۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
کد خبر: 350277

قدس آنلاین/ مرتضی روشنی: رئیس اداره بهداشت ومدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دام‌پزشکی خراسان رضوی نسبت به بروز «تب برفکی» در استان هشدار داد.

تب برفکی به خراسان رضوی رسید

محسن عابد‌زاده در گفت‌وگو باخبرنگار ما اظهار داشت: تب برفکی که از حدود دو ماه پیش در غرب کشور شایع شده است مطابق انتظار، اکنون به خراسان رضوی رسیده است.
وی با اشاره به اینکه با وجود تمام تمهیدات بهداشتی و قرنطینه‌ای، نمونه‌هایی از این بیماری در شهرهای جغتای، زاوه، تربت‌حیدریه، رشتخوار و مشهد شناسایی شده است، افزود: تب برفکی بیشتر در میان گوسفندان و بزها شناسایی شده است که در میان دام‌های جوان موجب تلفات و در میان دام‌های بالغ موجب کاهش زاد و ولد، وزن و شیردهی می‌شود.
 مصرف گوشت دام‌های آلوده ممنوع نیست
وی در پاسخ به این پرسش که آیا گوشت دام مبتلا به این بیماری قابل مصرف است یا خیر، گفت: این ویروس قابل انتقال به انسان نیست، بنابراین هیچ مانعی برای مصرف محصولات دامی که به تب برفکی مبتلا شده باشد وجود ندارد.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی خراسان رضوی یادآور شد: با توجه به اهمیت اقدام‌های پیشگیرانه از سوی دامداران، توصیه اکید می‌شود که  نسبت به رعایت اصول بهداشتی توجه کافی داشته باشند و در شرایط کنونی از خرید و فروش و حمل و نقل دام و رفت و آمدهای غیرضروری به سایر دامداری‌ها خودداری نمایند.
عابدزاده افزود: همچنین از تمامی دام‌پزشکان و واکسیناتورهای مراکز مایه کوبی خواسته شده دستور عمل مراقبت بیماری را به دقت رعایت کرده و در صورت مشاهده بیماری، مراتب را به اداره دامپزشکی محل سکونت اطلاع دهند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای واکسینه کردن تدابیر لازم اندیشیده شده است یا خیر، اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی و فراگیری این بیماری که طول دوره آن یک تا دو هفته است، با کمبود واکسن روبه‌رو شده‌ایم که برای تهیه آن اقدام‌های لازم انجام شده است. البته باید توجه داشت واکسن عامل پیشگیرانه است نه درمان کننده!

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.