۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰
کد خبر: 349662

شرایط حاکم بر کشور بحران زده لیبی به گونه ای است که هر لحظه ممکن است کشورهای غربی برای دومین بار در چهار سال گذشته نیروهای نظامی خود را به سوی این کشور گسیل کنند.

دومین مداخله نظامی غرب در لیبی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، اختلاف نظر دو دولت مستقر در تبروک و طرابلس نه تنها مانع تشکیل دولت آشتی ملی شده، بلکه بر پیچیدگی شرایط لیبی نیز افزوده است.
گرچه هر یک از دو دولت و یا جناح سیاسی قدرتمند در لیبی دلایل متعددی برای این اختلاف نظر ذکر می کنند، ولی واقعیت آن است که هریک از این دو گروه مصمم است که سهم بیشتری در کنترل میادین و ذخایر نفتی لیبی داشته باشد.
در این میان گزارش دریافتی حاکی از آن است که یگان هایی از نیروهای ویژه هوابرد انگلیس در منطقه ای در جنوب 'تبروک' مستقر شده اند تا مقدمات مداخله نظامی گسترده و همه جانبه کشورهای غربی در لیبی را فراهم کنند.
پیچیدگی معادلات حاکم بر جناح بندی های سیاسی در لیبی از یک سو و احتمال مداخله قریب الوقوع نظامی از سوی دیگر موجب شده است که برخی همسایگان لیبی ناگزیر خود را برای مقابله با پیامدهای هرگونه مداخله نظامی در این کشور آماده کنند.
تونس از جمله کشورهای همسایه لیبی است که بشدت نسبت به پیامدهای مداخله نظامی غرب در این کشور بیمناک است.
مقامات تونس نگران آن هستند که با آغاز یک مداخله نظامی در لیبی ، مهاجران و آوارگان به سوی تونس هجوم برند و این کشور را با چالش جدی مواجه کنند.
در این راستا نخست وزیر تونس از مقامات استانهای مرزی این کشور خواسته است خود را برای بررسی طرح برخورد با پیامدهای یک مداخله خارجی در لیبی آماده کنند.
براساس دستور حبیب الصید نخست وزیر تونس ، فرمانداران مناطق جنوب شرقی کشور موظف شده اند کمیته های منطقه ای برای بررسی و رویارویی با پیامدهای مداخله نظامی در لیبی تشکیل دهند.
در ابتدای سال 2015 میلادی ، قذاف الدم ، پسرعمومی معمر قذافی که اکنون در قاهره بسر می برد به کشورهای غربی هشدار داد براثر حوادث اخیر در لیبی و برخی کشورهای دیگر بحران زده ، صدها هزار تن به اروپا مهاجرت خواهند کرد که در میان آنان تروریست های زیادی حضور دارند و می توانند یک 11 سپتامبر دیگر خلق کنند.
این پیش بینی قذاف الدم که از مقامات امنیتی عالی رتبه رژیم قذافی بود دیری نپایید که به واقعیت پیوست و گروهی از تروریستهای تکفیری 13 نوامبر سال 2015 میلادی ، حوادث وحشتناکی در پاریس و حومه این شهر ایجاد کردند که امواج ترس و وحشت آن به سرعت از مرزهای فرانسه گذشت و به دیگر نقاط اروپا رسید.
اینک کشورهای غربی و از جمله فرانسه با احساس نگرانی از گسترش امواج تروریسم تکفیری در تلاش برای رویارویی با آن هستند.
چندی پیش نیروی هوایی فرانسه اولین عملیات شناسایی خود را بر فراز شهر 'سرت' لیبی که پایگاه نیروهای داعش در این کشور محسوب می شود انجام داد.
گفته می شود که داعش با استقرار پنج هزار نیروی آموزش دیده و با تجربه نظامی در شهر سرت قصد دارد دامنه نفوذ خود را به نقاط دیگر لیبی گسترش دهد.
کشورهای غربی و از جمله فرانسه معتقدند ، داعش با حضور در لیبی توانسته با دیگر گروههای تروریستی در آفریقا نظیر بوکوحرام و الشباب در آفریقا ارتباط برقرار کند و سلاح و تجهیزات در اختیار این گروهها قرار دهد. داعش قصد دارد با استفاده از موقعیت جغرافیایی لیبی و ظرفیتهای اقتصادی این کشور ، شبکه ای تروریستی در آفریقا ایجاد کند.
گزارشهای دریافتی تا کنون حاکی از آن است که داعش هنوز نتوانسته کنترل مناطق نفتی لیبی و فروش آن را به دست بگیرد.
با این وجود داعش نقاط تحت کنترل دو گروه سیاسی عمده در لیبی را هدف حملات خود قرار داده است.
در حال حاضر لیبی دارای دو پارلمان، دو دولت و دو دیدگاه سیاسی است. این دو کانون قدرت یکی در تبروک مستقر است که از سوی مصر و امارات عربی متحده حمایت می شود و دیگری در طرابلس قرار دارد که از پشتیبانی قطر و ترکیه برخوردار است.
نیروهای داعش هفته گذشته تاسیسات نفتی راس النوف را مورد هدف قرار دادند که براثر آن بخش زیادی از آن به آتش کشیده شد.
برآوردها حاکی از آن است که براثر این آتش سوزی تا کنون سه میلیون بشکه نفت نابود شده است و این علاوه بر زیان های وارد شده به محیط زیست است.
به نظر می رسد داعش قصد دارد با نابود کردن گلوگاههای اقتصادی لیبی ، امکان ادامه حیات سیاسی از جناحهای داخلی این کشور را سلب کند و به این ترتیب کنترل لیبی را در اختیار بگیرد.
با توجه به این دیدگاه و پس از حمله نیروهای تروریستی - تکفیری به راس النوف ، یکهزار نیروی ویژه هوابرد انگلیس در منطقه ای در جنوب 'تبروک' در نزدیکی مرز مصر و لیبی مستقر شدند تا مقدمات استقرار و مداخله نظامی نیروهای آمریکا ، فرانسه و ایتالیا را فراهم کنند.
برخی گزارشهای غیر رسمی نیز حاکی از آن است که علاوه بر انگلیس، آمریکا، فرانسه و ایتالیا ، روسیه نیز قصد دارد در عملیات ضد داعش در لیبی مشارکت داشته باشد.
نکته حایز اهمیت اینکه این پنج کشور مبالغ هنگفتی در صنایع نفت لیبی سرمایه گذاری کرده اند.
این پنج کشور با اعزام نیروهای نظامی خود به لیبی علاوه بر مبارزه با گروههای تروریستی – تکفیری نظیر داعش ، قصد دارند از دولت آشتی ملی که مورد تایید سازمان ملل و مجامع بین المللی است حمایت کنند.
به هر روی تحرکات نیروهای ویژه هوابرد انگلیس در نزدیکی تبروک حکایت از آن دارد که در آینده نزدیک کشورهای غربی حضور نظامی گسترده ای در لیبی خواهند داشت .
این مداخله نظامی همه جانبه در کنار پیامدهای مثبتی که برای آن ذکر می شود ، این خطر را هم دارد که ممکن است به از هم پاشیدگی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی لیبی منجر شود و ثمره آن احتمالا تجزیه این کشور خواهد بود.
کشورهای غربی به جای مداخله نظامی در لیبی ، می توانند با ترغیب حامیان گروههای تروریستی به قطع حمایت مالی و نظامی از این گروهها ، در کوتاه ترین زمان ممکن ثبات و آرامش را به کل منطقه از جمله لیبی بازگردانند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.