قدس آنلاین/ سرور هادیان: با رسیدن به روزهای پایانی سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد به سراغ شماری از سینماگران کشورمان رفتیم تا نظر آنان را درباره برگزاری همزمان جشنواره در پایتخت و شهرستان‌ها بدانیم. جشنواره‌ای که بزرگ‌ترین جشن ملی سالانه کشورمان محسوب می‌شود و استقبال خوب مخاطبان از آن نیز گواهی بر این ادعاست.

  جشنواره فیلم فجر دیگر مختص پایتخت نیست

 عزت‌الله انتظامی
من این روزها در بستر بیماری‌ام و در منزل منتظر رسیدن دکتر فیزیوتراپ هستم، اما همین قدر می‌دانم جشنواره متعلق به همه مردم ایران است. امسال نتوانستم هیچ کدام از فیلم‌های جشنواره را ببینم اما برگزاری همزمان این جشنواره در شهرستان‌ها کاری است ارزنده.
 آزیتا حاجیان
هیچ چیز مختص مردم تهران نیست. به اعتقاد من همه شرایط، امکانات و برنامه‌ها مختص به هیچ شهری نیست و باید متعلق به همه مردم ایران باشد. به اعتقاد من گاه می‌شنویم به دلیل نبود بودجه، امکان برگزاری همزمان جشنواره در سایر شهرها و استان‌ها وجود ندارد. برای مثال مشهد که خودش شهر بزرگی است، اما روی صحبت من حتی شهرهای بسیار کوچک است. این موضوع جای بحث دارد و باید پرسید بودجه‌های فرهنگی کجا هزینه می‌شود، این پول متعلق به مردم است و قرار نیست فقط برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری و... در پایتخت هزینه شود. متأسفانه وقتی صحبت مهاجرت هنرمندان از شهرستان به تهران می‌شود، این قضیه خیلی تحقیرآمیز است. به نظر من مسؤولان باید برای جوانان حتی در شهرهای کوچک شرایطی را فراهم کنند که احساس زنده بودن و رشد داشته باشند تا به مهاجرت به تهران نیازی نباشد.
باید هنرمندان در شهر خودشان بمانند و فرهنگ همان جا را بالنده کنند. اگر قرار باشد همه فعالیت‌ها در تهران متمرکز شود، آن وقت همه مردم از شهرهای گوناگون باید به تهران مهاجرت کنند، بعد می‌شود همین! یعنی سرگردانی، ازدحام، آلودگی هوا و ترافیک.
به نظر من مشهد یکی از ثروث‌مندترین کلان شهرهای ایران است حتی به اعتقاد من، از تهران هم ثروتمند‌تر است. چرا نباید بودجه مشخصی برای برگزاری جشنواره‌ای مثل فجر را داشته باشد.
 پرویز پورحسینی
 برگزاری جشنواره فیلم فجر به صورت همزمان در شهرهای بزرگ ایران می‌تواند بسیار خوب باشد. به اعتقاد من باید تمرکز زدایی از تهران انجام شودو هنرمندان شهرستانی حق دارند که فیلم‌ها را ببینند.
به نظر من بحث بودجه در کار فرهنگی یک معضل اساسی است که این موضوع را می‌رساند که اصولاً هنر را جدی نگرفته‌ایم، بویژه خارج از پایتخت.
  خاطره اسدی
 به نظر من برگزاری جشنواره فیلم فجر اگر به صورت همزمان در سایر شهرستان‌های کشور باشد، اتفاق خوبی است.
وی اظهار می‌دارد: به هر حال همه مردم ایران این امکان را ندارند که به پایتخت بیایند و فیلم‌ها را ببینند. پس بهترین راه، برگزاری همزمان فیلم فجر در همه شهرستان‌های کشور است، من امسال با فیلم «نقطه کور» در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشتم، اما به دلیل آنکه در این زمان در فیلمبرداری فیلم دیگری در شهرستان بودم، متأسفانه نتوانستم هیچ یک از فیلم‌های جشنواره فجر را ببینم.
 محمود پاک‌نیت
جشنواره فیلم فجر نمایش تلاش سینماگران کشور است و به نظر من از ویژگی‌های این جشنواره این است که همه مردم بتوانند این تلاش‌ها را ببینند و معتــــقدم ما ایرانی هستیم و همه باید از این اتفاق خوب لذت ببریم.
اگر چه متأسفانه من در فیلمی مشغول به کار بودم و خودم نتوانستم فیلم‌های جشنواره فجر را ببینم.
 سپند امیرسلیمانی
جشنواره فیلم مختص تهران نیست. به نظر من حتی می‌توان این جشنواره را هر سال در یکی از شهرهای بزرگ کشور برگزار کرد.
این همه ازدحام و ترافیک و شلوغی همه به دلیل همین تمرکزی است که در تهران است و من معتقدم این اتفاق خوب متعلق به همه ایران است.
 شهروز ابراهیمی
 همه مردم باید از جشنواره‌های فجر استفاده کنند. اگر در پایتخت این جشنواره برگزار می‌شود، به دلیل مرکزیت آن است برای اینکه یک جشنواره بین‌المللی است و از سایر کشورها هم سینماگرانی ممکن است حضور یابند وتهران به دلیل امکانات، شرایط برگزاری بهتری را نسبت به سایر شهرها دارد اما این بدان معنی نیست که این جشنواره مختص مردم تهران است.
گاهی ما با پدیده مهاجرت هنرمندان به پایتخت مواجه می‌شویم که این اصلاً درست نیست. اگر کمی با دقت نگاه کنیم، بسیاری از هنرمندان سینما و تلویزیون ما اکنون در فضای هنری نیستند و این متأسفانه واقعیت‌هایی است که وجود دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.