست و آیا به درجه‌ای از رشد رسیده است که بتوان برای آن جشنواره برگزار کرد؟ پاسخ من به این سوال این است که شعر انقلاب یک مفهوم نضج یافته و واقعیت گرفته در جامعه امروز ماست و نمونه‌های واقعی آن را می‌شود جست.شعر  انقلاب شعری است که از ابتدای انقلاب اسلامی در بستر آن روییده و با ارزش‌های محوری انقلاب اسلامی بالیده است.

این مقام مسئول ضمن بیان اهداف جشنواره شعر انقلاب و منویات رهبری تاکید کرد: ارزش‌های محوری انقلاب اسلامی که از آن یاد کردم  را به طور مسلم از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی دریافت می‌کنیم. ایشان در فرمایش‌های خود  عنوان داشته‌اند که شعر انقلاب شعری است که در خدمت اهداف انقلاب از جمله عدالت، انسانیت، دین، وحدت، پیشرفت همه جانبه کشور و انسان سازی به معنای واقعی کلمه باشد. به باور من شعر انقلاب تنها در بیان اتفاقات تاریخی و یا در جغرافیای انقلاب اسلامی رخ نمی‌دهد بلکه دربرگیرنده یک حوزه محتوایی گسترده است که این مفاهیم در همه جا را شامل می‌شود. شعر انقلاب را باید در واقع بیانیه این اتفاقات در تمام دنیا دانست.

ظری توضیح داد: این مفاهیم در پیشانی شعر انقلاب اسلامی و هدف جشنواره شعر انقلاب اسلامی هم همین مفاهیم از جمله عدالت، انسانیت، وحدت و رفعت ملی و... است. شعری که به انسانیت و عدالت می‌پردازد شعر انقلاب است. نباید شعر انقلاب را در توصیف برخی وقایع تاریخی یا بیان جغرافیای انقلاب اسلامی ایران خلاصه کرد. 

وی شعر انقلاب را بیاینه انقلاب اسلامی خواند و گفت: شاید نتوانیم برای انقلاب اسلامی بیانیه دقیقی پیدا کنیم تا به ما بگوید انقلاب اسلامی دقیقا چه پیامی دارد ولی شعر انقلاب اسلامی این بار را به دوش گرفته است و در حکم این بیاینه است. شاعرانی که فریاد زدند ما نه ستمگریم، نه ستم‌پذیر و سوردند «این بانگ آزادی است کز خاوران خیزد» در حقیقت بیانیه شعر انقلاب را صادر کردند.

وی ضمن تاکید به اینکه در جشنواره شعر و داستان جوان سوره ما به دنبال این هستیم که بعد رفاقت و هم افزایی ادبی را مد نظر داشته باشیم اما در شعر انقلاب اهداف دیگر مدنظر است، ادامه داد:ر جشنواره‌ای مانند شعر انقلاب هدف ما معرفی دستاوردهای شعر انقلاب اسلامی است؛ شعر زبان آرمان‌های یک جامعه است و تجربه انقلاب قابل توسعه و انتقال به دیگر کشورهاست.

نظری خاطرنشان کرد: جشنواره شعر انقلاب تفاوت مفهومی و کاربردی با سایر جشنوارها دارد. باید این جشنواره را در بعد بین المللی دید و چهره‌های انقلابی و شعرهای انقلابی مردم ایران به کشورهای دیگر معرفی شوند. ما در این جشنواره تلاش داریم دستاوردهای تازه شاعران انقلاب معرفی شود.

وی ادامه داد: نباید شعر انقلاب را فقط در بیان اتفاقات تاریخی یا جغرافیایی انقلاب محدود کرد چون حوزه آن گسترده است. شعر انقلاب که بیانیه این اتفاق طی سالهای گذشته بوده از بدو انقلاب با این گستره تعریف می شود.

نظری شعر را زبان آرمان‌های یک جامعه خواند و گفت: آرمانشهری که مردم دنبال می‌کنند بارها و بارها در جوامع مختلف در زبان شعر روایت شده است، شعر انقلاب اسلامی هم واجد آرمان‌هایی است که مردم ما در انقلاب اسلامی دنبال کرده و می‌کنند و از این نظر این شعر آرمان‌خواهانه می‌تواند در کشورها و جوامع دیگر هم به اشتراک گذشته شود و دیگران را هم به این آرمان‌خواهی سوق دهد.

معاون هنری حوزه هنری در بخش دیگری از سخنانش گفت: حوزه هنری همواره خاستگاه بسیاری از شاعران نام‌آشنای امروز بوده است، نه تنها در حوزه شعر و ادبیات، بلکه در رشته‌های مختلف هنری دیگر هم حوزه هنری همواره نقش این خاستگاه را داشته و هنرمندان بزرگی از آن به جامعه هنری معرفی شده‌اند.

وی با بیان اینکه جشنواره یکی از راه‌های شناسایی و رشد هنرمندان است، توضیح داد: بیشترین استقبال در رشته‌های هنری توسط همین جشنواره‌ها بوده و جشنواره‌های حوزه هنری از جدی‌ترین اتفاقات هنری کشور محسوب شده و می‌شوند. قطعا نمی‌توان گفت که یک شاعر به دلیل حضور در یک جشنواره خاص تبدیل به چهره شاخصی شده است، ولی از سوی دیگر هم نمی‌توان انکار کرد که بسیاری از چهره‌های برجسته هنری به دلیل ارتباطشان با برخی جشنواره‌ها به جایگاهی رسیده‌اند که اگر همین ارتباط را با دیگر جشنواره‌ها برقرار می‌کردند قطعا به آن جایگاه مطلوب نمی‌رسیدند.

معاون هنری حوزه هنری در بخشی از سخنان خود به گسترش ادبیات انقلاب اشاره و متذکر شد: وضعیت شعر  در کشور ما رو به بهبود است و خبرها از فردای روشن‌تری را اعلام می‌کنند ولی باز هم نیازمند آنیم که دانشگاه‌ها بیشتر از الان به شعر انقلاب توجه نشان دهند.

معاون حوزه هنری افزود: بعد از انقلاب اسلامی حجم آثار شعری که خلق و منتشر شده است، واقعا بی‌نظیر بوده است. یعنی چه در چه در حجم شعر و چه در سطح محتوا و مضمون خلق این همه شعر واقعا بدیع است و اگر واقعه‌ای مانند انقلاب اسلامی رخ نمی‌داد شاید باید صدها سال می‌گذشت که این حجم از شعر در این سطح هنری و مضمونی خلق و منتشر شود. با این حال معلوم نیست چرا دانشگاه‌ها ما به این میزان از هنر و ادبیات شاعران نسل ما بی‌توجه هستند. 

وی در پایان گفت: در چنین فضایی، و البته در جامعه‌ای که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی امکان انتشار آثار را به همگان داده است، به نظر من تنها وظیفه متولیان فرهنگ و هنر که ما در حوزه هنری هم شامل این افراد هستیم، این است که این حجم از تولید را هدایت کنیم و برای آن مسیرهای درستی را انتخاب کنیم، همین!

 

* قزوه: افتتاحیه شعر انقلاب در زاهدان/ سرودهای انقلاب را جدی بگیریم

علیرضا قزوه دبیر جشنواره شعر انقلاب هم در این نشست گفت: جشنواره در دو بخش شعر و پژوهش برگزار می‌شود. عدالت و انسانیت، وحدت امت اسلامی، معارف دین، گفتمان انقداب اسلامی و بیداری اسلامی موضوعات جشنواره است.

وی ادامه داد: فردا برای افتتاحیه به زاهدان خواهیم رفت و شاعرانی از کشورهای پاکستان و هند در آن حضور خواهند داشت.

وی به اقتصاد مقاومتی در جشنواره‌ها اشاره کرد و گفت: تلاش کردیم این جشنواره را زیر ٥٠ میلیون تومان برگزار کنیم.

قزوه ادامه داد: ما همواره ترانه و تصنیف را جدی گرفته‌ایم اما سرودهای انقلابی که حماسه آفرینی کرد را جدی نگرفتیم و کمرنگ شده است. البته اینها هم بخشی از شعر انقلاب است اما باید یادمان باشد بر پیشانی شعر انقلاب باید فضای حماسه باشد چرا که شعر انقلاب شعر استکبار ستیزی است.

دبیر جشنواره شعر انقلاب اضافه کرد: الحمدالله شعر انقلاب در میان هفت هنر جایگاه خوبی دارد؛ هیچ یک جلو تر از ادبیات و شعر نیستند شعر انقلاب همیشه خط شکن بوده است. هنوز خیابانها و مراکز فرهنگی ما با نام بزرگان شاعر نامگذاری شده است این یک افتخار برای ادبیات است و شعر بیشترین رضایت را کسب کرده است. رهبر انقلاب همواره شعر را ستوده اند و فرموده اند در این حوزه هرچه هزینه شده جواب داده است.

علیرضا قزوه با اشاره به کمال شعر انقلاب ادامه داد: شعر انقلاب به کمال و پختگی رسیده است و امروز بحث سبک در شعر انقلاب جدی است، امروز در دانشگاه‌های ما بحث سبک در شعر انقلاب جدی است و امروز بیش از هزار رساله دانشگاهی در این حوزه داشتیم.

وی به آمار و ارقام آثار رسیده اشاره کرد و گفت: در این دوره از جشنواره شعر انقلاب ۷۸ مجموعه شعر شامل ۴۰ مجموعه شعر کلاسیک و ۳۷ مجموعه شعر نیمایی و ۶۱۷ تک اثر  مورد داوری قرار گرفت و در بخش پژوهش نیز ۴۰ اثر را داوری کرده‌ایم. به باور من شعر انقلاب نیاز دارد که امروزه بیشتر از نقل نقد شود و به همین خاطر ما بیشترین جایزه را امسال به بخش پژوهش جشنواره اختصاص داده‌ایم.

قزوه همچنین به تعداد شرکت کنندگان اشاره کرده و ادامه داد: تعداد زنان شرکت کننده ٧٢ نفر و مردان ١٣٩ نفر بودند؛ اسامی داوران بدین شرح است: در بخش اول طراوت پور عباس محمدی عبدالحمید ضیایی و در بخش دوم محمدکاظم کاظمی مصطفی علیپور و مرتضی امیری اسفندقه و در بخش پژوهش مهدی مظفری ساوجی و عبدالحمید ضیایی. در این دوره از جشنواره به شکل ویژه از سید علی موسوی گرمارودی تجلیل خواهد شد.

کارگاه تخصصی جشنواره هم روز دوشنبه از ساعت ١٤ و پیش از اختتامیه برپا می‌شود. پنجمین جشنواره شعر انقلاب فردا و پس فردا ٢٥ و ٢٦ بهمن ماه در زاهدان و تهران بربا می‌شود و اختتامیه عصر روز دوشنبه در تالار سوره حوزه هنری برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.