کارشناسان بین المللی حوزه سلامت شرکت کننده در ششمین سمینار بین المللی کاهش سوانح و حوادث ترافیکی اظهار کردند: حوادث ترافیکی که همه ساله شمار زیادی کشته و مجروح بر جای می گذارد، هزینه های گزافی بر کشورها تحمیل می کند.

حوادث ترافیکی هزینه گزافی بر کشورها تحمیل می کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، در حاشیه این سمینار که روز پنجشنبه در شیراز برگزار شد در گفت و گو با ایرنا افزودند: سالانه بیش از یک میلیون نفر در حوادث جاده ای سراسر جهان، جان خود را از دست می دهند و حدود 50 برابر این رقم نیز صدمه می بینند.
استاد دانشگاه هند بیان داشت: پیش بینی می شود که موضوع قربانیان حوادث ترافیکی دنیا در 20 سال آینده رشد فزاینده ای داشته باشد و این مساله ای بسیار مهم در حوزه سلامت جوامع است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
'دینش موهان' (DINISH MOHAN) گفت: یکی از هزینه های گزافی که اغلب کشورهای در حال توسعه می پردازند در ارتباط با سوانح ترافیکی است و باید همه برای پیشگیری از بروز این حوادث و حل این مشکل چاره اندیشی کنیم.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در اغلب کشورها، سوانح دومین علت مرگ و میر است و در ایران نیز سالانه حدود 18 هزار نفر بر اثر تصادف های جاده ای جان خود را از دست می دهند.
موهان، بیان کرد: به هر میزان که جمعیت افزایش می یابد، رقم حوادث و تصادف های جاده ای هم بیشتر می شود و باید همه کشورها برای مهار مرگ و میر و مصدومیت های ناشی از این حوادث به شیوه ای اصولی برای زمان حال و آینده برنامه ریزی کنند.
این استاد دانشگاه افزود: باید برای رانندگی افراد سالمند، الزامات قانونی خاصی در نظر گرفته شود و متناسب با سن آنان امکان رانندگی برایشان مهیا شود.
وی، بر لزوم ایمن کردن مسیرها به ویژه میدان ها و تقاطع ها برای رانندگی سالمندان تاکید کرد و گفت: طبق آمارهای موجود سالمندان در هنگام رانندگی، بیشتر در میدان ها و تقاطع ها تصادف می کنند از این رو باید با ایمن تر کردن این مسیرها، سوانح را به حداقل برسانیم.

** آموزش، نقش موثری در کاهش حوادث ترافیکی دارد
استاد دانشگاه آمریکا نیز بر ضرورت بررسی دقیق علت حوادث ترافیکی در کودکان، معلولان و سالمندان تاکید کرد و گفت: بدون شک آموزش در مدارس نقش موثری درکاهش حوادث ترافیکی در کودکان دارد اما در کنار این موضوع باید علت استفاده نکردن عابران پیاده از مسیرهایی که پل برای عبور آنها تعبیه شده است، نیز مورد واکاوی قرار گیرد.
کاوی (kavi) افزود: همچنین باید تاثیر تابلوهای نشانگر سرعت در جاده ها بر سوانح ترافیکی، علل بروز حوادث رانندگی برای عابران پیاده ، نقش موتورسیکلت ها در حوادث ترافیکی و خطرآفرین شدن آنها برای عابران پیاده و نقش استفاده از هدفون در بروز حوادث ترافیکی، به صورت علمی مورد بررسی قرار گیرد.
این استاد دانشگاه با معرفی نرم افزاری که می توان آمارهای حوادث را در آن ثبت کرد، اظهار داشت: این نرم افزار یک ابزار قابل اعتماد است که می توان آمار مرگ و میر و مصدومیت ها را در آن بارگذاری کرد و همچنین از قابلیت تفکیک آمار حوادث کشور، استان ها و شهرها نیز برخوردار است.
ششمین سیمنار بین المللی کاهش سوانح ترافیکی که با حضور میهمانانی از کشورهای کلمبیا، هند و آمریکا، و کارشناسان راهنمایی و رانندگی، متخصصان حوزه حوادث و علوم پزشکی سراسر کشور، صاحبنظران حوزه اورژانس و امداد جاده ای از بیست و هشتم بهمن ماه جاری در شیراز آغاز شد، امشب پایان می یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.