قدس آنلاین/ حامد سبحانی : نوکیا تا چند سال پیش بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی‌های تلفن همراه بود و همیشه در صدر پرفروش‌ترین‌های بازارهای جهانی قرار داشت اما نتوانست با ظهور گوشی‌های هوشمند با اپل و سامسونگ رقابت کند و مجبور شد اواخر ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) سهام شرکت را به مایکروسافت واگذار کند. این شرکت همواره به دنبال راهی بوده تا دوباره نامش بر سر زبان‌ها بیفتد که به نظر می‌رسد از بین گزینه‌های موجود «واقعیت مجازی» را برگ برنده خود می‌داند.

 نوکیا با Ozo به بازار برمی‌گردد

رمزی هایداموس- رئیس بخش فناوری نوکیا‌ به تازگی در مصاحبه‌ای به نکته‌های مختلفی درباره فعالیت‌های نوکیا طی سال‌های آینده و تمرکز این شرکت در حوزه‌های خاص اشاره کرده است. او در این مورد چنین اظهار نظر کرده است:
ما پروژه‌هایی در زمینه دوربین‌ها و پروژه‌هایی درباره نمایشگرهایی که روی سر نصب می‌شوند، انجام داده‌ایم. در واقع در تمام زمینه‌های اکوسیستم واقعیت مجازی کار کرده‌ایم. این فعالیت‌های ما در واقع ترکیبی از این بوده که ما چقدر از نظر فنی خوب بوده‌ایم؟ و اینکه چه حوزه‌ای است که ما می‌توانیم بیشترین مزیت را از فعالیت در آن در زمان حاضر به دست بیاوریم؟
هایداموس خیلی زود به این نتیجه رسید که به جای رقابت با سونی و اچ‌تی‌سی در بازار هدست‌های واقعیت مجازی بهتر است تا با رویکردی جدید در فرایند تولید، نوکیا را احیا کند.
با ارایه Ozo که دوربینی است استریم آنلاین(پخش زنده)، پایش زنده و صدا و تصویر سه بعدی را ترکیب می‌کند، نوکیا قادر است تا موانع موجود بر سر راه فیلمسازان با هدست‌های واقعیت مجازی را کاهش دهد. روزهای سلطه نوکیا بر بازار گوشی دنیا مدت‌هاست که به سر رسیده و بخش تلفن همراه این شرکت طی قرارداد ۷ میلیارد دلاری در بهار سال ۲۰۱۴ به مایکروسافت فروخته شد. امروز با سکانداری هایمادوس، نوکیا در تلاش است تا با حرکت در دو حوزه تجارت اعطای لایسنس واقعیت مجازی، جان تازه‌ای به خود ببخشد.
به لطف دوربین واقعیت مجازی Ozo که ۶۰ هزار دلار قیمت دارد، نوکیا امیدوار است که به بازیگر مهمی در حوزه فیلمسازی با واقعیت مجازی بدل شود.
Ozo این قابلیت را به شما می‌دهد که یک عمل زنده هنگام فیلمبرداری را به طور زنده پایش کنید. این قابلیتی است که بسیاری از فیلمسازان به آن نیاز دارند، پیش از این کارگردانانی که با استفاده از روش‌های دیگری اقدام به فیلمبرداری واقعیت مجازی می‌کردند، باید منتظر می‌ماندند تا فرایند پس از تولید فیلم تمام شود و بتوانند حاصل کار نهایی را ببینند. این در حالی است که به لطفOzo دیگر نیازی به صبر کردن و پردازش نیست و حاصل کار کارگردان به صورت لحظه‌ای برای او قابل نمایش است.
با ترکیبی از هشت لنز که هر یک ویدیو را با رزولوشن 2K *2K ضبط می‌کنند، همچنین هشت میکروفون، Ozo قادر است تا انعکاس صدای محیط را به صورت ۳۶۰ درجه به خوبی ضبط کند.
این دوربین همچنین قادر است تا صدای اشیای گوناگون را به طور جداگانه با استفاده از میکروفون‌هایی که در نزدیکی آن‌ها به کار رفته در حین فیلمبرداری ضبط و با یکدیگر ترکیب کند. اما این قابلیت‌ها موجب نشده که با ابزار سنگینی مواجه باشیم، بلکه این دوربین کمتر از ۴.۵ کیلوگرم وزن دارد؛ حتی این دوربین را می‌توانیم روی یک پهپاد سوار کنیم.
نوکیا حافظه داخلی ۵۰۰ گیگابایتی از نوع SSD و باتری جداشدنی را در قالب یک کارتریج برای Ozo در نظر گرفته است تا از این طریق ثبات بیشتری را در اختیار کاربر قرار دهد. این امر باعث می‌شود که فیلمسازان بتوانند تا ۴۵ دقیقه فیلم واقعیت مجازی ضبط کنند و البته هر زمان که نیاز بود با تغییر کارتریج به کار خود ادامه دهند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.