قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: وجود باورهای غلط در مصرف برخی داروهای روانگردان باعث افزایش مصرف دارو و اعتیاد زنان از پنج به ۱۰ درصد شده است.

 افزایش آمار اعتیاد زنان به دلیل باورهای غلط در مصرف دارو

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا،علیرضا جزینی روز پنجشنبه در نخستین جشنواره استانی طراحی پوستر با موضوع پیام های تصویری پیشگیری اولیه از اعتیاد در مشهد افزود: مصرف مواد مخدر در حوزه صنعتی خطرناکتر از دیگر انواع مواد است.
وی بیان کرد: اکنون برخی دانشجویان و دانش آموزان باور غلط در مورد استفاده از برخی داروها دارند یا به آنان توصیه می شود که برخی داروهایی که در ماهواره تبلیغ می شود برای برخی موارد به عنوان مثال لاغری مفید است اما داروهای لاغری مزبور دارای متامفتامین و آمفتامین هستند که مقدمه ای برای بروز اعتیاد روانی است.
وی گفت: قرص ریتالین که برخی جوانان برای باز شدن ذهن در شب قبل از امتحان استفاده می کنند نیز مقدمه ای برای بروز اعتیاد روانی است.
جزینی افزود: مصرف گل که همان 'ماری جوانا' است، در عملکرد مغز اختلال ایجاد کرده و منجر به توهم زایی می شود اما این باور غلط در برخی جوانان وجود دارد که این گل اعتیاد آور نیست.
وی اظهار کرد: مصرف قرص ترامادول که اغلب جوانان درباره آن باور غلط دارند، براساس آنچه گزارش شده منجر به ایجاد تشنج و مرگ می شود.
وی الگوگیری فرد، در دسترس بودن مواد، نظارت اندک والدین، کمبود عزت نفس، احساس شکست و ناامیدی، کنجکاوی و تجربه اندوزی را مهمترین دلایل گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر دانست.
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اعتیاد و مصرف مواد مخدر نخستین آسیب اجتماعی است که سیاستهای ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب در حوزه مبارزه با مواد مخدر دارای 11 بند و پنج راهبرد پیشگیری، درمان، کاهش آسیب، حمایت اجتماعی و مقابله است.
وی افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور که نزدیک به 24 سازمان و وزارتخانه عضو آن است، اکثر فعالیتهای خود را براساس راهبردها و سیاست های تعیین شده انجام می دهد.
وی با بیان اینکه پیشگیری اولین و مهمترین راهبرد در حوزه مبارزه با مواد مخدر است اظهار کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر از سال گذشته رویکردی را در برنامه های خود دنبال می کند که شامل اجتماعی شدن فرآیند مبارزه با مواد مخدر بویژه در حوزه پیشگیری است.
جزینی ادامه داد: حوزه پیشگیری در مبارزه با مواد مخدر دارای سه نوع انتخابی، همگانی و موردی است لذا مساله اساسی در حوزه مبارزه با مواد مخدر اتخاذ روش پیشگیرانه در هر سه نوع است.
وی با بیان اینکه علما و مراجع تقلید عظام درباره تحریم مصرف مواد مخدر فتوا دادند اما برخی به این مساله توجه ندارند افزود: این ستاد فتاوای تحریم در حوزه مصرف مواد مخدر را بر روی سایت خود قرار داده است.
وی گفت: موضوع مبارزه با مواد مخدر در برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته و در ماده 22 لایحه برنامه ششم توسعه با پنج راهبرد مزبور ذکر شده است.
وی افزود: براساس سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب باید در طول برنامه پنجم توسعه میزان اعتیاد در کشور هر سال پنج درصد کاهش یابد.
جزینی با اشاره به رواج و نهادینه کردن پیشگیری از اعتیاد در حوزه دانشگاهها اظهار کرد: بر همین اساس رشته پیشگیری از اعتیاد توسط مرکز گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال گذشته به تصویب رسید.
وی گفت: تاکنون 14 تفاهم نامه مختلف با دانشگاه ها منعقد شده که در آن ایجاد رشته پیشگیری از اعتیاد مورد تاکید قرار گرفته و اکنون این رشته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه علمی - کاربردی ایجاد شده و در مرکز PHD مطالعات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشجو پذیرفته است.
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: حدود 200 میلیارد ریال در سال برای حوزه پیشگیری از اعتیاد در نظر گرفته شده اما این بودجه کافی نیست و نمی تواند جامعه هدف را به طور کامل پوشش دهد.
وی گفت: تولید دانش بویژه برگزاری همایش های پیشگیرانه و استفاده از اقشاری که ارتباط بیشتری با مردم دارند مانند ورزشکاران، هنرمندان، مداحان و خیران توسط این ستاد انجام شده که امسال موفق شدیم در چند استان مجمع خیران پیشگیری اولیه از اعتیاد ایجاد کنیم.
وی با اشاره به اقداماتی که باید در حوزه پیشگیرانه ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام شود افزود: نخستین اقدام افزایش سواد عاطفی به معنای توانایی برقراری ارتباط عاطفی بیشتر بین خانواده، فرزندان و دوستان است تا این خلاء عاطفی پر شود.
جزینی ادامه داد: دومین اقدام افزایش سواد ارتباطی به این معنا است که باید نوع معاشرت و روابط اجتماعی صحیح برای اقشار دانش آموزان و دانشجویان تبیین شود.
وی اظهار کرد: سومین اقدام افزایش سواد رسانه ای به معنای توانایی تشخیص رسانه های معتبر و نامعتبر است زیرا اکنون بسیاری از فضاهای مجازی معرفی نوع، آموزش، تولید و نحوه مصرف مواد مخدر را انجام می دهند که مساله بسیار مهمی است.
وی گفت: چهارمین اقدام افزایش سواد آموزش و پرورش به معنای توانایی پرورش فرزندان شایسته است زیرا یکی از دلایل گرایش به مواد مخدر عدم ارتباط والدین با فرزندان و داشتن دوستان نااهل است.
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: علت 55 درصد از موارد طلاق در کشور، مصرف مواد مخدر است که باید برای رفع این معضل و جلوگیری از اعتیاد ارتباط مستمر والدین با فرزندان برقرار و انتخاب دوستان شایسته از سوی فرزندان انجام گیرد.
جزینی هنر را در آگاهی انسان از تبعات مصرف مواد مخدر بسیار مهم دانست و گفت: یادگیری اجتماعی با هنر از موارد دیگر است زیرا هنرمند می تواند رفتار انسان را تغییر دهد.
وی افزود: تاکنون 12 برنامه ثابت تلویزیونی در حوزه اعتیاد ساخته ایم که استفاده از هنر برای انجام اقدامات پیشگیرانه بسیار حائز اهمیت است.
جزینی نقش افراد باتجربه، بهبود یافته، پزشکان و معلمان را در اجرای برنامه های پیشگیرانه در حوزه اعتیاد بسیار مهم دانست و اظهار کرد: 10 درصد از مدارس و کل محیط های نظامی در کشور زیرپوشش اقدامات پیشگیرانه این ستاد قرار گرفته اند و این مهم در مورد مراکز عمومی و آموزشی دیگر نیز در حال انجام است.
وی گفت: مبنای مشارکت اجتماعی، اعتماد اجتماعی است که باید آن را در فرآیند پیشگیری مورد توجه قرار دهیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.