۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 349936

در شرایطی که بهای نفت سیر نزولی پیدا کرده است و با در نظر گرفتن اینکه بخش اعظم اقتصاد عربستان بر درآمدهای نفتی متکی است، این سوال مطرح است که آیا این کشور نفت خیز به سمت ورشکستگی پیش می‌رود؟

آیا عربستان به سمت ورشکستگی می‌رود؟

 به گزارش قدس آنلاین به نقل از السفیر لبنان، با ادامه روند نزولی بهای نفت و با توجه به اینکه اقتصاد عربستان به میزان زیادی بر درآمدهای نفتی متکی است و همچنین با در نظر گرفتن هزینه تسلیحاتی این کشور و جنگ علیه یمن باید پرسید آیا اقتصاد سعودی در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است؟

انقلاب نفت صخره

این در حالی است که سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) دیگر نمی تواند انقلاب نفت صخره ای را مهار کند زیرا در صورت افزایش بهای نفت تولید، نفت صخره آمریکا افزایش خواهد یافت.

در این میان چنانچه پیش بینی ها در ارتباط با بازار نفت درست باشد، بنابر تحلیل «ایوانر بریچارد» کارشناس و نویسنده انگلیسی عربستان در پایان دهه کنونی با بحران موجودیتی روبه رو خواهد شد.

ریسک پر خطر عربستان با افزایش تولید نفت

به عقیده وی عربستان در نوامبر سال گذشته هنگامی که در صدد برآمد تولید نفت خود را  به ده میلیون و 600 هزار بشکه در روز افزایش دهد و بازارها را از  تولید پرکند، خود را به خطر انداخت.

ایوانر یادآور شد که ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی حدود 32 میلیارد دلار به عنوان پاداش به کارکنان دولت و بازنشستگان پرداخت کرد و از این گذشته وارد جنگ پرهزینه علیه یمن شد و به این نیز اکتفا نکرده و به منظور تقویت توان نظامی کشور، قرارداهای تسلیحاتی امضا کرد.

به گفته وی این در حالی است که عربستان به منظور تسلط بر خاورمیانه رهبری کشمکش علیه ایران را نیز برعهده دارد.

ایوانر در توضیح این مطلب افزود، پس از خیزش مردمی در کشورهای عربی و حتی پیش از سقوط بهای نفت، عربستان با کاهش نقدینگی روبه رو شده بود و به این ترتیب با سرعت حیرت آوری به برداشت از ذخایر نقدی خود در بانکهای خارجی رو آورد.

وی ادامه داد، در پرتو روند کنونی برداشت از ذخایر مالی، این ذخایر در پایان سال 2018 به 200 میلیارد دلار خواهد رسید و سرمایه ها نیز از این کشور خواهد گریخت.

از سوی دیگر بانک «آف امریکا» پیش بینی کرد که اوپک دفاتر خود در وین را تعطیل کند.

اقتصاد عربستان هیچ پشتوانه و جایگزینی ندارد

بنابر اعلام این منبع بهای نفت با افزایش تولید نفت صخره آمریکا ارتباط پیدا کرده است در نتیجه اقتصاد عربستان که 90 درصد آن متکی به درآمدهای نفتی است، بدون هیچ جایگزین اقتصادی و یا صنعتی محکوم به ورشکستگی است.

همچنین صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده بود که عربستان در سال 2015 به دلیل کاهش فراوان قیمت نفت خام با کسر بودجه سنگین روبه رو شود.

زیان‌های ناشی از برداشت از ذخایر مالی

اما «خالد السویلم» مسئول سابق بانک مرکزی سعودی گفت، اگر ریاض به جای برداشت از ذخایر مالی به گردش مالی اقدام می کرد، ذخایر مالی آن میلیاردها دلار بیش از میزان کنونی بود.

السویلم یادآور شد که عربستان خوش شانس بود زیرا بهای نفت در زمان مناسب بهبود یافت اما نمی توان یک بار دیگر به این شانس اعتماد کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جوادي IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    منابع مالي دولت حجاز منحصر به ذخاير ارزي نيست .در اين زمينه آنهابا حدود هفتصد مليارد دلار ذخيره يكي از ثروتمند ترين كشور هاي دنياهستند . در آمد هاي از نفت و حج و سرمايه گذاري هاي مالي در بورس هاي جهان را هم بايد به آن افزود . فلذا انتظار از پاي در آمدن اين رژيم سفاك از بي پولي يك خوشخيالي آرمانيست عمده دليل مربوط به سرنگوني آنها مربوط است به افراط گري ديني و از دست دادن پايگاه هاي مردمي و منطقه اي و مشاركت با كشور هايي از قبيل رژيم صهيونيستي كه خودش پايش روي پوست موز است و تحجر فكري شديدي كه دامنگير سران سياسي آنهاست هر يك از اين عوامل به تنهايي براي نابودي يك نظام فرتوت كافيست و آنچه باعث به تاخير افتادنش شده است استفاده از همان منابع مالي بسيار فراوان است . لذا در تحليل ها نبايد از اين مولفه ها غفلت كرد بهترين كار روشن نمايي در باره تحجر و استبدادشان است وهابي ها از نظر ديني كافر هستند .