وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سال آینده اقتصاد ما از رکود خارج می شود و رشد بی سابقه ای را تجربه خواهیم کرد.

 سال آینده شاگرد اول منطقه در رشد اقتصاد خواهیم شد/نرخ سود باید ۱۲ تا ۱۳درصد باشد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم،علی طیب نیا که در بازدید از سازمان بورس صحبت می کرد، افزود: کشور در سال آینده رشد اقتصادی بی سابقه ای را تجربه خواهد کرد و رتبه اول را در بین کشورهای منطقه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در سال جاری نرخ تورم را مهار کردیم و در بازار طلا و ارز تلاطم های اساسی نداشتیم و در زمان تحریم نیز این بازارها باثبات بوده است.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه طلا و ارز نمی تواند حوزه مناسبی برای سرمایه گذاران باشد و بازدهی بسیار کمی دارد ، گفت: این حوزه جاذبه ای برای سرمایه گذاران ندارد و در این شرایط بازار سرمایه، سرمایه گذاران را به خود جلب می کند.

* نرخ سود بانکی باید 12 تا 13 درصد باشد
وزیر اقتصاد درباره نرخ سود بانکی گفت: خود بانکها تمایلی به نرخ سود بالا نیز ندارند و این نرخها کارایی لازم را در سیستم بانکی ندارد.

وی با اشاره به اینکه بانکها باید نرخ سود خود را کم کنند و حرفی نیست ، گفت : نرخ سود بانکی باید با فاصله 2 تا 3 درصدی در بانکها اعمال شود و با توجه به اینکه نرخ تورم نقطه به نقطه در آذرماه به زیر 10 درصد رسیده است نرخ سود بانکی هم باید کاهش پیدا کند .

وی افزود: نرخ سود بانکی در حال حاضر باید 12 تا 13 درصد باشد.

وزیر اقتصاد افزود: در این شرایط دارایی ها در بازار سرمایه توان رقابت بیشتری پیدا می کند.

طیب نیا گفت : امیدواریم بازار سرمایه بتواند در جهت توسعه اقتصادی کشور نقش مهمی ایفا کند.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: برای سال آینده 40 هزار میلیارد تومان اوراق منتشر می کنیم که بخشی از آن به عنوان وثیقه از بانکهای بدهکار نزد بانک مرکزی پذیرفته می شود.

وی افزود: سهم بازار اولیه را در تامین مالی بنگاهها افزایش خواهیم داد و این امر باید به صورتی برنامه ریزی شود که شرایط در بازار ثانویه هم مناسب باشد.

*سهم تامین مالی از طریق بازار سرمایه 80 هزار میلیارد تومان

وزیر اقتصاد گفت: سهم تامین مالی از طریق بازار سرمایه در سال جاری به رقم 80 هزار میلیارد تومان رسیده است، این رقم در سال گذشته 30 هزار میلیارد تومان بود.

طیب نیا که در مراسم بازدید از سازمان بورس و در جمع مدیران و معاونان این سازمان سخن می گفت، افزود: تامین مالی بلندمدت و بنگاه های بزرگ اقتصادی برعهده بازار سرمایه است و امیدواریم این بازار نقش موثرتری را ایفا کند.

وی ادامه داد: باتوجه به توفیقاتی که بازار سرمایه داشته باید در جهت تامین مالی بلندمدت بنگاه ها ازجانب این بازار گام برداریم.

طیب نیا با اشاره به اینکه یکی از موسسات ژاپنی برای تامین مالی پروژه ها قرارداد 10 میلیارد دلاری امضا کرده است، گفت: فضا برای حضور سرمایه گذاران خارجی فراهم شده و ما مساله تامین مالی خارجی را به صورت جدی دنبال می کنیم.

وی افزود: یک شرکت کره ای نیز برای تامین مالی طرح ها با رقم 8.5 میلیارد دلار اعلام آمادگی کرده است.
طیب نیا با بیان اینکه ما به دنبال سرمایه گذاری مستقیم خارجی هستیم، گفت: اولویت اول ما جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی است.

*نقش مهم شاخص بورس در مذاکرات هسته‌ای
وزیر اقتصاد با اشاره به تاثیر شاخص بورس در مذاکرات هسته ای گفت: اگر شاخص بورس افزایش پیدا می کرد طرف مذاکره کننده دیدش نسبت به ما مثبت می شد.

طیب نیا افزود: ما در طی مذاکرات باید نشان می دادیم که می توانیم تلاطمات را در بازارهای مختلف مهار کنیم و رشد منفی را در کشور به مثبت تبدیل کنیم و به طرف مقابل نشان دهیم که تحریم ها در اقتصاد ما خیلی تاثیر نداشته است.

وی ادامه داد: در طی مذاکرات رشد شاخص بورس باعث می شد که ما از موضع بالا صحبت کنیم و ما در طی دو سال گذشته نهایت همکاری را از طرف سازمان بورس داشتیم.

طیب نیا با اشاره به اینکه ما قائل به استقلال سازمان بورس هستیم، گفت: بسترهای مناسبی برای توسعه بازار سرمایه فراهم شده و مدیریت بازار بورس باید از ظرفیت های قانونی موجود به نحو احسن استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه حجم معاملات در بازار بورس به شکل معناداری توسعه پیدا کرده است، افزود: بازار سرمایه و دارایی های مالی نقش مهمی در اقتصاد کشور ما و سبد دارایی مردم دارد.
وزیر اقتصاد گفت: بازار سرمایه هر روز یک دارایی جدید و ابزار نوینی معرفی می کرد و بازار بورس در طی 10 سال گذشته توسعه قابل ملاحظه ای داشته است.

طیب نیا درخصوص شرایط سخت چندسال گذشته افزود: در ابتدای سال 93 نفت را بشکه ای 105 دلار می فروختیم ولی درحال حاضر قیمت نفت به زیر 30 دلار رسیده و این امر برای اقتصادی که به نفت وابسته است شرایط بسیار سختی را بوجود آورده است.

وی ادامه داد: در بازار سرمایه به خاطر سه برابر شدن قیمت ارز و تورم داخل کشور در اوایل سال 92 به خاطر افزایش دارایی بنگاه ها شاهد افزایش شاخص ها بودیم اما صورت های مالی بنگاه ها نشان دهنده کاهش سودآوری آنها بود.

طیب نیا گفت: به خاطر تحریم ها در سال 91 رشد اقتصادی منفی 6.8 درصدی را تجربه کردیم که شرایط بسیار سختی را برای ما بوجود آورده بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدي IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    خواب ديدي خيره